هایپر تره بار | نهال بلوبری

ثبت سفارش فروش بوته بلوبری
در هایپرتره بار

نام : بلوبری
نام انگلیسی: Blueberry
نام علمی: Vaccinium corymbosum
خانواده: Ericaceae

مشخصات

بلوبری گیاهی است گلدار و چند ساله که میوه آن برنگ آبی یا بنفش است. از نظر گیاه شناسی بلوبری در شاخه Cyanococcus در جنس Vaccinium طبقه بندی می شود.جنس Vaccinium همچنین شامل کرن بری، بیلبری، و هاکلبری را شامل می شود. بلوبری های تجاری موجود در بازار – بلوبری وحشی (Wildbush) و بلوبری کشت بافتی (Highbush) – عمدتا همه بومی شمال امریکا هستند. گونه های بلوبری کشت شده یا Highbush در دهه ۱۹۳۰ به اروپا معرفی شدند. 
گیاه بلوبری معمولا بوته ای است که می توانند از ۱۰ سانتی متر تا ۴ متر در ارتفاع متفاوت باشد. در تولید تجاری بلوبری، گونه هایی با میوه های کوچک به اندازه لوبیا که در بوته های کوچک رشد می کنند، به عنوان “بوته کوتاه” یا “lowbush” نامیده می شوند (که همان بلوبری وحشی ” Wildbush” است)، در حالی که گونه هایی با میوه های بزرگتر که در بوته های بلند رشد می کنند، بعنوان “بوته بلند” یا highbush شناخته می شوند.

ارقام بلوبری می توانند خزاندار یا همیشه سبز باشند. برگ ها می توانند بیضی شکل یا نوک تیز باشند. اندازه برگها در طول بین ۱ الی ۸ سانتیمتر و در عرض بین ۰٫۵ الی ۳٫۵ سانتیمتر متغییر است. گلها زنگوله شکل بوده و در رنگهای سفید،صورتی کمرنگ یا قرمز پدیدار می شوند و گاهی به سبزی متمایل می شوند. میوه بلوبری شکل نسبتا گرد داشته و بین ۵ الی ۱۶ میلیمتر در ارقام مختلف قطر دارد همچنین یک تاج گل شکل در انتهای میوه وجود دارد؛ آنها در ابتدای شکل گیری سبز کمرنگ مایل به قرمز، سپس قرمز بنفش، و در نهایت در زمانی که رسیدند بنفش تیره یا آبی تیره متمایل به بنفش می شوند. میوه بلوبری در یک پوشش محافظ از موم اپیکوتیکول پودری پوشانده شده است، که به طور محض به نام “شکوفه” شناخته می شود. این میوه ها زمانی که می رسند، شیرین بوده و در میزان اسید متغیر هستند. بوته های بلوبری معمولا در وسط فصل رشد شروع به باردهی می کنند: زمان باردهی تحت شرایط محلی مانند ارتفاع و عرض جغرافیایی قرار می گیرد، بنابراین اوج محصول دهی بلوبری در نیمکره شمالی می تواند از اواخر اردیبهشت تا مرداد ماه متفاوت باشد.

ارقام بلوبری

Vaccinium angustifolium (بلوبری کوتاه): گونه ای با میوه اسیدی، بوته های کوچک، تولید در ایالات متحده، به آیووا و ویرجینیا در کاناداد در کبک و لابرادور
Vaccinium boreale (بلوبری شمالی): کانادا کبک و لابرادور، آمریکا جنوب نیویورک و ماساچوست
Vaccinium caesariense (بلوبری نیوجرسی)
Vaccinium corymbosum (بلوبری بوته بلند)
Vaccinium darrowii (بلوبری همیشه سبز)
Vaccinium elliottii (بلوبری الیوت)
Vaccinium formosum (بلوبری جنوبی)
Vaccinium fuscatum (بلوبری سیاه و سفید، Syn. V. atrococcum)
Vaccinium hirsutum (بلوبری مودار)
Vaccinium myrsinites (بلوبری براق)
Vaccinium myrtilloides (برگ ترش، برگ مخملی، یا بلوبری کانادا)
Vaccinium pallidum (بلوبری خشک)
Vaccinium simulatum (بلوبری بوته بلند مرتعی)
Vaccinium tenellum (بلوبری جنوبی)
Vaccinium virgatum (بلوبری چشم خرگوش)

برخی از گونه های دیگر با میوه آبی رنگ در جنس Vaccinium:

Vaccinium koreanum
Vaccinium myrtillus (بیلبری یا بلوبری اروپایی)
Vaccinium uliginosum

در تولید تجاری بلوبری این چهار رقم عمده ترین ارقام هستند: بوته بلندhighbush،بوته کوتاه lowbush، بلوبری هیبریدی نیمه بلند hybrid half-high و چشم خرگوش rabbiteye. بیشتر پرورش بلوبری بر گونه بوته بلند متمرکز شده است، چراکه به شدت در برابر سرما مقاوم است و همچنین از نظر میزان باردهی، اندازه و عطر و طعم میوه حائز اهمیت است.

شرایط محیطی

بوته های بلوبری در اواخر اسفند ماه و اوایل فصل بهار کاشته شوند. بهترین انتخاب در کاشت نهال بلوبری، گیاهان ۱ تا ۳ ساله هستند. این نهال ها را می توان در گلدان یا کیسه خریداری کرد. در هر صورت، مطمئن شوید که از یک نهالستان و وب سایت معتبر خرید می کنید.
بلوبری به محل کاشت آفتابگیر نیاز دارد، اگرچه این گیاه مقاوم به سایه است، اما بهترین نور کامل خورشید به دست آمده است. در عین حال، آنها نباید در معرض باد های خشن و خشک قرار گیرند.
بلوبری را بیش از حد به درختان نزدیک نکارید، چرا که درختان نه تنها نور خورشید را از بین می برد، بلکه همه رطوبت خاک را هم می کشد.
در کاشت بوته ها برای احداث باغ، بهتر است آنها را در در فواصل و پراکندگی مناسب در باغ خود بکارید. این باعث افزایش تولید و کیفیت بلوبری می شود. فاصله ۱٫۵ تا ۲ بسته بو نوع بوته توصیه میشود.
بلوبری یک گیاه با ریشه های کم عمق است. بنابراین، نیاز به یک خاک مرطوب، که در عین حال سبک بوده و به خوبی تخلیه شده و آب را نگه نمیدارد نیازمند است. بلوبری را در مکان هایی که خاک های سنگین و سفالی دارند و آب را عبور نمیدهند، نکارید.
بلوبری در خاک اسیدی رشد می کند. pH خاک باید بین ۴ تا ۵ باشد. خاک می تواند با مخلوط کردن مقدار کمی از گوگرد گرانول به خاک چند ماه قبل از کاشت اسیدی شود. پیت ماس و همچنین پوسته درخت کاج و یا سوزن های کاج نیز افزودنی های خوبی است که خاک شما را اسیدی می کند.
قبل از اینکه بوته های بلوبری کاشته شود، مواد آلی را به خاک اضافه کنید.

کاربرد

بلوبری بصورت تازه یا به عنوان میوه منجمد (IQF) ، پوره، آبمیوه، و یا بلوبری خشک و یا تزئین روی مواد غذایی دیگر بفروش میرسد. پس از آن ممکن است در انواع کالاهای مصرفی مانند ژله ها، شربت ها، تارت ها، کلوچه ها، غذاهای میان وعده یا به عنوان افزودنی برای غلات صبحانه استفاده شود.

مربای بلوبری از بلوبری، شکر، آب و پکتین میوه ساخته شده است. سس بلوبری یک سس شیرین است که با استفاده از بلوبری به عنوان یک عنصر اصلی تهیه می شود.
شربت بلوبری از گوشت و پوست بلوبری ساخته شده است که تخمیر شده و سپس غنی شده است. معمولا از انواع بلوبری کم خوراک تر برای این منظور استفاده می شود.
بطور کلی بلوبری از منابع غذایی بسیار پرخاصیت بشمار میاید و در دنیا علی الخصوص در اروپا و آمریکا بسیار پر استفاده است.

تولید کنندگان عمده بلوبری در دنیا

در سال ۲۰۱۷، تولید بلوبری در جهان (ترکیب بوته بلند و بوته کوتاه) ۵۹۶،۸۱۳ تن بود که به ترتیب ایالات متحده با ۴۰ درصد کل تولید و کانادا با ۲۷ درصد تولید بیشترین تولید را داشته اند. در سال ۲۰۱۶، کانادا بزرگترین تولید کننده بلوبری وحشی یا همان بوته کوتاه بود، عمدتا در کبک و استان های نزدیک به اقیانوس اطلس، اما تلاش برای تولید برای بلوبری وحشی در سال ۲۰۱۷ به بلوبری های پر زرق و برق سودآور افزایش یافت.

ترجمه و تنظیم توسط سایت هایپر نهال