هایپر تره بار | آزالیا

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام : آزالیا

نام انگلیسی: Azalea

نام علمی: Rhododendron

خانواده: Ericaceae

مشخصات:

آزالیا درختچه ای گلدار در جنس Rododendron، همیشه سبز و برگریز است. آزالیا در بهار شکوفا می شود از اواخر اسفند ماه شروع به گلدهی میکند و گلدهی آن اغلب چند هفته طول می کشد. فستیوال گل آزالیا در ژاپن، هنگ کنک، کره و ایالان متحده برگزار میگردد. آزالیا بخشی از خانواده اریکاسه است و بطور کلی به لحاظ عملکردی گیاهی تزئینی با گل های رنگارنگ و زیبا بشمار می آید. یکی از دلایل محبوبیت این گل، استفاده از آن به عنوان گیاه زینتی در باغ ها و باغچه ها و همچنین قابلیت نگهداری آن در گلدان است.

آزالیاها بومی چندین قاره از جمله آسیا ، اروپا و آمریکای شمالی هستند. آنها به وفور به عنوان گیاه زینتی در جنوب شرقی ایالات متحده ، جنوب آسیا و بخش هایی از جنوب غربی اروپا کاشته می شوند. در فرهنگ چینی ، آزالیا به عنوان “تصویر ذهنی درختچه خانگی” (sixiang shu) شناخته شده است و توسط شعرهای Du Fu جاودانه شده است.
آزالیا همچنین یکی از نمادهای شهر سائوپائولو در برزیل است.
آزالیاها و جنس رودودندرون ها در گذشته به خاطر سمی بودن خود بسیار بدنام بودند که دریافت یک دسته گل از گل های آنها در گلدان سیاه به منزله تهدید به مرگ بوده است.
طی صدها سال علاقمندان به گل و گیاه و گیاهشناسان آزالیا را به صورت انتخابی پرورش داده اند. این انتخابهای انسانی بیش از ۱۰،۰۰۰ رقم مختلف آزالیا تولید نموده است که به وسیله قلمه ها تکثیر شده اند.
گیاه آزالیا به طور کلی سرعت رشدی بالا داشته و در خاک اسیدی که به خوبی زهکشی شده باشد (pH 4.5-6.0) بهترین عملکرد را دارد. نیاز این گیاه به کود کم است. بعضی از گونه های آزالیا به هرس منظم احتیاج دارند. گیاه آزالیا در برابر سایه متحمل است و در واقع آنها زندگی در نزدیکی یا زیر درختان را ترجیح می دهند. همچنین آزالیا در شرایط اقلیمی گرم و مرطوب در معرض پوسیدگی ریشه ​​قرار می گیرد. تمام انواع گل آزالیا نسبت به سرمای زمستان مقاوم هستند. در صورت نگهداری در گلدان بهتر است از گلدان‌های سفالی شود تا ریشه‌ها را از سرما محافظت کند.


بطور کلی آزالیا مناسب نگهداری در محیط خانه نیست و نیاز به هوای آزاد و فضای باز دارد. وزش باد ملایم و هوای خنک و جلوگیری از نور مستقیم خورشید علی الخصوص در ماه‌های مهر و اسفند از شرایط مطلوب برای نگهداری از این درختچه زیباست.
برگریزی آزالیا در فصل پاییز صورت میگیرد و از هر سه برگ، یکی از آن‌ها می‌ریزد. در واقع برگ‌های باز‌شده در فصل بهار، در پاییز پیر شده و جای خود را به برگ‌های تازه می‌دهند. اما کمبود آهن، PH بالا، خاک نامناسب، آبیاری با آب آهکدار و یا آبیاری بیش از حد و همچنین حشرات گیاه‌خوار از علل ریزش برگهای جوان بشمار می رود.

آزالیا جدا از زیبایی مسحور کننده خود، بسیار سمی است. این گیاه حاوی آندروموتوکسین ها در برگ و شهد خود است بنابراین عسل تولید شده از شهد آن نیز سمی و کشنده است. در بعضی از مناطق ترکیه به طور عمدی زنبورها از شهد آزالیا تغذیه می شوند و عسل جوش آور، که خواص دارویی بالقوه داشته و در صنایع دارویی استفاده می شود و در عین حال کشنده است را تولید میکنند که به “عسل دیوانه” معروف است. طبق گفته مورخ روم باستان پلینی بزرگ در کتاب تاریخ طبیعی، ارتشی در حمله به پنتوس واقع در ترکیه با این عسل مسموم شد در نتیجه آن شکست خورد.