هایپر تره بار | تکوما

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام: درختچه تکوما

نام انگلیسی: Tecoma، Trumpetbush، Yellow Bells

خانواده: Bignoniaceae

مشخصات:

تکوما گونه ای از درختچه ها یا درختان کوچک در خانواده پیچ اناری ( Bignoniaceae) است. تکوما دوازده رقم مختلف دارد که ده رقم آنها بومی قاره آمریکا و دو رقم دیگر بومی آفریقا هستند. عمده تفاوت ارقام مختلف تکوما در رنگ گل و شکل برگ ها است. ارقام آمریکایی از جنوب غربی ایالات متحده تا آمریکای مرکزی و از آمریکای جنوبی تا شمال آرژانتین متغیر است. نام تکوما از واژه تایلندی tecomaxochitl گرفته شده است که توسط بومیان مکزیک برای گیاهانی که گلهای شیپوری شکل دارند، استفاده می شده است.

تکوما درختچه ای است گلدار که نسبت به شرایط اقلیمی میتواند بسیار بزرگ یا کوچک باشد. این درختچه شاخه های متعدد تولید میکند و بطور معمول تا ارتفاعی بین ۱٫۵ تا ۵ متر رشد می کند، اما در برخی از مناطق گرمسیری تا ارتفاع ۱۰ متر نیز مشاهده می شود.

 

ساقه های جوان تر این گیاه صاف ، بدون پرز (براق) و به رنگ سبز است. مقطع ساقه ها چهار ضلعی و کمی زاویه دار هستند و با بالا رفتن سن، برنگ قهوه ای کمرنگ یا مایل به قهوه ای در می آیند. پوسته روی تنه اصلی گیاه به رنگ قهوه ای روشن تا خاکستری کمرنگ ، دارای بافت خزدار و نسبتاً خشن است.

برگهای تکوما به طول ۱۰تا ۲۵ سانتی متر به صورت جفت و قرینه یکدیگر روی ساقه های باریک (دمبرگ) به طول ۱ الی ۹ سانتیمتر شکل میگیرند. این برگها مرکب بوده و تعدادشان در هر دمبرگ بین ۳ الی ۱۳ برگ است. شکل برگ ها باریک و تخم مرغی با حاشیه های نامنظم و دندانه دار بوده و عمدتاً بدون پرز (براق) هستند. اگرچه ممکن است چند پرز در قسمت زیرین برگها در نزدیکی مرکز برگ وجود داشته باشند.

گلهای تکوما در خوشه های چندتایی به طول ۵ الی ۱۵ سانتی متر ظاهر می شوند که ابتدا در انتهای شاخه ها تولید شده و سپس در ابتدای شاخه ها در در نزدیکی تنه اصلی به چشم می خورند. این گلها به رنگ زرد روشن و گاهی زرد-نارنجی، به شکل شیپور هستند. لوله گل (لوله کرولا) بین ۳۰ الی ۵۰ میلی متر طول دارد و دارای پنج گلبرگ گرد است که طول آنها ۸ تا ۳۰ میلی متر می باشد. چندین خط قرمز مایل به قرمز در گلوی گل وجود دارد که کمی برجسته و پرزدار است. گل آذین ممکن است در طول سال چند بار رخ دهد.

تکوما بذرهای سبک و نازک بیشماری تولید می کند که در درجه اول توسط باد پراکنده می شوند. این بذرها همچنین ممکن است توسط آبیاری و یا باران در محیط باغ پخش شوند.
تکوما برای رشد نیاز به آفتاب کامل دارد و نسبت به خاک حساس نیست. این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بهترین عملکرد را دارد. تکوما نسبت به خشکی متحمل است اما در فصول خشک نیاز به آبیاری منظم دارد.
از درختچه تکوما بدلیل زیبایی و جلوه رنگی منحصر به فردش در محوطه سازی و حاشیه خیابان ها استفاده میکنند. این درختچه سایبان خوبی ایجاد کرده و به خصوص در باغ ها، به دلیل داشتن گل های زرد رنگش بسیار محبوب است. این درختان را می توان به عنوان پرچین نیز کاشت. همچنین برگ آن خواص دارویی داشته و برای دیابت و دردهای معده استفاده می شود. جوشانده برگ و ریشه این گیاه برای درمان سفلیس یا برای کرم های روده مصرف می شود.
لازم به توضیح است که تکوما گیاهی مهاجم است و باید اقدامات کنترلی برای مهار و جلوگیری از رشد و تکثیر بی رویه اش انجام گیرد.

اقدامات کنترلی

اقدامات دقیق کنترلی اتخاذ شده برای هرگونه تهاجم این گیاه بستگی به عواملی مانند زمین ، هزینه و در دسترس بودن نیروی کار ، شدت آلودگی و حضور سایر گونه های تهاجمی دارد.
بهترین شکل کنترل گونه های تهاجمی پیشگیری است. کنترل گیاه قبل از تکثیر بذر باعث کاهش مشکلات آتی خواهد شد. اگر پیشگیری از رشد و تکثیر گیاه دیگر امکان پذیر نباشد، بهتر است در هنگام کوچک بودن گیاه، آن را از بین ببریم. نهال های کوچک تکوما را می توان با دست از خاک بیرون کشید. این کار برای گیاهان بزرگتر دشوارتر است زیرا ممکن است ریشه گیاه کاملا از خاک خارج نشود. استفاده از مواد شیمیایی و علف کش ها نیز در کنترل رشد این گیاه توصیه می شود. البته همیشه ابتدا برچسب علف کش را بخوانید و تمام دستورالعمل ها و الزامات ایمنی را رعایت کنید. اگر شک دارید با یک متخصص مشورت کنید.