هایپر تره بار | رنگ در فضای سبز
31 مرداد 1397

مجموعه ای متنوعی از گیاهان یک ساله و چند ساله در اختیار شماست که می تواند باغ شما را به هر اندازه ای که باشد، با رنگ های متنوع، جالب و چشمگیر نشان دهد. اما برای رسیدن به این امر، درک این نکته که چگونه این گیاهان و رنگ هایشان می تواند برای شما بیشترین بهره و نقش آفرینی را داشته باشد، حائز اهمیت است. در این قسمت ما به شما نشان می دهیم که چه رنگ هایی می توانند برای افزایش رضایت و خشنودی شما، با هم تلفیق(تلفیق رنگها و یعنی در کنار هم فرار گرفتن رنگها بدون انکه با هم ترکیب شوند.) شوند. سپس رنگ های این گیاهان را به صورت تلفیق شده با هم نشان می دهیم. همچنین نشان خواهیم داد که چگونه گیاهان در دسته های تلفیقی و کاشت گل های وحشی عمل می کنند و جداولی را برای شما ارائه می دهیم که نشان می دهند در فصول و مکانهای مختلف از چه نوع گیاهانی جهت کاشت استفاده شود.

بکارگیری موثر رنگ ها : گیاهان یک ساله و چند ساله ای که بخوبی پرورش یافته اند، می توانند باغ شما را رنگارنگ سازند. اما برای تاثیر بیشتر، شما به عنوان باغبان باید با مهارت خاصی رنگ های موجود را در کنار هم قرار دهید. البته مطمئن ترین طرح، تک رنگی است. باغی سراسر سفید، بستری یکپارچه از گل های همیشه بهار زرد رنگ، باغی منحصراً از زنبق هایی به رنگ آبی. اما مشکل باغ تک رنگ، یکنواخت بودن آن است. گیاهان رنگهایی که تولید می کنند فرصت هایی مناسب را در اختیار ما قرار می دهند که باید با جرات تمام از آنها استفاده کرد. بهترین راه حل برای جلوگیری از ترس در تلفیق رنگ ها، داشتن دانش اولیه ای از اصول رنگ هاست.

شناخت چرخه رنگ :

چرخه رنگ ها که در آمده، طیف رنگین کمان را در یک دایره به ترتیب کنار هم نشان میدهد. این چرخه بوضوح ارتباط بین رنگ ها را نشان داده و یک سری از اصول مربوط به آنها را شرح می دهد..

رنگ های اصلی : قرمز، زرد، آبی رنگ های اصلی نامیده می شوند. سایر رنگ ها را می توان از ترکیب(ترکیب رنگها: یعنی وقتی که دو رنگ با هم مخلوط شوند و رنگ جدیدی بدست آید.)  این سه رنگ با میزان متفاوت به دست آورد و بر عکس. هیچ ترکیبی از سایر رنگ ها، نمی توانند طیف خالصی از قرمز، زرد یا آبی را به وجود آورند، این سه رنگ، به فاصله یکسانی دور چرخه رنگ قرار گرفته اند.

رنگهای مکمل : رنگ هایی که در چرخه رنگ، روبروی یکدیگر قرار دارند، مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی را مکمل یکدیگر گویند. این پدیده بدین معناست که اگر شما دو رنگ مکمل را با یکدیگر ترکیب کنید، همدیگر را خنثی می کنند یا یکدیگر را کامل کرده و سایه ای خاکستری رنگ را ایجاد می کنند اما قرار دادن دو رنگ مکمل در کنار یکدیگر تضاد رنگی قوی ای را ایجاد خواهد کرد.

رنگ های هماهنگ: رنگهایی که بین دو رنگ اصلی قرار می گیرند، رنگ های هماهنگ با یکدیگر می نامند. این بدان معنی است که آنها ترکیب به دست آمدهای از دو رنگ اصلی می باشند. به عنوان مثال تغییر رنگ زرد به قرمز از زرد مایل بهار نمی نارنجی و نارنجی مایل به قرمز با اضافه کردن تدریجی رنگ قرمز به رنگ زرد به دست می آید. هرچه در چرخه رنگ، دو رنگ به هم نزدیک تر باشند و در مجاور است بهتر هم قرار گرفته باشند، هماهنگی بین آنها نیز بیشتر خواهد بود.

رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد : چرخه رنگ به دو نیمه قابل تشخیص تقسیم می شود، رنگ های گرم و رنگ های سرد. مرکز رنگ های گرم در اطراف نارنجی و مرکز رنگ های سرد در اطراف رنگ آبی قرار دارد. خط جداکننده بین سبز و زرد مایل به سبز در یک طرف و قرمز مایل به بنفش در طرف دیگر، مجزا کننده این دو نام است.

شدت رنگ از روشن به تیره: چرخه رنگ، نه تنها ارتباط بین یک رنگ را با رنگ دیگر نشان می دهد بلکه نشانگر این مطلب است که یک رنگ واحد دارای دامنه ای از شدت های مختلف از روشن تا تیره می باشد. هر طیف خالص رنگ درچرخه، دارای نامی است که در بالای آن ذکر شده است. هر کدام از این رنگ های خالص به سمت مرکز چرخه، با اضافه تر شدن رنگ سفید روشن تر می شوند و شدت هر رنگ به سمت خارج چرخه، با اضافه تر شدن رنگ سیاه، تیره و تیره تر می گردد.

اصول رنگ ها در عمل:

رنگ ها بسیار پیچیده تر از توضیح مختصری است که در بالا ذکر شد. اما همین اطلاعات اولیه و اساسی خیلی کم نیز می تواند به شما کمک کند تا باغی را طراحی کنید که در آن ترتیب رنگ ها صحیح بنظر برسند.

رنگهای متضاد : تضاد رنگ ها می تواند باعث تاکید شده و باغ را از حالت یکنواخت خارج سازد و حتی باعث شور و نشاط در باغتان شود. چنین تضادهایی را می توانید با کنار هم قرار دادن رنگ های مکمل (آن دسته از رنگهایی که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند) در باغ به وجود آورید. در اغلب موارد تضادها با رنگ گلها به وجود می آید. با این حال توجه داشته باشید که مکمل رنگ قرمز، سبز است. گل هایی با رنگ قرمز تند بر روی زمینه ای از شاخ و برگ سبز، تضادی را همانند تضاد بین سوسن های زرد در کنار گل زبان در قفای بنفش بوجود می آورند. هردو یا تمام سه رنگ اصلی زمانی که با هم تلفیق می شوند تاثیر متضادی بجای می گذارند.

رنگهای متضاد زمانی بیشترین اثر را خواهند داشت که از آنها به عنوان عامل تشدید کننده (تاکید) در میان رنگهای هماهنگ استفاده شوند. اگر از تضاد رنگها بیش از حد استفاده شود، باعث می شود که تاثیر خود را از دست بدهند و حتی ممکن است آزار دهنده شوند. یک دسته گل همیشه بهار نارنجی که چند شاخه گل زبان در قفای آبی در میان آن باشد، به طور چشمگیری جالب و گیرا خواهد بود. این در حالی است که اگر میزان دو رنگ برابر باشد، برای اغلب بینندگان تا حدودی ناخوشایند و آزار دهنده خواهد بود. زیاده روی در تضاد رنگ ها، خسته کننده است.

به خاطر داشته باشید که تضاد فقط در رنگ هایی با شدت کامل به وجود نمی آید. به عنوان مثال رنگ کرم و ارغوانی رابطه تضادی یکسانی همانند زرد و بنفش دارند. همانگونه که نوارهای داخلی چرخه رنگ نشان می دهد، افزودن رنگ سفید به رنگ های مکمل باعث کاهش رنگ می شود اما باعث تغییر رابطه بین رنگ های مکمل نمی شود. سومین کاربرد اصل تضاد، ترکیب رنگ های متضاد و شدت های متضاد می باشد. آبی پر رنگ در ترکیب با صورتی تنها نوعی از تضاد بین نارنجی و آبی می باشد، گل های شمعدانی صورتی در کنار یک پرچین سبز تنها نوع ملایمی از تضاد بین گل های شمعدانی قرمز در کنار همین پشت زمینه می باشد

رنگ های هماهنگ : کاشت گیاهانی با رنگ های هماهنگ یا کاشت گیاهانی تنها با رنگ های گرم یا سرد می تواند منظره چشم نوازی را در باغ ایجاد کند. در صورتی که

از گل هایی با شدت رنگ مشابه در باغ استفاده شود، تاثیر چشم نوازی کمتر خواهد شد. برای رفع این نقیصه و همچنین برای افزایش شور و نشاط میتوان از رنگ های متضاد (تضاد در میزان شدت رنگ در گروه های رنگی هماهنگ) یا رنگهای مکمل (به مقدار زیاد) یا فقط از رنگ سفید استفاده کرد.

 خاکستری : رنگ خاکستری میانه روی مهمی در رنگ ها به شمار می آید. معمولاً خاکستری را به عنوان رنگ سرد می دانند که در گیاهان با برگ های خاکستری دیده می شود و براحتی در کنار رنگ های سرد چرخه رنگ قرار می گیرد. اما رنگ خاکستری از ترکیب دو رنگ مکمل حاصل می شود. همچنین این رنگ را می توان به منظور ارتباط دو رنگ متضاد دیگر به کار برد. در ابتدا یک دسته بنفشه زرد و بنفش را تصور کنید. سپس همین رنگ ها را در اطراف یک دسته گیاه خاکستری رنگ مجسم نمائید. تضاد رنگها همچنان وجود دارد، اما به خاطر وجود گیاهی با برگهای خاکستری، تضاد رنگ ها کاهش یافته و یا کمتر شده است. سفید : از شدت هر رنگ با اضافه کردن رنگ سفید به آن کاسته می شود و این کاهش تا رسیدن به نقطه مورد نظر در چرخه رنگ ادامه می یابد که در آن جا دیگر رنگی وجود ندارد و تنها رنگ سفید باقی می ماند. گلهای سفید را می توان با تمام رنگها جور کرد. اما این کار به دو روش صورت می گیرد : در میان رنگ های مختلف که شدت روشن تری دارند، رنگ سفید به عنوان یک رنگ هماهنگ عمل می کند و آن، رابطه بسیار نزدیکی با شدت های کم رنگی اطراف خود دارد. رنگ سفید در میان رنگ های پررنگ و تیره تر از شدت رنگ های پررنگ، تضاد شدیدتری ایجاد می کند.

به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ های متضاد می تواند تائیری برهم زننده بر جای گذارد. باید از سفید به عنوان یک رنگ متضاد به مقدار کمی  استفاده کرد یا اگر رنگ سفید، رنگ زمینه اصلی باشد باید از رنگ های متضاد که دارای شادات زیادی هستند با احتیاط، استفاده کرد. برای ایجاد اثری خوب، می توان از سفید به همراه رنگ هایی با شدت روشن تر به میزان زیاد استفاده نمود.

رنگ های گیاهان در فصول مختلف سال : به منظور برنامه ریزی در مورد تلفیق موثر رنگ باغ، لازم است بدانید که گیاهان انتخابی شما در چه موقع از سال، رنگ های خود را ایجاد خواهند کرد.