هایپر تره بار | درخت باران طلایی

نام: نهال باران طلایی

نام انگلیسی: Varnish tree, China tree ,Golden Rain, Pride of India

نام علمی: Koelreuteria paniculata

خانواده: Sapindaceae

مشخصات:

باران طلایی گونه ای از گیاهان گلدار و برگریز بومی شرق آسیا و کشور های چین و کره است. این درخت زیبا در سال ۱۷۴۷ به اروپا و در سال ۱۷۶۳ به آمریکا راه یافت و هم اکنون به یک درخت زینتی محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است.
درخت باران طلایی نام های متعدد دارد. در هند به آن درخت افتخار می‌گویند، در چین هم آن را درخت اطلس نما می‌خوانند. این درخت در اواخر اردیبهشت ماه یا پاییز گل های زرد رنگ خوشه ای بسیار زیبایی تولید می‌کند و برگ هایی شبیه به پر دارد.

درخت باران طلایی تا ارتفاع ۷ متر (۲۳ فوت) رشد می کند. این درخت تاج گرد، گنبدی شکل و گسترده دارد. برگهای باران طلایی به صورت پنجه ای بود و طول آنها ۱۵-۴۰ سانتی متر و گاها به ۵۰ سانتی متر هم میرسد. این برگ ها ۷ تا ۱۵ برگچه به طول ۳ تا ۸ سانتی متر با حاشیه دندانه دار دارند.
گلهای باران طلایی زرد و چهار گلبرگ هستند و در خوشه های بزرگ به طول ۲۰ الی ۴۰ سانتی متر رشد می کنند. گلدهی درخت باران طلایی بسته به شرایط اقلیمی دو ماه ادامه دارد. درخت باران طلایی در پاییز میوه هایی شبیه به فانوس چینی تولید می‌کند که درون این میوه ها چندین دانه وجود دارد و لفاف آنها هر ماه رنگ عوض می کند. از سبز روشن سپس زرد، قرمز، ارغوانی و مسی.
بطور کلی درخت باران طلایی بواسطه داشتن برگ ها، گل ها و میوه های بسیار زیبا و تغییر رنگ منحصر به فردش در فصول مختلف برای تزیین باغچه ها، فضای سبز، پارک ها و غیره استفاده می‌شود. درخت باران طلایی یک درخت مقاوم است و می‌تواند گرما را تحمل کند، همچنین توانایی رشد در خاک های نه چندان غنی را نیز دارد.

دو نوع باران طلایی وجود دارد که تفاوت آنها فقط در فرم برگ است:

۱- K. paniculata var. paniculata که در شمال چین و کره می روید و برگهای تک پره دارد.
۲- K. paniculata var. apiculata (Rehder & E.H. Wilson) Rehder (syn. K. apiculata). که بومی چین غربی (سیچوان) بوده و برگهای آن دارای برگچه هستند و معمولاً دو پایه می شوند.