هایپر تره بار | زرشک زینتی

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام : زرشک ژاپنی، زرشک تونبرگ یا زرشک زینتی

نام انگلیسی: Berberis thunbergii

خانواده: Berberidaceae

زرشک زینتی گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده زرشک و بومی ژاپن و شرق آسیا است. این گیاه یک درختچه کوچک، متراکم و گرد با شاخه های متعدد و برگریز با برگهای سبز است که برگ های آن در پاییز به قرمزی می گرایند. زرشک زینتی در بهار گل های زرد کم رنگ کوچک و زیبا و در پاییز میوه های قرمز درخشان تولید میکند و عموما جز گیاهان زینتی و مناسب برای پرچین شناخته شده و بکار می رود. این درختچه به ۱ متر در بلندا و ۲.۵ متر در عرض میرسد.

زرشک زینتی دارای شاخه های شیاردار به رنگ قهوه ای و خاردار است به همین سبب برای استفاده در پرچین مناسب است. برگهای این گیاه به رنگ های سبز، سبزآبی، قرمز یا بنفش به چشم میخورند. این برگ ها بسیار کوچک، بشکل گرد تا بیضی شکل و به طول ۱۲ تا ۲۴ میلی متر و عرض ۳-۱۵ میلی متر هستند. برگ ها در خوشه های ۲ الی ۶ تایی و در شاخه های کوتاه تولید می شوند. گلهای زرشک زینتی زرد رنگ و با قطر ۵الی ۸ میلی متر هستند که در دسته های چتری شکل ۱ تا ۱.۵ سانتی متری به حالت آویز ۲ الی ۵ تایی شکل می گیرند. گلدهی زرشک زینتی از اواسط بهار تا اوایل تابستان است. این گیاه میوه زیادی تولید نمیکند اما میوه های آن به رنگ قرمز براق تا قرمز نارنجی و به طول ۷تا ۱۰ میلی متر و عرض ۴تا ۷ میلی متر است که حاوی یک دانه بوده و خوراکی است. میوه زرشک زینتی در اواخر تابستان و پاییز بالغ می شود و تا زمستان امکان رشد دارد.

زرشک زینتی در مناطق معتدله مرطوب و نیز سایر مناطق معتدله سرد در نیمکره شمالی رشد میکند. این گیاه تحمل گرمای زیاد را ندارد و در نواحی جنوبی و گرم کوچک و کم رشد است. تکثیر این گیاه از طریق بذر است و هنگامی که پرندگان میوه آن را می خورند، بذر گیاه پخش می شود. به طور کلی در زمین های جنگلی سایه دار ، تالاب ها و مزارع بصورت خودرو رشد می کند. در ژاپن و کشورهای دیگر نظیر آمریکا به عنوان گیاه زینتی بواسطه واریته های مختلف رنگی زیبایی که دارد از سبز تا قرمز و بنفش و علی الخصوص برای استفاده در پرچین در اندازه های کوتاه در سطح گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

زرشک زینتی به خشکی متحمل بوده و از رطوبت زیاد خاک بیزار است. آنتراکنوز ، پوسیدگی ریشه ، لکه برگ باکتریایی ، پژمردگی ، فلس ، کرم وب زرشک و شته ها از مشکلاتی هستند که این گیاه ممکن است با آنها دست و پنجه نرم کند.