هایپر تره بار | برداشت پسته
27 مرداد 1397

برداشت و عملیات بعد از برداشت

آماده سازی برای برداشت و زمان برداشت

آمادگی برای برداشت پسته در اوایل شهریورماه با توجه به سه عامل شروع می شود. خندانی پسته به کمبود آبیاری حساس بوده و بنابراین آبیاری باید با دقت کنترل شود و ترجیحا از روش های بودجه آبیاری استفاده شود و هدف حداکثر نمودن درصد خندانی است و ردیف های باغ برای برداشت توسط ماشین باید به اندازه کافی خشک شوند.

عامل دوم آمادگی بر داشت که احتیاج به توجه در کالیفرنیا داشته کنترل ( warma navel ornge)Nowیا Amyciois transitella می باشد. آلودگی با Now سبب خسارت شدید شده و حساسیت میودها به آلودگی Aspergillus flavuls  افزایش می یابد. این قارچ تولید آفلاتوکسین که سرطان زا است می نماید و این متابولیت ثانویه می باشد با توجه به درجه حرارت نسل سوم ۹۴ در اوایل تا اواسط مردادماه به وجود می آید و تخم گذاری در مرزها قبل از بلوغ و اوایل خندانی نمی باشد. در مبودهایی که زود خندان می شوند أندوکارپ میودها قبل از شکوفا شدن پوست رویی خندان شده و بنابر این موقعی که خندانی و شکوفا شدن پوست روبی همزمان است مغز در معرض این آفت قرار می گیرد. اگر ۱٪ از میوه ها زود خندان شوند می توانند تولید آفلاتوکسین بالای حداکثر ppb ۲۰ کنند که سطح مجاز در پسته در آمریکا بوده و ppb۴ سطح مجاز در کشورهای اروپایی است. اولین مرحله در کنترل Not تشخیص میوه هایی است، که زود خندان شده و این میوه ها برای جلوگیری از تخم گذاری باید کنترل شوند و برای کنترل این آفت می توان از سوین، ۲۱ روز قبل از برداشت، استفاده نمود، بنابراین کنترل Now جزء پروژه برداشت می باشد. سومین فاکتور آمادگی برای تعیین زمان برداشت است. پوست رویی در زمان بلوغ تغییر رنگ داده که این ارتباط نزدیکی با خندانی دارد عدم توسعه رنگ علامت پوکی یا سقط جنین در داخل اندوکارپ است. در زمان بلوغ کامل پوست رویی توسط اندک فشاری از اندو کارپ جدا می شود هم زمان با این تغییر قابل رویت، رطوبت مغز، میزان تنفس و پروتئین ها کاهش یافته و وزن خشک مغز افزایش می یابد که ارتباط به افزایش مقدار اسیدهای چرب و قندها دارد.

نشان نهایی بلوغ کامل تشکیل ناحیه ریزش بین میوه ها و محور خوشه است موقعی که خوشه به آرامی تکان داده شود میوه ها به سادگی جدا می شوند. همانند همه درختان میوه بلوغ در تمام درخت متغیر می باشد. میوه های قسمت بالای درخت در جنوب غربی و میوه هایی که در قسمت بیرون قرار دارند زودتر به بلوغ می رسند همچنین زمانی که میزان محصول کم است میوه ها زودتر به بلوغ می رسند. بعد از تکان دادن درخت و برداشت میوه های باقی مانده در درخت پوک یا دهان بسته می باشند. اتفن ترکیبی است که در سایر میوه ها برای تسریع در بلوغ استفاده می گردد ولی در پسته مؤثر نمی باشد. در نهایت برداشت کننده ها، انتقال دهنده ها و فراینده کننده ها باید برای برداشت در دسترس باشند.

برداشت

برداشت کننده ها برای درختان جوان و کاملا بارده یکسان بوده و میوه ها توسط شبکه گیرنده با کوبیدن یا تکان دادن برداشت می گردند. به خاطر مقدار رطوبت بالا (۵۰-۴۰٪ وزن تر)، تردی پوست رویی رسیده و باز بودن اندوکارپ میوه هایی که به کف باغ می ریزند به خسارت مکانیکی و قارچ آسپرژیلوس فلاووس که در خاکهای مرطوب کف باغ وجود دارد و پسته هایی را که با خاک تماس می یابند آلوده می کند بیشتر حساس می باشند.

۱- برداشت در درختان پسته جوان: پسته های جوان شش نداله یا کمتر با دست برداشت شده و دو برزنت در هر دو طرف درخت گسترده می شود که حداقل ۵/۱ متر بعد از سایه انداز را در تمام جوانب می پوشاند. برداشت میوه ها توسط کوبیدن یک چکش لایه دار به تنه با شاخه ها در پشت خوشه که با یک دیرک گرفته می شود انجام می شود. موقعی که ریزش میوه ها متوقف شد برزنت را از حاشیه ها جمع کرده و برگها و نخاله های چوب سبک از میوه ها جدا می شوند و سپس میوه ها در ظرفهایی که ۵/۴۲۵ کیلوگرمی میوه می توان در آنها نگهداری کرد ریخته می شوند.

۲- برداشت در درختان پسته بالغ: ماشین های برداشت پسته دارای دو واحد مجزا خود جلوه برنده به طول حدود ۵/۷  متر می باشد هر واحد دارای یک سر تکان دهنده است که تنه درخت را در ۶/۰ متری بالای سطح زمین می گیرد. این واحدها به همدیگر وصل شده و تشکیل یک سطح پیوسته در زیر تاج درخت میدهند. هر دو واحد بال هایی مایل داشته که در زیر تاج درخت گسترش می یابند. سپس درخت به مدت ۱۵ ثانیه تکان داده شده و بالها میوه ها را به نزدیک شیکر انتقال می دهد میوه ها از روی جریان هوای ثابت عبور کرده تا نخاله های سبک برداشته شوند و سپس به یک پذیرنده وارد می شوند. اختلاف در برداشت این است که میوه ها بعد از ریزش چطور جابجا شوند. در سیستم بین (ظرفهایی که ۵/۴۲۵ کیلوگرم میوه در آنها جا می گیرد) میوه ها در بین ها جمع آوری شده و بعد از پر شدن بینها از مزرعه توسط حمل کننده های بین خارج می شوند. در کنار مزرعه بینها روی کف کامیون ها روی هم چیده شده و یا موقتا انبار می شوند در سیستم تودهای یک گاری در پشت شیکر دریافت کننده حمل می شوند گاری ها بزرگ بوده و پیوسته حرکت کرده تا محصول را یکنواخت پخش کنند موقعی که اینها پرشدند توسط سیستم انتقال که از بالا بر استفاده می شوند به داخل یک انبار موقتی خالی می شوند. بیشتر برداشت کننده ها ۴/۰ هکتار را در ساعت برداشت می کنند.

انتقال و انبار قبل از فرآیند: اگر سطح زیادی از پوست رویی در طی برداشت خسارت دیده باشد رنگ گیری اندوکاره در طی انتقال به انبار ممکن است افزایش یابد. رنگ گیری اندو کار با افزایش درجه حرارت و زمان افزایش می یابد. میوه های با کیفیت خوب و پوست رویی سالم ممکن است برای بیش از ۴۸ ساعت در درجه حرارت های محیط بدون افزایش رنگ گیری نگهداری شوند. میوه هایی با پوست رویی ضعیف، بعد از ر است: در ۴۰°C و ۲۴ ساست در ۳۰°C و ۴۰ ساعت در ۲۵°C علایم صدمه را نشان خواهند داد اگر تأخیر در انتقال را پیش بینی می کنید بین ها را در سایه نگهداری کنید و اگر تاخیر در فرآیند. کردن رخ داد تنها روش قابل استفاده برای کاهش خسارت، کاهش درجه حرارت در بین ها می باشد و تأخیر بیش از دو روز باعث افزایش گرما و از بین رفتن میوه ها خواهد شد. در این حالت باید بین ها در انبار سرد در ۰°C با جریان هوای china. در ۴۵/۰ کیلو گرم و کمتر از ۹۰ درصد رطوبت نبی نگهداری شوند.

عمل آوری: موقعی که پسته ها وارد مرحله فرایند شدند عملیات مانند طرح ۱ انجام می شود. بیشتر فرآیند کننده ها دارای یک مرحله خشک کردن بوده و از هواسی ۱-۶۰ دارای ۰۱۴-۱۰ بنا سکتا استفاده کرده تا این که رطوبت به ۶-۴ درصد برسد. روش معمول خشک کردن در آمریکا از دو مرحله تشکیل شده است در مرحله اول میوه های پوست گیری شده تا ۱۳-۱۲٪ رطوبت، در ستون های خشک کننده که برای خشک کردن مقالات طراحی شده خشک می شوند و درجه حرارت پایین تر از ۳ام برای سه ساعت برای جلوگیری از بیرون افتادن مغز مورد نیاز می باشد. یکسا خشک کننده دور استوانه ای در همان درجه حرارت برای اولین مرحله خشک نمودن استفاده نشود در دومین مرحله میوه ها به صندوق های تفالات منتقل شده و از هوای گرم ۱۹°C به مدت ۴۸-۲۴ ساعت استفاده کرده تا این که رطوبت میوه ها به ۶-۲٪ برسد هم چنین استفاده از دمای C 66-60 به مدت ۸ ساعت رطوبت -۲۴٪ را تولید خواهد نمود. در سصلح های کوچک تر، خشک کردن تو ما آفتاب و هوای محیط ممکن است استفاده شود. برای خشک کردن در آفتاب به مدت ۳ روز نیاز خواهیم داشت و برای خسارت پرندگان و جوندگان باید آن ها را بپوشانیم. میوه های خشک شده در صندوق ها به هوای محیط به مدت سه روز نیاز دارند. اگر درجه حرارت محیط و رطوبت کافی باشد. ارتفاع میوه ها در صندوق نباید از ۴/۱  متر زیادتر شود و هوا باید در ۷۰Fpn به گردش در آید، بزرگترین عیب این روش رشد قارچ ها در طی مراحل اولیه می باشد.

– پسته ها به بسترهای قبر اندود با تریلر های بزرگ تحویل داده شده و وزن شده و برای تحویل وزن تر بر چسب زده می شوند.

– درجه حرارت میوه ها اندازه گیری می شود.

– میوه ها موقنا انبار شده و به محل جریان هوا برای برداشتن خال ها منتقل می شوند. ۹ کیلوگرم نمونه پوست گیری نشده برای فرآیند جداگانه و درجه بندی جدا می شود.

– پوست روی دیودها برداشته می شود

– میوه های پوک با شناور شدن در تانگ آب جدا می شوند.

– میوه های خندان و غیر خندان تا ا ز رطوبت خشک می شوند.

– میوه ها در دمای محیط که جریان هوا وجود دارد نگهداری می شوند.

– میوه های خندان از میوه های غیر خندان توسط سوزن هایی جدا می شوند.

– مبودهای غیرخدان به صورت مکانیکی خندان می شوند.

– میوه های خندان توسط درجه بندی کننده الکترونیکی درجہ بندی می شوند.

– میوه های خندان توسط دست برای برداشتن میوه های ناقص و نخاله ها درجه بندی می شوند

– میوه های خندان نمک زده می شوند.

– میوه های خندان بو داده میشوند.

– میوه های خندان بسته بندی و ذخیره شده یا حمل می شوند.

انبار پسته های خشک شده

میوه ها خشک شده و رطوبت شان به ۶-۴٪ می رسد اما قبل از فرآیند می توان در ۲۰°C و ۷۰-۶۵٪ رطوبت نسبی برای بیش از یک سال میوه ها را نگه داری نمود. جلوگیری از ورود اکسیژن، کنترل حشرات، اتمسفر کنترل شده و درجه حرارت های پایین در صندوق ها و بسته بندی های ضد حشرات عواملی هستند که سبب افزایش کیفیت در انبار می شوند و این ممکن است به خاطر پایین بودن نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع به اسیدهای چرب اشباع باشد. درجه حرارت های پایین سبب کاهش ضایعات شده و از اکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می کند هم چنین درجه حرارت پایین باعث کاهش فعالیت حشرات شده و از رشد کپکها جلوگیری می کند. درجه حرارت های بین ۱۰°C-. برای پسته توصیه می شود و درجه حرارت پایین تر عمر انبارداری را افزایش میدهد. اتمسفر با اکسیژن پایین (۵/۰ >%)  به نگهداری کیفیت طعم کمک می کند. در انبار این توسط تغییر اتمسفر و در بسته بندی توسط بسته بندی تحت شرایط خلاء که نیتروژن وارد شده و اکسیژن خارج می گردد انجام میشود. انبار کردن میوه ها در ۵/۰% اکسیژن و ۱۰٪ دی اکسید کربن همه آفات را بعد از ۵-۲ روز در ۲۷°C می کشد. بعد از ضدعفونی استفاده از بسته های مقاوم به ورود حشرات برای جلوگیری از آلودگی دوباره ضروری می باشد.

کیفیت و درجه بندی: اندازه و ظاهر میوه مهم ترین صفات پسته می باشند. میوههای غیرخندان، چسبیدن پوست رویی به اندوکارپ، لکه های روی اندو کارپ سبب کاهش کیفیت میوه می شوند. اندازه میوه ها توسط تعداد میوه در اونس (۲۸ گرم) تعیین می شود. ترکیب واقعی ممکن است متغیر باشد و بستگی به کولتیوار و بلوغ و مقدار رطوبت دارد.