هایپر تره بار | گل آماریلیس

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام: آماریلیس یا نسرین

نام علمی: Amaryllis belladonna

خانواده: Amaryllidaceae

مشخصات:

گل آماریلیس یا نسرین تنها گونه در زیرشاخه Amaryllidinae است. این رقم که دارای دو جنس می باشد که شناخته شده ترین آن همان ، Amaryllis belladonna است. آماریلیس بومی منطقه کیپ غربی آفریقای جنوبی ، به ویژه منطقه جنوب غربی صخره ای بین دره رودخانه الیفانتز و نایسنا است. همچنین به این گل با نام هیپیستروم Hippeastrum اطلاق شده است که سالهاست در میان گیاهشناسان در مورد نامهای عمومی Amaryllis و Hippeastrum سردرگمی وجود داشته است و نتیجتاً نام مشترک “آماریلیس” عمدتا برای ارقام جنس Hippeastrum استفاده می شود.

 

گل آماریلیس به دلیل تواناییش در گلدهی و رشد، داشتن گل‌های بزرگ و زیبا و سهولت کاشت و نگهداری، علی الخصوص در محیط خانه در سراسر دنیا بسیار محبوب و مورد توجه است. این گل به رنگ‌های مختلف که محبوب ترین آنها قرمز، سفید، صورتی، نارنجی و یا رگه دار می‌باشد، به چشم میخورد.
گیاهان جنس Amaryllis گاهاً به عنوان زنبق عید پاک در جنوب استرالیا و یا تحت عنوان لیلیوم در آفریقای جنوبی شناخته می شود. این گل یکی از گونه های بیشماری است که به دلیل شکل گل و عادت رشدش ، نام مشترک “Lily” را دارد. با این حال، از نظر گیاه شناسی آنها با جنس لیلیوم ارتباط بسیار دوری دارند. در زبان ویکتوریایی گلها amaryllis به معنی “غرور” است.

گل آماریلیس یک گیاه پیازی است که هر پیاز آن قطری در حدود ۵-۱۰ سانتی متر (۳/۳/۹ اینچ) دارد. این گل دارای چندین برگ تسمه شکل بزرگ به رنگ سبز با بلندای ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر (۱۲ تا ۲۰ اینچ) و پهنای ۲-۳ سانتی متر (۰٫۷۹-۱٫۱۸ in) است که در دو ردیف شکل گرفته است.

هر پیاز یک یا دو ساقه با بلندای ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر تولید می کند ، که هر یک از آنها دو تا دوازده گل قیف شکل را در قسمتهای بالای خود تشکیل می دهد. هر گل به قطر ۶-۱۰ سانتی متر (۲٫۴-۳٫۹ اینچ) دارای شش گلبرگ (سه گلبرگ بیرونی ، سه گلبرگ داخلی ، با ظاهری مشابه به یکدیگر)است. رنگ معمول گل آماریلیس سفید با رگه های زرشکی است، اما رنگ های قرمز، صورتی یا بنفش نیز به طور طبیعی ظاهر می شود. پیاز گل آماریلیس در زمستان کاشته می شوند و دوره گلدهی آنها از اسفند ماه تا خرداد ماه ادامه دار است.

برای کاشت گل آماریلیس پیاز این گیاه باید چند ساعت در آب ولرم قرار بگیرد. پیاز گل آماریلیس را در محفظه یا گلدانی که حاوی کمپوست گیاهی غنی و خاک مناسب گلدان باشد بکارید. پیاز گیاه را تا گردن آن در خاک بگذارید و دقت کنید که ریشه‌ها فضای کافی داشته باشند و در اثر فشردگی آسیب نبینند. همواره خاک اطراف گیاه را کمی فشار دهید تا در محل خود ثابت باشد.
گلدان گل آماریلیس را در مکانی گرم که نور مستقیم خورشید به آن بتابد قرار دهید. گرمای کافی برای رشد ساقه گیاه ضروری می‌باشد. دمای مناسب رشد این گیاه در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. پیاز گل آماریلیس تا زمانی که ساقه ظاهر شود به آب کمی احتیاج دارد اما به مرور با رشد ساقه و برگ‌ها گیاه به آب بیشتری نیاز خواهد داشت. در این مرحله ساقه به سرعت رشد می‌کند و گل‌ها بعد از رشد کامل ساقه و برگ ها ظاهر خواهند شد.

 

گل های آماریلیس به مدت دو تا سه ماه هفته گل خواهند داد که این دوره عموما در زمستان بیشتر از بهار است. لذا برای بهره گیری از گل زیبا و محسورکننده آن در بازه زمانی بیشتر، پیاز آنها را از پاییز تا زمستان با فواصل زمانی دو هفته ای میکارند. فاصله زمانی کاشت پیاز تا گلدهی هشت هفته است.
پس از آنکه گل‌دهی آماریلیس متوقف شد در صورت مراقبت و وجود شرایط مطلوب کاشت، این گیاه میتواند مجددا در سال بعد گل بدهد. برای این منظور گل‌های قدیمی را از شاخه ببرید و زمانی که ساقه شروع به خم شدن کرد آنرا از بالای پیاز، قطع کنید. اجازه دهید برگ ها در طول تابستان رشد کنند و آبیاری و کوددهی به گیاه را متوقف نکنید. با آمدن پاییز برگ های آماریلیس شروع به زرد شدن میکنند و این زمانی است که برگها را از کمی بالا تر از پیاز قطع کرده و پیاز را از خاک بیرون بیاورید. پیاز را پس از تمیز کردن در جای سرد و تاریک قرار دهید. میتوانید پیاز را در قسمت جا میوه ای یخچال قرار دهید اما دقت کنید در تماس یا مجاورت با میوه ها علی الخصوص سیب قرار نگیرد. پس از گذشت ۶ هفته از نگهداری پیاز در جای سرد، پیاز ها قابلیت کاشت مجدد در خاک را خواهند داشت.