هایپر تره بار | نهال انبه

نام: نهال انبه

نام انگلیسی: Mango

نام علمی: Mangifera indica

مشخصات گیاهشناسی: درختان انبه گیاهانی با ریشه عمیق هستند که ممکن است در اندازه های بسیار بزرگ ظاهر شوند. درختان انبه در هوای گرمسیری رشد می کند. قرار گرفتن در معرض دمای زیر دمای صفر درجه سانتیگراد می تواند یک درخت انبه را بکشد یا به شدت آسیب بزند. آنها درختانی همیشه سبز هستند و به طور کلی رشد و  افزایش مقاومت این گیاه از پایه است. درخت انبه در سه سالگی  شروع به تولید میوه میکند و سرعت و عملکرد زیادی دارد. درخت انبه می تواند به اندازه ای رشد کند که به ارتفاع بالاتری از ۳۰ متر یا بیشتر با احتساب تاج درخت برسد. انبه در کشت عموما پیوند زده می شود تا برای برداشت میوه قابل کنترل تر بسیار کوچکتر باشد. برگ های انبه بزرگ چرمی هستند با طول ۱۲ تا ۴۰ سانتیمتر و در طول یک سال یا بیشتر بر روی درختان می مانند. گل ها در خوشه های ۱۰ تا ۴۰ سانتیمتری تشکیل می شوند که هر گل کوچک با گلبرگ سفید و عطر و بوی شیرین است. گلها توسط حشرات گرده افشانی می شوند و کمتر از ۱ درصد گل ها به شکل میوه رشد می کنند. یک درخت انبه در گل کامل بسیار زیبا است.
برخی از انبه ها در درخت نور بیشتری از دیگران دریافت می کنند، و برخی از میوه ها در قسمت سایه درخت واقع میشوند. در ارقام خاص، انبه هایی که بیشترین نور خورشید را دریافت می کنند، در قسمت انتهایی میوه قرمز میشوند که این قرمزی نشانگر کیفیت یا بلوغ میوه نیست.
تقریبا چهار ماه طول می کشد تا انبه روی درخت رشد کرده و برای برداشت آماده شود. در طی این مدت، شاخه های حامل میوه انبه ممکن است تحت وزن انبه در حال رشد خم شود. میوه ها با دست برداشت می شوند.
رشد درخت انبه باعث ایجاد یک فرایند تحت عنوان جذب کربن می شود. درخت دی اکسید کربن را از محیط پیرامونی جذب کرده و از آن برای تشکیل تنه، شاخه، برگ و میوه استفاده میکند و در عوض اکسیژن تولید می کند و در طول این فرآیند به محیط زیست کمک میکند. محققان با تحقیق بر روی گازهای گلخانه ای و فرآیند جذب کربن درخت انبه، به نتایج هیجان انگیز و شگفت آور دست پیدا کردند.
در ایالت مکزیک نایاریت و سینالووا، درخت انبه متوسط ​​می تواند دو تا دو و نیم برابر میزان کربن را که در طول برداشت و حمل و نقل به سوی خرده فروشان ایالات متحده منتشر می شود، جذب کند. درخت انبه در ایالت مکزیک Chiapas می تواند هفت برابر کربن را که تولید می شود را جذب کند. درخت انبه، میوه انبه خوشمزه را تولید می کند، در حالی که جذب دی اکسید کربن، تولید اکسیژن و حمایت از معیشت هزاران کارگر است. درخت انبه شگفت انگیز است.

پیوند انبه:

در انبه (همانند آووکادو)، معمولا درصد موفقیت پیوند شاخه بیشتر از پیوند جوانه میباشد. در بیشتر کشورها پایه های بذری انبه برای پیوند استفاده میشوند. برای کاهش مشکلاتی مانند قارچها و حشرات، باید بذور این پایه ها را قبل از کاشت، به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم (C° ۵۰) غوطه ور کرد. پس از تیمار گرمایی، فیبر سخت بیرونی بذر را حذف کرده و آنرا بصورت مورب کاشته، بطوری که بخش محدب و برجسته آن بطرف بالا باشد. بذور برخی از ارقام انبه چندجنین بوده و معمولا از هر بذر چندین دانهال تولید می کنند، اما باید قوی ترین دانهال ها را نگهداری کرد و مابقی را از بین برد.

برای انجام پیوند، باید از پایه های بذری جوان و در حال رشد فعال و پیوندکهای تازه استفاده کرد، چرا که استفاده از پیوندک تازه درصد موفقیت را افزایش میدهد. در زمان های دیگر، می توان چوب پیوندک را با حذف پهنک برگها آماده کرد. تقریبا پس از دو هفته دمبرگها ریزش نموده و جوانه ها متورم می شوند. در این مرحله پیوندک آماده پیوند می باشد. از دمبرگهای تازه بریده شده پیوندک انبه شیره چسبنده خارج می شود، اما اگر چوب پیوندک با روش فوق آماده شود، دیگر شیره چسبنده ترشح نمی کند. چوب پیوندک انبه فقط ۲-۱ هفته قابلیت انبارداری داشته و بهتر است که به محض جمع آوری، پیوند شود.

انبه را می توان با همه روش های ذکر شده در این کتاب پیوند نمود. البته روش پیوند مجاورتی در کشورهای زیادی برای تکثیر این گیاه به مقدار زیادی استفاده میشود.

در شکل ۵-۲۰ آماده کردن پیوندک و انجام پیوند زبانهای در انبه نشان داده شده است. برای اطمینان از سالم ماندن ریشه، باید حداقل هشت برگ بالغ روی پایه حفظ شود. در شرایط خشک، برای زنده نگه داشتن پیوندک، باید پیوند کامل شده را تا زمان یکی شدن پیوندک و پایه، با یک کیسه پلاستیکی پوشاند. برای حفظ رطوبت، باید دو برگ بالایی پایه را کوتاه کرده و درون یک کیسه پلاستیکی قرار داد. در صورتی که پیوند در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارد، برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، می توان کیسه پلاستیکی را با کیسه کاغذی و یا سایه اندازه ای دیگر پوشانید.

معمولا پیوندک ۳-۲ هفته بعد از انجام پیوند شروع به رشد خواهد کرد. در این مرحله، باید کیسه پلاستیکی برداشته شود. ۶-۴ هفته بعد از انجام پیوند و زمانی که پیوند جدید برگهای بالغ تولید کرد، باید نوار دور پیوند را باز کرد.

بیشتر در پیوند میوه های هسته دار