هایپر تره بار | رز رونده

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام: رز رونده
نام انگلیسی: Climbing Rose
خانواده: Rosaceae
مشخصات:

گلهای رز رونده در میان ارقام بی شمار گل رز از محبوبیت بالایی برخوردارند. چراکه این گلهای زیبا می توانند جلوه ای با شکوه و خوش رنگ و لعاب و عطری بی نظیر در محوطه باغ و باغچه فراهم کنند و گلهای بیشمار آنها صحنه ای بی نظیر را در طول تابستان فراهم آورند. حال آنکه برخی از گونه های رز رونده تا اواخر پاییز گلدهی دارند.

ارتفاع گل های رز بسته به محیط کاشت و نگهداری و رقم متفاوت است. برخی گونه های رز رونده می توانند تا ارتفاع ۳٫۵ متر تا ۴٫۵ متر برسند و تا ۳ متر از پهنا رشد کنند. همانطور که گفته شد رز های رونده انواع زیادی دارند و در اشکال مختلف به چشم می خورند؛ گل های کوچک یا بزرگ، کوتاهتر و بلندتر ،تعداد گل آذین در شاخه بصورت تکی و چندتایی و رنگ های پاستلی روشن  و یا تیره و حتی چند رنگ. برخی از انواع رز رونده فقط در آب و هوای گرم که فصل رشد طولانی تری دارد، رشد می کنند. همچنین رزهای رونده ای وجود دارند که ساقه های نرم تری دارند و به آنها اجازه می دهند از قد خود بالاتر بروند یا در امتداد زمین پخش شوند. برای کاشت رز رونده مشخصات واریته ای را که انتخاب می کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید از نظر منطقه و محل کاشت مناسب است.

مراقبت های کاشت

برای یک یا دو سال اول رزهای رونده باید در مسیری که شما می خواهید رشد کنند، هدایت شوند. هرس رز رونده در این مدت میبایست فقط برای از بین بردن شاخه های مرده یا بیمار باشد. این امر به گیاه اجازه می دهد که در پایه خود قوی تر شده و گسترش یابد.

پس از دو سال می توانید هر سال به راحتی در اواخر زمستان تا اوایل بهار برای نگهداری و شکل دادن فرم رشدی گیاه ، هرس آن را شروع کنید. این مهم همچنین به ایجاد شاخه های جدید و پیشرفت رشدی گیاه کمک خواهد کرد. شاخه های اصلی رز رونده که مستقیماً از پایه می آیند هرگز نباید هرس شوند، زیرا رزهای رونده ابتدا انرژی خود را صرف عملکرد رشدی و سپس گلدهی می کنند. بنابراین، اگر انرژی گیاه برای رشد و بازسازی شاخه های اصلی صرف شود، رز رونده به گل نمی نشیند. ساقه های جانبی گل ها را تولید می کنند و هرس مختصر آنها باعث گلدهی می شود. به منظور کنترل بالا روندگی رز، شاخه های جانبی در هر زمان از سال می تواند به راحتی هرس شود. هرس عمده رز رونده پس از اتمام گلدهی سالانه انجام می شود.

آبیاری

رز رونده، آبیاری منظم را ترجیح می دهد. در سال اول آبیاری عمقی برای ایجاد ریشه های بیشتر و نفوذ در خاک، توصیه می شود. بهترین زمان آبیاری این گیاهان صبح است. آبیاری بیش از حد و خیس بودن پای گیاه باعث ایجاد بیماریهای قارچی و از بین رفتن رز رونده می شود.

کوددهی

کوددهی رز رونده در اوایل بهار ، قبل از شروع رشد جدید و با کود های غنی شده مخصوص باغچه صورت می گیرد. برای جلوگیری از سوزش گیاه بهتر است  قبل و بعد از کوددهی آبیاری شود. همچنین استفاده از یک لایه مالچ در اطراف پایه گیاه به حفظ رطوبت خاک در هوای گرم کمک می کند. در اواخر پاییز نیز با اضافه کردن یک لایه مالچ دیگر در اطراف پایه گیاه، می توان عایقی زمستانه برای گیاه فراهم نمود.

بیماری ها و آفات

در حالی که بیشتر گلهای رز رونده نسبت به هم خانواده های بوته ای خود مقاومت بهتری نسبت به بیماریها دارند، اما همچنان در معرض لکه های سیاه ، آنتراکنوز ، کپک پودری ، زنگ زدگی و سایر مشکلات قارچی ناشی از آب زیاد، رطوبت و گرما هستند. آنها همچنین می توانند هدف آفات مختلفی از قبیل شته ها باشند. بوسیله آبیاری پر فشار بسیاری از شته ها و سفیدکها از بین می روند و یا می توان از کارت های زرد چسبنده حشره کش که حشرات را به دام می اندازد، استفاده نمود. سرانجام ، سموم مخصوص و صابون حشره کش برای خلاص شدن از آفات گل رز به سرعت وبه محض سمپاشی عمل می کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که سموم دفع آفات هیچگونه تبعیضی در مورد حشرات قائل نمی شوند، بنابراین بهتر است هنگام حضور زنبورها یا سایر حشرات مفید از آنها استفاده نکنید. تمیز نگه داشتن زمین در اطراف پایه گیاه از برگ و گلهای مرده به جلوگیری از بیماری و آلودگی آفات کمک می کند. انتخاب مکان با آفتاب کامل و گردش هوا مناسب همچنین به سالم ماندن گیاه شما کمک می کند.

گل های رز برای سگ، گربه و اسب در لیست گیاهان ASPCA در زمره گیاهان غیر سمی هستند. همچنین جوانه های رز که در انگلیسی به “آبنبات آهو” مشهور است و نیز جوانه های سبز گل رز وقتی که خارهای آنها هنوز نرم هستند، نیز مورد علاقه حیوانات علف خوار از قبیل بز و گوسفند است.