هایپر تره بار | انسولین پلنت

بوته انسولین پلنت سایز بزرگ
گلدانی
محصول اختصاصی هایپرتره بار

نام: انسولین پلنت

نام انگلیسی:  fiery costusیا spiral flag یا insulin plant

نام علمی:  Chamaecostus cuspidatus

خانواده : Costaceae

مشخصات

انسولین پلنت که با نام علمی کامائکوستوس کوسپیداتوس شناخته می‌شود، بومی شرق برزیل (شهرهای باهیا و اسپیریتو سانتو) است. در فیلیپین، به دلیل استفاده از آن در داروهای آیورودا برای خواص ضد دیابتی آن ، این گیاه تحت عنوان انسولین پلنت یا گیاه انسولین شناخته می شود.

این گیاه برگ‌های کشیده وگوشتی بزرگ دارد. زیراین برگ های بزرگ، صاف، به رنگ سبز و با سایه های بنفش است است. برگها به صورت مارپیچی در اطراف ساقه قرار می گیرند. حداکثر ارتفاع این گیاهان حدود ۶۰ سانتیمتر است. گل ها به رنگ نارنجی هستند و قطر آنها حدود ۴ سانتی متر است. گل دهی این گونه در طول ماه های گرم رخ می دهد. این گل هل با سرهای مخروطی در انتهای شاخه ها ظاهر میشوند و رنگ نارنجی دارند.

گونه ای از انسولین پلنت برای ریشه آن در کشمیر و مناطقی در هیمالیا کشت می شود. این گونه مربوط به زنجبیل است و در اصل بخشی از خانواده Zingiberaceae بوده است. اما در حال حاضر گونه Costus و خانواده آنها در خانواده Costaceae طبقه بندی شده اند. تکثیراین گونه از طریق ریزوم بوده و اغلب پرندگان هنگامی که از میوه آن تغذیه می کنند، آنها را پراکنده می کنند. محصولات گونه Costus که گاهی اوقات Cosus comosus نامیده می شوند، در طبیعت خوراکی هستند. گلبرگ گل انسولین پلنت بسیار شیرین و مغذی است. این گیاه رشد زمینی داشته و پوشش مناسبی برای زمین است. همچنین گلهای قرمز گونه Costus pulverulentus از این خانواده بسیار منحصر به فرد هستند و مطمئنا زیبایی خاصی به فضای باغ می دهد.

تصویر ۱- گونه Costus pulverulentus از خانواده انسولین پلنت که برای داشتن گلهای زیبایش کاربرد زینتی دارد.

این گیاه به سرعت رشد می کند و از طریق برش ساقه (قلمه) نیز تکثیر می شود.انسولین پلنت نیاز به نور خورشید دارد اما در مناطقی با سایه کم نیز رشد می کند.

کاربرد

از این گیاه در طب سنتی هندی برای کنترل قند خون استفاده می شود و بطور کلی در جاهای دیگر به عنوان گیاه پوششی زینتی کشت می شود.

تحقیقات علمی نشان داده که در برخی از گونه‌های دیابت استفاده پس از ۱۵ روز استفاده از این گیاه به کاهش ۲۱ درصدی قند خون انجامیده است. نکته قابل تامل در مود خواص درمانی این گیاه میزان آنتی اکسیدان بالای موجود در آن است.

از این گیاه مانند دیگر گیاهان دارویی به صورت تازه یا خشک استفاده کرد. برگ های خشک یا تازه (خرد شده) را پس از شستشو در آب بجوشانید و جوشانده حاصل را یک لیوان در روز استفاده کنید. برای بهتر شدن طعم تلخ آن، می توانید از کمی عسل  استفاده کنید.

ترجمه و تدوین توسط سایت هایپرنهال