هایپر تره بار | نهال خرما کبکاب
3 دی 1397

نام: نخل خرمای کبکاب

نام انگلیسی: Kabkab Date

مشخصات: خرمای کبکاب یکی از ارقام مهم تجاری و صادراتی خرما در ایران است. این خرما پس از طی کردن مراحل رشد در نهایت به رنگ های قرمز تیره یا قهوه ای تیره ر می آید. رطوبت نهایی این خرما کمتر از ۱۹% است. شکل نهایی این این خرما به صورت بیضی بوده و از انواع خرماهای نرم محسوب می‌شود. خرمای کبکاب را به دو صورت رطب و خرما می توان  مصرف کرد که رطب کبکاب با دارا بودن درصد بالایی از شیرینی بسیار مطلوب و پر مصرف است. بهترین زمان برداشت این خرمای کبکاب دراواخر مردادماه تا پایان شهریور می باشد. خارک و رطب خرمای کبکاب به رنگ زرد یافت میباشد که به رطب عسلی نیز معروف است. رطب خرمای کبکاب برخلاف محصول نهایی آن نیاز به شرایط نگهداری خاصی دارد و باید در دمای بین ۱۵-تا۲۰-درجه سانتیگراد نگهداری شود و میتوان در طول سال از آن در دیگر فصل هانیز استفاده نمود.خرمای کبکاب شرایط نگهداری خاصی نداشته و در دمای خنک و خشک ماندگاری بالایی دارد. وزن تقریبی خرما در حالت رسیده بین ۱۴ تا ۱۶ گرم می باشد هسته خرمای کبکاب به نسبت دیگر خرماها دارای چسبندگی زیادی به گوشت می باشد.

بیشترین سطح زیرکشت خرمای کبکاب در ایران استان بوشهر و استان خوزستان می باشد. از جمله مهمترین شهرهای این دو استان در کشت خرمای کبکاب، می توان خشت، برازجان (دشتستان )، بوشهر و بهبهان،  خورموج و مناطق جنوب شرقی استان خوزستان و گاها درشهرهای کازرون و جهرم استان فارس نام برد. شایان ذکراست که نشان جغرافیایی خرمای کبکاب در اداره ثبت به نام شهرستان دشتستان (برازجان)ثبت گردیده است. شیرین ترین نوع این خرما در بهبهان یافت میشود با این که کبکاب بهبهان به نسبت دیگر شهرهای رقیبش (دشتستان) کوچکتر است، اما دارای شیره بیشتر می باشد.

بیشترین مصرف خرمای کبکاب درایران به صورت فشرده می باشد که در بازار به آن خرمای دشتستانی نیز می گویند. اما خرمای صادراتی کبکاب باید به صورت خشک تر و روغن خورده باشد که در کارتون های ۱۰ کیلویی بسته می شود. بیشترین مقصد صادراتی خرمای کبکاب ایران به فدراسیون روسیه ازجمله کشور های ازبکستان و قرقیزستان است. خرمای کبکاب بیشترین میزان تولید خرمای استان بوشهر را داراست و حدود ۷۵% از تولید خرمای استان بوشهر را در بر می گیرد. میزان تولید خرمای کبکاب در ایران نزدیک به ۲۵۰ هزار تن در سال می رسد که ۱۰% آن به خارج صادر میشود.