هایپر تره بار | نهال آناناس کوموسوس

رقم اقتصادی و زودبازده
میوه درشت
وارداتی

نام: نهال آناناس کوموسوس

نام انگلیسی: Ananas comosus var. comosus

مشخصات:

آناناس کوموسوس (Ananas comosus) یک رقم گرمسیری با میوه ای درشت است و اقتصادی ترین رقم آناناس در خانواده Bromeliaceae است. این رقم بومی آمریکای جنوبی است و قرن هاست در آنجا مورد کشت است. معرفی کشت میوه آناناس به اروپا در قرن هفدهم ، آن را به میوه ای مهم و لوکس تبدیل کرد. از دهه ۱۸۲۰ ، آناناس به صورت تجاری در گلخانه ها و بسیاری از مزارع گرمسیری رشد یافته است. علاوه بر این ، آناناس سومین میوه مهم گرمسیری تولیدی در جهان است. در قرن بیستم ، هاوایی تولید کننده غالب آناناس، به ویژه برای ایالات متحده بود. با این حال، تا سال ۲۰۱۶ ، کاستاریکا، برزیل و فیلیپین تقریباً یک سوم از تولید آناناس جهان را تشکیل می دادند.

آناناس در قالب یک درختچه کوچک رشد می کند. گلهای فردی از مرکز گیاه بدون گرده افشانی می توانند میوه ای چندگانه تشکیل دهند. این گیاه معمولاً از پاجوشی که در قسمت بالای میوه تشکیل شده یا از شاخه های جانبی تکثیر می شود و به طور معمول در طی یک سال بالغ می شود.
آناناس گیاهی چند ساله علفی است که بطور متوسط تا ارتفاع یک تا ۱٫۵ متر (۳٫۳ تا ۴٫۹ فوت) رشد می کند ، اگرچه گاهی اوقات بلندتر هم می شود. از نظر ظاهری این گیاه دارای ساقه ای کوتاه و انبوه با برگهای سفت و مومی (چرمی) است. آناناس ایجاد میوه، معمولاً تا ۲۰۰ گل تولید می کند ، اگرچه برخی از ارقام بزرگتر همچون آناناس کوموسوس می توانند از این مقدار فراتر رود. پس از گل ، میوه های فردی گلها به هم می پیوندند تا یک میوه چندگانه ایجاد کنند. پس از تولید اولین میوه ، شاخه های جانبی (مکنده ها) در زیر برگ ساقه اصلی تولید می شوند. این شاخه ها ممکن است برای تکثیر حذف شوند یا برای تولید میوه های اضافی در گیاه اصلی باقی بمانند. از نظر تجاری ، مکنده هایی که در اطراف پایه ظاهر می شوند برای تکثیر جدا می شوند. برگ های آناناس کوموسوس باریک، گوشتی و با نوارهای تیز در امتداد حاشیه است که ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر (۱٫۰ تا ۳٫۳ فوت) طول دارد و اطراف ساقه ضخیم آناناس را احاطه کرده است. تعداد این برگها در بوته آناناس ۳۰ و یا بیشتر است. در سال اول رشد ، محور طولی آناناس رشد می یابد و ضخیم می شود و تعداد زیادی برگ بصورت مارپیچهای نزدیک به هم ایجاد می کند. پس از ۱۲ تا ۲۰ ماه ، ساقه با گل آذین های سنبله ای به طول ۱۵ سانتیمتر (۶ اینچ) با بیش از ۱۰۰ گل با چینش مرتب و مارپیچ (اسپیرال) کنار هم قرار می گیرند که هر یک از آنها توسط یک برگچه نگهداشته می شوند.

تخمک گلها به دانه هایی تبدیل می شوند که در یک میوه بزرگ و متمرکز جمع می شوند. میوه آناناس از نظر هندسی معمولاً متشکل از دو هلیکس (مارپیچ) به هم پیوسطه است، به طور معمول هشت مارپیچ در یک جهت و ۱۳ مارپیچ در جهت دیگر وجود دارد که هر یک عدد فیبوناچی است.

آناناس فتوسنتز CAM را انجام می دهد ، دی اکسید کربن را در شب ثابت می کند و آن را به عنوان اسید مالات ذخیره می کند ، سپس آن را در طول روز آزاد می کند و به عملکرد فتوسنتز کمک می کند.

بطور کلی گیاه آناناس شامل پنج رقم گیاه شناسی است که در ذیل اسامی علمی آنها قید شده است؛ این ارقام قبلاً به عنوان گونه های جداگانه در نظر گرفته می شدند. رقم کوموسوس از نظر کیفیت و اندازه میوه تجاری ترین رقم آناناس به شمار می آید.

Ananas comosus var. ananassoides
Ananas comosus var. bracteatus
Ananas comosus var. comosus
Ananas comosus var. erectifolius
Ananas comosus var. parguazensis