هایپر تره بار | پالونیا کرینا

نام : پالونیا کره ای یا پالونیا کرینا

نام انگلیسی: Paulownia coreana یا Paulownia glabrata  یا Korean paulownia

خانواده: Paulowniaceae

مشخصات

گونه ای از پالونیا است که بومی کره جنوبی است. این درخت در جنوب پیونگان و جنوب جیونگی کشت شده است. این گونه درخت گسترده ای است که در زمستان برگ هایش می افتد. این رقم تا ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر و قطری حدود ۸۰ سانتیمتر رشد می کند. طول برگ های آن ۱۵ تا ۲۳ سانتیمتر و عرض آن ۱۲ تا ۲۸ سانتیمتر میباشد. خصوصیات دیگر برگها این است که آنها دارای یک برگ در جهت مخالف هستند رگبرگ های  مشبک دارند. دمبرگهای آن ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر طول دارند و روی آنها برآمدگی هایی به چشم میخورد.

گل و میوه

گل ها از ماه اردیبهشت تا خرداد گل می گیرند گل ها به رنگ بنفش بسیار روشن هستند و در حالی که رقم تومنتوسا دارای خطوط بنفش است، رقم کریناهیچ نوار بنفشی ندارد. گل دارای پنج گلبرگ بوده و هر یک از این گلبرگ ها ۵ تا ۷٫۵ سانتی متر طول دارد. درخت از مهر ماه تا اوایل آذرماه میوه می دهد. این میوه قهوه ای روشن است و شکل بیضی دارد. همچنین برآمدگی هایی چسبنده بر روی میوه است.

تصویر۱ – گل و میوه پالونیا کرینا

کاربرد

از آنجایی که پالونیا کره ای سبک است، چوب آن مرغوب شناخته شده است. این چوب را می توان برای ساخت مبلمان، کالاهای ورزشی و آلات موسیقی استفاده کرد. به خصوص چوب آن، صدا را به خوبی پخش می کند، بنابراین برای ساخت یک ژئومنگو (ساز موسیقی کره ای با شش رشته)، یک ماندولین کره ای و یک گایاژوم (ساز کره ای با دوازده رشته) استفاده می شود. همچنین این درخت رشدی سریع دارد، بنابراین زمانی که کاشته می شود، برای جلوگیری از بیماری در گیاهان دیگر کمک می کند. برگ های آن به عنوان حشره کش استفاده می شود و پوست آن برای ساخت رنگ طبیعی استفاده می شود. علاوه بر این، پوست پالونیا جایگاه ویژه ای در طب سنتی شرقی دارد.

ترجمه و تدوین توسط سایت هایپرنهال