هایپر تره بار | یاسمن درختی

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام: یاسمن درختی
نام انگلیسی: Japanese tree lilac
نام انگلیسی: Syringa Amurensis
خانواده: Oleaceae

مشخصات

درخت یاسمن یا یاسمن درختی گیاهی گلدار و هرس پذیر است. به این گونه یاسمن در زبان چینی : 暴 馬丁 香 bao ma ding xiang و در زبان ژاپنی: ハ シ ド イ؛ هاشیدوی) میگویند. این رقم یک نوع از درخت/درختچه گلدار تزیینی است که بومی شرق آسیا است و عمدتا در شمال ژاپن، شمال چین و قسمت هایی از روسیه می روید. 
یاسمن درختی دو نوع است. درخت آن کم رشد است که بسته به اقلیم و نوع خاک تا ارتفاع ۱۲ متر و به ندرت به ۱۵ متر، با تنه ای به قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری میرسد.این نوع شامل بزرگترین گونه ی درخت یاسمن است و نوع دیگر یاسمن درختچه هایی کوچکتر و پرشاخه اند که درمکانهای نیمه سایه و آفتابی به ارتفاع ۲الی ۳٫۵ متر میرسد.
یاسمن درختی برگ های بیضوی کشیده و نوک تیز به اندازه ۲٫۵ تا ۱۵ سانتی متر و از عرض بین ۱ تا ۸ سانتی متر به رنگ سبز تیره براق دارد. گل ها در دو رنگ سفید و یا بنفش و در مواردی کرم رنگ به چشم میخورند. گل ها بسیار ریز و در تعداد زیاد و خوشه ای در شاخه ها ظاهر میشوند که لوله آنها ۴-۶ میلی متر بلندا داشته و در قسمت فوقانی و چهار پر آن بطور تقریبی به ۳الی ۶ میلی متر می رسند. این گل ها عطر و بوی نافذ و قوی دارند ؛ یاسمن درختی در فصل بهار و اوایل تابستان بسته به شرایط محیطی شروع به گلدهی میکنند. میوه آن یک کپسول مایل به قهوه ای (۱۵-۲۵ میلی متر طول دارد) است که به دو قسمت تقسیم میشودو دو دانه بالدار را آزاد می کند.

تصویر ۱- گل های یاسمن درختی بنفش با چهار گلبرگ بصورت دسته ای و خوشه ای در شاخه

ارقام

سه رقم یاسمن درختی وجود دارد:

• Syringa reticulata subsp. reticulata – ژاپن
• Syringa reticulata subsp. Amurensis (Rupr.) P.S.Green و M.C.Chang (S. reticulata var. mandschurica (ماکسیم) H.Hara) – شمال شرقی چین، کره، جنوب شرقی روسیه.
• Syringa reticulata subsp. pekinensis (Rupr.) P.S.Green و M.C.Chang – شمال-مرکزی چین. پوسته ای بسیار شفاف و قهوه ای مایل به قرمز دارد.
این درختان زینتی در اروپا و آمریکای شمالی نیز رشد میکنند.

شرایط محیطی

خاک مناسب برای یاسمن درختی خاک های خاک لومی شنی و کمپوست است. این گیاه به مکانی با سایه و آفتاب نیازمند است. کمترین دمای مورد تحمل برای این گیاه ۱۰- درجه سانتیگراد است. این گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد (سطح خاک در بین دو آبیاری تقریباً مرطوب بماند ).

روش های تکثیر

یاسمن درختی هم از طریق قلمه و هم بذر تکثیر میشود. همچنین نوع درختی آن پیوند میشود.

کاربرد

کاشت درختچه یاسمن به عنوان دیواره و مرزبندی سبز رواج دارد. همچنین بواسطه عطر دلنشین و نافذ و گل های بسیار زیبای یاسمن درختی، هم از درخت و هم درختچه آن برای ممصارف زینتی استفاده میکنند.

ترجمه و تنظیم توسط سایت هایپرنهال