هایپر تره بار | نهال لیمو انگشتی

نام: لیمو انگشتی استرالیایی
نام انگلیسی: Australian finger lime, caviar lime
نام علمی: Citrus australasi

مشخصات: لیمو انگشتی استرالیایی یا لیموی خاویار، یک درختچه کوچک دشتی یا درخت کوچک جنگل های نیمه گرمسیری و جنگل های بارانی در منطقه مرزی ساحلی کوئینزلند و نیو ساوت ولز استرالیا است. میوه این رقم خوراکی است که در حال توسعه به عنوان یک محصول تجاری بالقوه جدید است. فینگر لایم استرالیایی از خانواده سدابیان (Rutaceae) و جنس مرکبات یا سیتروس (Citrus) می باشد. این گیاه حدود ۲ تا ۷ متر ارتفاع دارد. برگ ها کوچک، به طول ۱ تا ۶ سانتیمتر و پهنای ۳ تا ۲۵ میلیمتر، صاف و بدون کرک، با انتهای دندانه دار و نوک کنگره دار می باشند. گل های آن به رنگ سفید، با گلبرگ هایی به طول ۶ تا ۹ میلیمتر دیده می شوند. میوه ی این گیاه استوانه ای شکل به طول ۴ تا ۸ سانتیمتر، در برخی موارد دارای کمی انحنا و به رنگ های متنوع از صورتی تا سبز تیره می باشند. این میوه به اندازه یک سوسیس و دارای پوستی شبیه لیمو می باشد و در سه رنگ سبز، صورتی یخی (ICE PINK) و قرمز ر بازار وجود دارد. زمان گلدهی آنها از اواخر پاییز تا تابستان است. برداشت میوه ها نیز معمولاً در فصل تابستان و پاییز انجام می شود. به محض برش زدن پوست میوه دانه های پر آب لیمو مثل تخم های خاویار از داخل میوه بیرون می زند. درخت لیمو انگشتی تا ۱۵ سال قادر به رشد و میوه دهی می باشد. این گیاه آبدوست است و به دوره های منظم و کوتاه آبیاری نیاز دارد.
خاک مورد نیاز این گیاه باید کمی اسیدی بوده و دارای بیشترین سطح مواد آلی و غنی از مواد غذایی باشد. استفاده از مالچ و آبیاری مناسب در طول فصل بهار برای نگهداری آب در طول تابستان و نیز انجام هرس سالیانه سبک در طول زمستان برای رشد این گیاهان مفید می باشد.
تکثیر: ازدیاد لیمو انگشتی به وسیله کشت بذرها و یا پیوند شاخه یا جوانه صورت می گیرد. لیمو انگشتی گیاهی کند رشد است و در صورت کشت بذرها ممکن است نهال های بذری کشت شده حدود ۱۵ سال پس از کشت، بالغ شده و تولید میوه کنند. روش دیگر تکثیر این گیاه استفاده از قلمه های چوب نیمه سخت می باشد که گیاه در این روش نیز مانند روش کشت بذر، کند رشد خواهد بود. استفاده از هورمون های ریشه زایی، به رشد بهتر قلمه ها کمک خواهد کرد.