هایپر تره بار | نهال انگور وایت کارنت

نام: انگور فرنگی سفید/ وایت کارنت

نام انگلیسی: white currant or whitecurrant

نام علمی: Ribes rubrum

خانواده: Grossulariaceae

مشخصات:

انگور فرنگی سفید یا وایت کارنت، یکی از ارقام انگور فرنگی (Ribes rubrum) است. این گیاه گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده Grossulariaceae و بومی اروپا است. انگور وایت کارنت بوته ای برگریز است که به اندازه یک متر از بلندا و پهنا رشد می کند. انگور فرنگی سفید با برگ های چند لبه و خوشه هایی از میوه های کروی شکل خوراکی (به رنگ سفید) همانند خوشه های انگور، در تابستان رشد می کند. انگور وایت کارنت فقط در رنگ و طعم از سایر ارقام قرمز و سیاه رنگ این میوه متفاوت است. میوه انگور فرنگی سفید شفاف و شیرین تر است.

انگور وایت کارنت گاهی با Ribes glandulosum که نوعی بری بومی در ایالات متحده است، اشتباه گرفته می شود. انگور فرنگی سفید (وایت کارنت) و قرمز (ردکارنت) برخلاف انگور فرنگی سیاه (بلک کارنت)، علاوه بر ارزش غذایی بواسطه ارزش زینتی و زیباییشان نیز کشت می شوند.

بوته های انگور فرنگی در نیم سایه تا آفتاب کامل قابلیت رشد دارند و می توانند بین ماه های آبان تا دی در خاک زهکشی شده، کمی خنثی تا اسیدی کاشته شوند. بوته های انگور وایت کارنت در مناطق شمالی با آب و هوای خنک بهتر میوه می دهند. این گیاه همچنین می تواند در گلدان های بزرگ پرورش داده شود. بوته های انگور وایت کارنت می توانند از آفاتی مانند حشرات ساقه خوار و یا پرندگان رنج ببرند لذا برای محافظت بهتر است در حصار میوه پرورش داده شوند.

میوه انگور وایت کارنت سفت و آبدار بوده و معمولاً در تابستان برداشت می شود. خوشه ها میبایست بطور کامل چیده شوند. میوه انگور فرنگی سفید علاوه بر مصرف تازه خوری برای فرآورده های مختلف از جمله ژله،مربا،آبمیوه و شربت استفاده می شود. انگور فرنگی را میتوان در یخچال نگهداری کرد و یا در کیسه منجمد نمود.

ارقام مختلفی از انگور فرنگی سفید وجود دارد که از جمله معروف ترین آنها “بلانکا” ، “مروارید سفید” و “ورسای بلانش” یا “ورسای سفید” هستند. رقم ‘Versailles Blanche’ اولین بار در سال ۱۸۴۳ در کشور فرانسه پرورش یافت.

مشخصات میوه

انگور وایت کارنت کمی کوچکتر و شیرین تر از انگور ردکارنت است اما وقتی به شکل مربا و ژله در می آید رنگ آن به طور معمول صورتی می شود. انگور وایت کارنت در واقع از ارقام انگور ردکارنت است اما به عنوان یک میوه متفاوت به بازار عرضه می شود. وایت کارنت در مقایسه با انگور فرنگی ردکارنت به ندرت در دستور العمل های آشپزی دیده می شود. این میوه اغلب به صورت خام سرو می شود و طعم شیرینی را ارائه می دهد. انگور فرنگی ها منبع خوبی از ویتامین C ، B و K هستند و سرشار از آهن ، فسفر و منگنز هستند.