هایپر تره بار | پالونیا تومنتوسا

نام: پالونیا تومنتوسا یا شهبانو

نام انگلیسی: Paulownia tomentosa  یا   princesstree یا  foxglove-tree یا Empress Tree

خانواده: Paulowniaceae

مشخصات

تومنتوسا بومی مرکز و غرب چین است. این یک درخت بسیار سریع الرشد است و یک مهاجم مقاوم عجیب و غریب در آمریکای شمالی است.

این درخت بلند تا ۱۰-۲۵ متر (۳۳-۸۲ فوت) رشد می کند. برگ های آن بشکل قلب و پنج پر است که اندازه آن به ۱۵-۴۰ سانتی متر میرسد. در سراسر ساقه، این برگها بطور مرتب در جفت های مخالف همدیگر قرار میگیرند. در درختان جوان، برگ ها ممکن است در سه ناحیه ساقه و در اندازه بسیار بزرگتر از برگ های معمول رشد کنند.

گل و میوه

گل های بسیار معطر این رقم قبل از برگ ها در اوایل بهار پدیدار می شوند. طول این گل ها ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر و به رنگ بنفش هستند که گلو گاهی استوانه ای شکل  ۴-۶ سانتی متری دارند. میوه این گونه یک کپسول خشک به شکل تخم مرغ است که ۳-۴ سانتی متر طول دارد و محتوی دانه های کوچک زیادی است. دانه ها بالدار هستند و با باد و آب پراکنده می شوند. درختان ضعیفتر، گل تولید نمی کنند، زیرا گل تنها در درخت بالغ شکل می گیرد.

تصویر۱- خطوط بنفش رنگ روی گل های پالونیا شهبانو

پالونیا تومنتوسا می تواند در آتش سوزی زنده بماند زیرا ریشه ها می توانند سبب رشد دوباره آن شود و این درختان بسیار سریع رشد می کنند. حساسیت این گونه در برابرآلودگی خاک چندان سخت گیرانه نیست. به همین دلیل از نظر زیست محیطی به عنوان یک گیاه پیشگام عمل می کند. برگ های غنی از نیتروژن آن جهت علوفه خوب است و ریشه های آن از فرسایش خاک جلوگیری می کند. این پالونیا نمی تواند در سایه سایر درختان رشد کند اما می تواند از ترک های کوچک در پیاده رو ها و درز دیوارها رشد کند.

دلیل اولیه برای رشد سریع پالونیا تومنتوسا انطباق تکاملی است که اجازه می دهد تا از فتوسنتز کربن C4 در فرآیند فتوسنتز استفاده کند. این فرآیند در چمن و علوفه متداول است اما در بین درختان معمول نیست.

کاربرد

پالونیا تومنتوسا به عنوان یک درخت زینتی در پارک ها و باغ ها کشت می شود. این درخت جایزه انجمن سلطنتی باغبانی را از گاردن مریت گرفته است.

رشد بسیار زیاد درخت در جوانی توسط باغبانان مورد بهره برداری قرار می گیرد: با پرورش دهی درختان و اطمینان از رشد قوی هر ساله، برگ های عظیم تولید می شوند (ارتفاع ۲۳ سانتیمتر تا ۶۰ سانتیمتر). این برگها در سبک مدرن باغبانی محبوب هستند که از گیاهان با برگهای بزرگ و “معمارانه” استفاده می کنند.

در ژاپن، این درخت در هنگام تولد یک دختر کاشته می شود. بدلیل آنکه این درختان به سرعت رشد می کنند وقتی که دختر به سن ازدواج میرسد، درخت بریده می شود و از آن وسایل چوبی تزئینی برای جهیزیه او ساخته می شود. در ژاپن حکاکی چوب پالونیا یک هنر بشمار می آید. در افسانه گفته شده است که ققنوس فقط بر این درخت فرود می آید و تنها در زمانی که یک حاکم خوب در راس قدرت است. چندین ساز زهی آسیایی از چوب پالونیا تومنتوسا ساخته میشوند که از جمله آنها، ساز ژاپنی کوتو و ساز کره ای gayageum zithers است.

تصویر۲- بافت تنه پالونیا تومنتوسا

دانه های نرم و سبک وزن پالونیا به عنوان یک ماده بسته بندی توسط صادرکنندگان چینی در قرن نوزدهم، قبل از توسعه بسته بندی پلی استایرن استفاده می شد. جعبه های بسته بندی اغلب نشت داشته و یا در حمل و نقل باز میشده است و دانه های پالونیا در امتداد مسیر راه آهن پراکنده می شده است. مقدار دانه های مورد استفاده برای بسته بندی، همراه با دانه هایی که عمدا برای زینت کاشته شده ، باعث رشد گونه ای شده است که به عنوان گونه های تهاجمی در مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد آن را داشته رشد کرده است. به ویژه در ژاپن و شرق ایالات متحده، این گونه دیده می شود.

ترجمه و تدوین توسط سایت هایپرنهال