هایپر تره بار | خواص فلفل
12 تیر 1397

تجارب گذشتگان و تحقیقات گسترده در سال‌های اخیر در مورد فلفل، نشان می‌دهد که این ماده غذایی از جهات مختلف موردن استفاده است. به برخی خواص و موارد مصرف این ماده در اینجا اشاره می‌شود.

اثرات فلفل بر بدن

  1. فلفل میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد، که این امر باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود.
  2. اثر ضددرد موضعی بسیار قوی دارد. آنهایی که از زونا، درد ناشی از دیابت، درد پس از برداشتن پستان (ماستکتومی) و سایر دردهای پس از عمل جراحی رنج می‌برند، می‌توانند به‌ویژه از چندین نوع فلفل یا انواع «کرم‌های کپساسین» که قابل دسترسی است، بهره ببرند.
  3. در تسکین دردهای مزمن نیز بسیار مؤثر است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می‌شود، سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می‌دهد. افرادی که از درد مزمن رنج می‌برند، پس از چندین روز، اثرات این ماده را مشاهده خواهند کرفد.
  4. از انعقاد خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت‌شدن رگ‌ها) کمک می‌کند.
  5. کپساسین موجود در فلفل نه‌تنها درد آرتروز و آرتریت روماتیسمی را تسکین می‌دهد، بلکه به کاهش میزان ورم ناشی از این حالات وقتی که به‌عنوان پماد موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک می‌کند.
  6. با تحریک تولید مایعات هاضمه در معده و نابودی باکتری‌هایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می‌کند.
  7. به‌عنوان داروی ضد احتقان، سبب رقیق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ریه‌ها می‌شود. از آنجا که این گیاه بافت ریه را تقویت می‌کند، در نتیجه برای آنهایی که مبتلا به آمفیزم هستند نیز مفید است.
  8. مصرف فلفل آسیب ناشی از مصرف سیگار و الکل به بافت معده را به حداقل می‌رساند. از ای« رو افرادی که طولانی‌مدت الکل مصرف کرده‌اند، اگر عادت به خوردن فلفل نیز داشته‌اند، بافت معده‌شان کمترین آسیب را دیده است.
  9. خوردن ۲۰ گرم فلفل، درست ۳۰ دقیقه قبل از خوردن یک عدد آسپرین، از اثرات مخرب این دارو بر بافت معده و دوازدهه، در اثر مصرف طولانی‌مدت آن جلوگیری می‌کند.
  10. به‌عنوان مقوی معده و محرک اشتها، بادشکن، گرم‌کننده و ضد سم برای رفع انواع مسمومیت‌های غذایی به‌کار می‌رود.
  11. در برخی مناطق از روغن فلفل به عنوان داروی مخصوص وبا استفاده می‌کنند.
  12. از مخلوط میوه فلفل و برنک کابلی به‌عنوان ضد انگل و کرم‌کش استفاده می‌شود.
  13. برای معالجه اسهال تابستانه، اسهال خونی، وبا، دردهای قاعدگی، سرماخوردگی و دردهای روماتیسمی نافع است. همراه با سولفات دوسود برای دفع سنگ کلیه مفید است.
  14. در چین قدیم از برگ‌های فلفل برای معالجه سنگ در مجرای ادرار، استفاده می‌شده است.
  15. در هندوستان، در دوران نقاهت، ضعف‌های پس از تب، سرگیجه، کوما، تقویت معده، کم‌اشتهایی و نفخ تجویز می‌شود و به‌کار می‌رود.
  16. فلفل برای رفع سرفه، تنگی نفس و دردهای سیه نافع می‌باشد و اگر با عسل خورده شود، برای پاک کردنت ریه مفید است.
  17. خوردن محلول فلفل در آب جوشیده برای رفع مسمومیت مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی و مسمومیت حاصل از خوردن تریاک مفیده است، که باید مکرر خورده شود و قی شود تا آثار سم دفع شود.
  18. غذاهای فلفل‌دار در کاهش چربی پوست و اضافه وزن بدن تأثیر زیادی دارند. خوردن مقداری غذای سبک فلفل‌دار پیش از خواب، باعث می‌شود به آرامش دست یابید. محققان دانشگاه پکن به این نتیجه رسیدند که غذاهای دارای ادویه به‌ویژه ادویه تند باعث می‌شود انسان به خواب عمیق برود. پروفسور یانگ معتقد استخ خوردن فلفل قرمز، خردل و غذای تند باعث کاهش وزن می‌شود. چرا که این مواد انسان را تشنه می‌کنند و نوشیدن مایعات، جذب کالری‌های اضافی را کم می‌کند.
  19. مقوی معده و کبد و اشتهاآور است.
  20. در هندوستان از میوه فلفل به‌عنوان ادویه در غذا و محرک استفاده می‌کنند. در استعمال خارجی به‌عنوان قرمزکننده پوست و مالیان آن برای التهاب و زخم حلق و بیماری‌های پوست تجویز می‌شود.
  21. فلفل از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی ایران خیلی گرم و خشک است. در موردن خواص آن معتقدند که گرم‌کننده و پاک‌کننده بلغم و تریاق و ضد سم است. مضمضه فلفل که با پوست خشخاش جوشانیده باشند، برای رفع درد دندان مفید است.
  22. فلفل برای گرم‌مزاجان مضر است. سینه و حلق را خراش می‌دهد و برای کبد و کلیه گرم نیز مضر است. اگر در مجاری ادرار التهاب و زخم هست، نباید فلفل خورد. زیرا باعث تحریک و احساس ناراحتی می‌شود.

فواید فلفل سیاه

بهبود هضم و افزایش سلامت روده‌ای

فلفل سیاه (Piper Nigrnm) پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلریدریک و در نتیجه هضم بهتر غذا می‌شود. اسید هیدروکلریدریک برای هضم پروتئین‌ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است. هنگامی که مقدار اسید هیدروکلریدریک بدن کافی نباشد، غذا به‌مدت طولانی در معده باقی می‌ماند، که باعث ترش کردن و سوءهاضمه می‌شود. یا ممکن است غذا به روده‌ها برود، جایی که می‌توان از آن به‌عنوان منبع غ ذایی برای باکتری‌های مضر روده‌ای استفاده نمود، که فعالیت آنها باعث ایجاد گاز، سوزش و اسهال یا یبوست می‌شود. فلفل سیاه از گذشته به‌عنوان بادشکن (ماده‌ای که به جلوگیری از ایجاد گاز روده کمک می‌کند) شناخته شده است، خاصیتی که باعث تأثیر مفید تحریک‌کنندگی اسید هیدروکلریدریک می‌شود. به‌علاوه، فلفل سیاه خاصیت معرق (افزایش تعرق) و پیشاب‌آور (افزایش ادرار) دارد. فلفل سیاه همچنین اثرات مفید آنتی‌اکسیدان و آنتی‌باکتریال مؤثر را در خود نشان داده است. فلفل سیاه نه‌تنها به جذب مواد مفید از غذا به بدن کمک می‌کند، بلکه لایه بیرونی دانه فلفل فعالیت سلول‌های چربی را مختل می‌کند و شما را در حین دادن انرژی لازم برای سوزاندن، لاغر نگه می‌دارد.

موارد مصرف فلفل

اسپری فلفل (Ppper Spray)

از گاز منتشرشده توسط این ماده نیز در تولیدن اسلحه‌های کشنده در مقابله پلیس با تبهکاران و کنترل شورش‌ها استفاده می‌شود.

برگ‌های فلفل

برگ‌های گروه فلفل‌های تند نیز در برخی کشورها در غذا استفاده می‌شود. البته میزان تندی آنها کمتر از میوه گیاه است. مثلاً در فیلیپین برگ‌ها زمانی که سبز هستند، در غذا ریخته می‌شوند و یا در سوپ جوجه به‌کار برده شده و به آن، Tinola می‌گویند و یا در غذاهای محلی کره‌ای و ژاپنی استفاده می‌شوند.

پیشگیری و درمان بیماری‌ها

از پماد حاصل از عصاره فلفل قرمز برای رفع درد و اسپاسم عضلانی، روماتیسم و آرتریت، درد مزمن عضله کمر، تسکین درد دندان، زونا، آرترین، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن به‌کار می‌رود. هرچند ممکن است مصرف این ماده سبب سوزش یا خارش نسبی گردد، اما این عارضه به‌زودی از بین می‌رود. چون فلفل ابتدا با تحریک و سپس کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن مؤثر واقع می‌شود، لذا ممکن است درد کمی شدت پیدا کند، سپس ظرف چند روز اول مصرف، این اثر تا حد زیادی از بین می‌رود. البته ممکن است بعضی افراد نسبت به ماده مؤثره در فلفل قرمز حساسیت داشته باشند. فلفل تند دارای خواص ضدسرطانی نیز هست. انواع اکسیدان موجود در این ماده غذایی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن نقش چشمگیری دارند. همچنین فلفل چیلی یا فلفل تند در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی مؤثر است.

فلفل تند علاوه بر داشتن خاصیت ضدسرطانی به میزان چشمگیری حاوی فیبر است که در حفظ سلامت بدن مؤثر است. به‌نظر می‌رسد که فلفل قرمز تند سبب خرد شدن لخته‌های خطرناک خون در رگ‌ها می‌شود. مردم تایلند روزانه چندین نوبت فلفل قرمز تند را به‌عنوان چاشنی و ماده‌ای اشتهاآور مصرف می‌کنند. اثر فلفل قرمز تند، کوتاه‌مدت است ولی مصرف مرتب و مداوم فلفل سبباز بین رفتن لخته‌های خون می‌شود و به این علت مردم تایلند و هندوستان کمتر دجار بیماری انسداد شریان می‌شوند.

تأثیر فلفل در لاغر کردن

انواع فلفل چه از نوع تند و چه شیرینف حاوی ترکیباتی هستند که تحقیقات نشان داده دمای بدن را به میزان چشمگیری بالا می‌برند و مصرف اکسیژن را بعد از ۲۰ دقیقه خوردن فلفل به حداکثر می‌رسانند. با خوردن فلفل تند، احساس گرما و آتش گرفتن در بدن ایجاد می‌شود. علت این است که کپساسین موجود در فلفل، باعث ترشح آدرنالین می‌شود؛ این هورمون در بالا رفتن دمای بدن نقش مؤثری دارد.

با مصرف فلفل، دمای بدن بالا رفته، متابولیسم افزایش پیدا می‌کند و در بسیاری از افراد، باعث عرق کردن می‌شود. پس از اینکه این حالت به‌وجود آمد، بدن کالری بیشتری می‌سوزاند و فرد لاغر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، در افراد چاق نسبت سوخت‌وساز بر پایه وزن، عدد کمتری است. اگر بتوان نسبت سوخت‌وساز بدن را بالا برد، احتمال ایجاد شرایط مناسب برای کاهش وزن فراهم می‌شود. از این رو، دانشمندان موفق به تولید نوعی قرص فلفل شده‌اند که می‌تواند به‌اندازه ۸۰ دقیقه پیاده‌روی، کالری بدن را آب کند. این قرص لاغری «کاسپی‌پلکس» نام دارد که از فلفل‌های بسیار تند و قرمز رنگ و فلفل سبز تولید شده است و در کاهش وزن مؤثر است.

البته مصرف این نوع فلفل‌ها و عصاره‌های آن در مقادیر زیاد می‌تواند تحریک‌کننده باشد و تندی زیاد آنها غیرقابل تحمل است. به‌همین خاطر دانشمندان با تولید قرص جدید به‌شکل کپسول، به این مشکل غلبه کرده‌اند. قرص جدید بدون اینکه باعث بروز این تحریکات شود، می‌تواند کالری بدن را کاهش دهد. این قرص هم‌اکنون در آمریکا در دسترس است و برخی از هنرپیشه‌های هالیوودی از آن استفاده می‌کنند. آزمایشات کلینیکی روی این قرص در دانشگاه اوکلاهمای آمریکا انجام گرفته است.

محافظت از محصولات کشاورزی

کشاورزان در آفریقا و جنوب آسیا از فلفل‌ها به‌عنوان محافظی در برابر ورود فیل‌ها به مزرعه خود استفاده می‌کنند. در حقیقت آنها بر روی حصار اطراف مزرعه خود فلفل قرار می‌دهند و از آنجا که حس بویایی فیل‌ها بسیار قوی است و این بو آنها را آزار می‌دهد، از مزرعه دور می‌شوند.

مصارف مختلف فلفل

– مصرف خوراکی: چون فلفل برای قلب خیلی مفید است، اضافه کردن مرتب آن به غذا یا مصرف کپسول آن می‌تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند. اشکال موجود فلفل را می‌توان با خوردن فلفل خام یا پخته‌شده مصرف کرد. پودر فلفل قرمز خشک نیز موجود است که می‌توان آن را به غذا اضافه کرد، در مایعات، چای یا شیر مخلوط کرد.

– کرم موضعی: شکل کرم آن نیز برای استعمال موضعی موجود است کرم کپساسین به‌عنوان یک مسکن موضعی (وقتی که روی پوست مصرف می‌شود) (حاوی ۰۷۵/۰-۰۲۵/۰ درصد کپساسین) را مستقیماً می‌توان روی نقطه آسیب‌دیده روزی ۴ بار مالید. (عناوین تجاری این ماده عبارت است از Zostrix، Axsain و Capzasin).

– پودر: اگر کمی پودر فلفل قرمز را ۲۴ ساعت در مقداری روغن زیتون خیس کرده و سپس آن را صاف کنید، از عصاره فلفل به‌دست‌آمده می‌تواندی برای درمان دردهای استخوانی و عضلانی به‌شکل موضعی استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که از مالش زیاد این عصاره روی پوست خودداری کنید تا دچار سوزش و حساسیت پوستی نشوید.

– کپسول: به منظور بهبود هضم و پیشگیری از بیماری قلبی، می‌توان کپسول‌های کپساسین (۳۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم روزی ۳ بار) را مصرف کرد. می‌توانید با اضافه کردن ۴/۱ تا ۲/۱ قاشق چایخوری پودر کپساسین به یک لیوان آب‌جوش (دم‌کرده) این ماده را نیز تهیه و سپس میل کنید.

خواص فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین C و A و کاروتن است، طوری که در ۱۰۰ گرم فلفل دلمه‌ای قرمز یا سبز و فلفل معمولی خام به‌ترتیب ۱۴۰، ۱۲۰ و ۱۲۰ میلی‌گرم ویتامین C و ۳۸۴۰، ۲۶۵ و ۱۷۵ میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد. این مواد آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند و روی رادیکال‌های آزاد که روی سلول‌ها اثر تخریبی دارند، تأثیر می‌گذارند. خوردن ۵۰ گرم فلفل دلمه‌ای یعنی حدود یک‌سوم از یک فلفل متوسط می‌تواند تمام نیاز یک فرد بزرگسال به ویتامین C را برطرف کند. ویتامین C بر اثر حرارت از بین می‌رود، بنابراین فلفل اگر به‌صورت تازه و خام مصرف شود، بهتر است. فلفل دلمه‌ای یکی از کم‌کالری‌ترین سبزی‌ها و یکی از بهترین مواد غذایی برای لاغر شدن است. این سبزی دارای فیبر زیادی است و بنابراین در کنار سایر سبزی‌ها می‌توان از فلفل دلمه‌ای در رژیم‌های لاغری استفاده کرد.

هرقدر فلفل دلمه‌ای رنگی‌تر (زرد و قرمز) باشد، حاوی مقدار فراوانی بتاکاروتن است. بتاکاروتن می‌تواند در بدن تبدیل به ویتامین A شود. بنابراین این ماده برای تقویت چشم‌ها بسیار مفید است و به تقویت چشم‌ها کمک می‌کند. مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب‌کوری و آب‌مروارید پیشگیری می‌کند.

از آنجا که مصرف منظم ویتامین A می‌تواند سهم زیادی در پیشگیری از سرطان ریه داشته باشد، متخصصان ریه برای پیشگیری از بروز این سرطان مخصوصاً در افراد سیگاری مصرف منظم این ماده غذایی را توصیه می‌کنند. علاوه بر ویتامین A، لوتئین و گرانتئین موجودن در فلفل دلمه‌ای نیز در کاهش احتمال بروز آب‌مروارید چشم نقش دارند که در فلفل دلمه‌ای به‌مقدار زیاد وجوددارد.

فلفل دلمه‌ای از بروز سکته جلوگیری می‌کند. این ماده غذایی حاوی اسید فولیک است (فولات)، که یکی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و باعث کاهش ماده‌ای به‌نام هموسیستئین در خون می‌شود. افزایش بیش از حد هموسیستئین می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و افزایش احتمال سکته قلبی شود.

فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای نیز می‌تواندکلسترول خون را کاهش دهد و حمله‌های قلبیز و سکته را کاهش می‌دهد.

بیوفلاونیدن هم که از آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

در هنگام سرماخوردکی می‌توان از فلفل به‌منظور کاهش اثرات و عوارض سرماخوردگی استفاده کرد. ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای برای سرماخوردگی بسیار مفید است و اگر به‌طور منظم در برنامه غ ذایی استفاده شود، طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

مواد شیمیایی موجود در فلفل باعث می‌شود بدن کلیه مخاط‌هایی که منجر به ایجاد حالت ناخوشی شده است را آزاد کند. به همین دلیل پس از مصرف فلفل احساس آرامش خواهید کرد. این مواد سلول‌های عصبی را برای مدت زمانی کوتاه بی‌حس می‌کند و باعث می‌شود عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی که پیغام وجود درد را به‌سوی مغز می‌برند، کند شود. همچنین این ماده، ترشح هورمون‌های کلاژن و پروستاگلاندین را که منجر به ایجاد آرامش، و کاهش تورم می‌شوند را نیز زیاد می‌کند.

فلفل دلمه‌ای را می‌توان به صورت خام در سالاد خرد کرد ولی بلافاصله باید آن را مصرف کرد، زیرا ویتامین C وقتی در معرض هوا قرار بگیرد (با خرد کردن)، از بین می‌رود.

نکاتی در مورد مصرف فلفل دلمه

فلفل مرغوب باید سفت، آبدار و کاملاً ترد باشد. به‌علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از یاد نبرید. بهتر است فلفل را بیش از ۱۲ روز در یخچال نگه ندارید، لذا سعی کنید هر بار تعداد کمی فلفل ریخد تا زود مصرف شود.

  • برای طبح این سبزی بهتر است تخم‌های فلفل را دور بریزید.
  • این سبزی را می‌توانید به صورت خام در سالادتان خرد کنید و یا فلفل دلمه‌ای را برش زده و مانند سبزی خوردن همراه با غذا مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را بخارپز یا حتی کباب کنید.
  • از اثرات حساسیت‌زای (آلرژی) فلفل غافل نشوید، حتی در مورد فلفل دلمه‌ای، افراد که پوستی حساس و تحریک‌پذیر دارند یا مرتب دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می‌شوند، بهتر است فلفل را از برنامه غذایی خود حذف کنند.