هایپر تره بار | نهال انار رباب نیریز

مشخصات کلی :

درخت انار از جنس انار (Punicaceae) است که به صورت درختچه ای با پاجوش های فراوان و یا با حذف پاجوش به طور تک تنه رشد می کند و ارتفاع آن به ۲ الی ۵ متر می رسد. انار از درختان میوه مناطق نیمه گرمسیری بوده در نواحی سرد، خزانپذیر و در مناطقی که زمستان های ملایم دارند، همیشه سبز می باشد. نهال انار رباب نیریز برای رسیدن به میوه با کیفیت و مطلوب به گرمای تابستان بیشتر نیاز دارد. نیاز سرمایی درخت انار در حدود ۴۰۰-۲۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد است. سرمای بهاره به شکوفه های اولیه نهال انار آسیب می رساند و در نتیجه میوه انار ریز جانشین انار درشت و یا معمولی می گردد. در مناطقی که سرمای دیرررس بهاره دارند حتی به میوه هایی که تازه تشکیل شده اند، ممکن است آسیب وارد شود. شاخه های انار در هنگام جوانی مقطع مربع دارند. برخی از ارقام شاخه های خاردار و برخی بدون خار می باشند. گل‌ها و میوه های درخت انار به صورت منفرد یا چند تایی در نوک شاخه های کوتاه که میخچه نامیده می شوند، تشکیل می گردد. میخچه ها در طول عمر خود ۴-۳ مرتبه میوه می دهند. گل های انار قرمز مایل به نارنجی به قطر ۳ سانتی متر و به شکل زنگوله می باشد. درخت انار در اوایل فصل رشد هر ۱۵ – ۱۰ روز یک بار، ۴-۳ مرتبه گل می دهد اما میوه انار از گل های بارآور بهار حاصل می شوند. گل های انار را می توان به دو گروه بارور یا ثمری (Fruitful flower) و گل های نازا یا علفی (Barren) تقسیم نمود. گل های بارور درشت تر بوده، دارای خامه و پرچم بلند هستند. گلهای نازا یا بی بر کوچکتر با خامه و پرچم کوتاه می باشند و اکثر این گل ها ریزش می کنند. گاهی گل هایی با حدواسط حاصل می شود این گل ها خامه بلند و یا کوتاه دارند.گل های حد واسط که دارای خامه بلند هستند، گاهی اوقات تلقیح یافته ولی میوه های معیوب حاصل می کنند.

نهال انار رباب نیریز با نام علمی Punica granatum L درختی است با عملکرد زیاد که میوه هایی بزرگ به رنگ قرمز دارد. این رقم بومی ایران، استان فارس شهرستان نیریز است. ارقام انار به دو گروه زودرس شیرین و ترش و واریته های دیررس ملس تقسیم می شوند که رقم رباب نیریز از گروه دیررس ملس می باشد.

ویژگی خاک:

از ویژگیهای با ارزش درخت انار، انعطاف پذیری آن نسبت به انواع خاکها و تحمل کم آبی و شوری آب و خاک می باشد. ریشه های درخت انار تا عمق ۵/۱ متر و گاهی بیشتر در خاک نفوذ می کنند و خاک های رسی شنی برای رشد آن مطلوب می باشد. انار را می توان در انواع خاک ها از شنی تا رسی و حتی اراضی شور کشت کرد، اما درخت انار برای رشد مطلوب، به خاکی با زهکشی خوب و بافت متوسط رسی احتیاج دارد. خاکهای با بافت شنی- رسی مناسب ترین خاک برای تولید انار میباشند. Ec (کمتر از ۲ دسیزیمنس) . شخم سالانه و مصرف کودهای دامی در بهبود شرایط فیزیکی، تهویه بهتر خاک، گسترش ریشه و افزایش کمی و کیفی میوه بسیار مؤثر است.

شرایط محیطی:

نهال انار رباب نیریز سرماهای ۱۰- درجه سانتیگراد زمستان را تحمل می کند اما اگر سرما به ۱۲- الی ۱۴- درجه سانتیگراد برسد، موجب خشکیدگی اندام های هوایی آن می گردد.

نیاز آبیاری:

انار رباب نیریز نسبتا به خشکی مقاوم است اما آبیاری منظم موجب افزایش عملکرد آن می شود. در خاک های سبک هر هفته یک بار و در خاک های سنگین هر ۱۰ روز یک بار آبیاری منظم مناسب می باشد.

فواصل کاشت  و چالگود:

فاصله کاشت نهال انار رباب نیریز با توجه به عادت رشدی این درخت ۴ متر در ۶ متر بوده و چالگود اولیه آن بهتر است یک متر تا ۷۰ سانتیمتر کنده شود و زیر آن با کاه زهکشی شود.

بیماری ها:

یکی از مشکلات پرورش انار، ترک خوردن میوه می باشد. علل مختلفی موجب ترک خوردن میوه های انار می گردد. یکی از علل ترک خوردن میوه انار، صفت ژنتیکی برخی ارقام می باشد. آبیاری نامنظم موجب خشک شدن پوست میوه و ترک خوردن آن می شود. بارندگی بی موقع و یا سرد شدن ناگهانی هوا در حین رسیدن، موجب بهم خوردن تعادل پوست و گوشت میوه و ترک خوردن آن می شود. این پدیده بویژه در پاییز اتفاق می افتد. گرمای بیش از حد تابستان و بادهای گرم و سوزان از علل دیگر ترک خوردن انار بشمار می آید. گرمای بیش از حد موجب زود رسیدن میوه اما کوچک ماندن آن گردیده و در پوست میوه نیز لکه های آفتاب سوختگی ایجاد می شود. کمبود بر و روی از عوامل دیگر ترک خوردن میوه انار می باشد.

عمر مفید:

عمر درخت انار طولانی است درختانی وجود دارند که در سن ۲۰۰ سالگی نیز باردهی آنها حفظ شده است.

مشخصات میوه:

میوه های انار از نوع سته بشمار می آیند و در اطراف دانه های میوه، در حین رشد و نمو زایده های گوشتی بنام آریل (Aril) ظاهر می شود. انار رباب نیریز میوه ای بزرگ با تاج کوتاه  دارد. پوست این رقم خیلی ضخیم و برنگ قرمز بوده و تعداد اسپور آن زیاد است. همچنین رنگ دانه های آن نیز قرمز می باشد. طعم انار رباب نیریز ملس است.