هایپر تره بار | پالونیا شن تونگ

نام: پالونیا شن تونگ یا هیبریدی

نام انگلیسی: Paulownia Shan Tong

خانواده: Paulowniaceae

مشخصات

شن تونگ جدیدترین و پیشرفته ترین رقم پالونیا در چین است که از ترکیب ارقام فورتونی و تومنتوسا بدست آمده است و به همین دلیل به نام پالونیا هیبریدی نیز معروف است ؛

(Shan Tong (Fortunei x Tomentosa 

این رقم گلدهی نداشته و عموما برای کشت در مقیاس وسیع و تولید چوب کاربرد دارد. شن تونگ دارای مزایای زیر در مقایسه با سایر گونه های پالونیا می باشد:

رشد سریع، مقاومت شدیدی در برابر بیماری ها و آفات حشرات، مقاومت بیشتر در برابر خشکسالی و سرما، حجم زیاد چوب تولید شده ، کیفیت خوب، سایه بزرگ از منطقه زمین با توجه به تاج کوچک، سازگاری استثنایی، توانایی قوی برای بازیابی و غیره که در ذیل به بررسی مهم ترین آنها میپردازیم؛

سرعت رشد سریع

طبق تست مقایسه ای، در جنگل های تحت شرایط مشابه طی هفت سال، متوسط ​​حجم رشد شن تونگ از حجم رشد گونه ها و نسل های قدیمی تر پالونیا ۶۳٫۷۸٪ بیشتر است. در مناطق نیمه خشک از غرب چین، قطر گونه شان تانگ که طی هفت سال افزایش یافته، به ۳۵ سانتی متر رسید. نرخ رشد آن، به ویژه در دوره اولیه، در سطح پیشرو قرار دارند. سرعت رشد سریع، دوره افت را کوتاه می کند و همچنین حجم چوب بیشتری به دست می آید.

تصویر۱- نمودار رشد پالونیا شن تونگ در هفت سال

مقاومت شدید به بیماری ها و آفات حشرات

مقاومت در برابر بیماری ها و آفات حشرات یکی از ویژگی های مهم برای جنگل های پرورش سریع و تولید انبوه در تولید پالونیا می باشد. نتایج مطالعات میدانی بر روی بیماری ها و آفات طبیعی نشان می دهد که میزان آلودگی “جاروی جادوگر” روی گونه های شن تونگ طی هفت سال کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به میزان آلودگی گونه های دیگر پالونیا داشته است.

مقاومت بالا در برابر خشکسالی و سرما

تحمل شرایط طبیعی یکی دیگر از شاخص های مهم در انتخاب گونه های Paulownia است. ارقام پالونیا که مقاومت زیادی در برابر خشکسالی و مقاومت در برابر یخبندان دارند و توانایی بیشتری برای مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی دارند، نشان دهنده رشد بیشتر، قابلیت بیشتر برای زنده ماندن و عملکرد آنهاست. طبق مشاهدات تجربی، شن تونگ نشان داد که می تواند در دمای پایین تا -۲۸ ℃ و درجه حرارت بالا تا ۴۲ ℃ مقاومت کند.

تولید حجم زیادی از چوب

تنه شن تونگ مستقیم، بلند و باریک است و دارای کیفیت خوب است. بسته به شرایط و روش های کشت، ارتفاع تنه پالونیا می تواند به ۶-۹ متر برسد و قطر تنه در سال اول می تواند ۴-۱۰ سانتی متر باشد. شن تونگ با سن هفت سال می تواند به ۰٫۳۵-۰٫۶ متر مکعب برسد.

تصویر ۲- شن تونگ گونه ای سریع الرشد است که بصورت مستقیم و بسیار مرتفع رشد میکند و این ویژگی آن را برای تولید چوب بسیار حائز اهمیت کرده است.

کیفیت عالی چوب

کیفیت عالی چوب پالونیا نقش تعیین کننده ای برای استفاده و سود اقتصادی دارد. نتایج تجربی نشان می دهد که خواص مکانیکی و فیزیکی چوب شن تونگ بهتر از ارقام دیگر پالونیا بوده و از استانداردهای کیفیت بین المللی برای چوب برخوردار است و حتی از آن عبور کرده است. بنابراین در یک زمان کوتاه، می توانید چوب با کیفیت بیشتری بدست آورید که یک شاخص مطلوب برای اهداف صنعتی است.

تصویر ۳- چوب پالونیا شن تونگ

صرفه جویی در منطقه برای کاشت

بسته به نوع پالونیا، ویژگی های رشد و گسترش و شکل تاج آن متفاوت است. تاج های مختلف گونه های پالونیا به سه دسته تقسیم می شوند: تاج کوچک، تاج متوسط ​​و تاج گسترده. عرض تاج کوچک ۴۰٪ کوچکتر از عرض تاج گسترده است. شن تونگ دارای تاج باریک و متوسط ​​است که بیش از ۴۰ درصد سطح زمین را ذخیره خواهد کرد، که به ما امکان می دهد که از فریم های کاشت ۴ در ۴ متر و یا ۳ در ۴ متر استفاده کنیم.

تصویر ۴ – کاشت متراکم پالونیا شن تونگ

سازگاری با شرایط آب و هوایی

پژوهش های طولانی مدت نشان داده است که شن تونگ می تواند در قسمت های شمالی و جنوبی چین و همچنین در مناطق مشابه در کشورهای خارجی رشد کند. در سال های اخیر ایالات متحده، آلمان، بلغارستان، ایران، نپال، ویتنام، برمه، لائوس، تایلند، اندونزی، اوگاندا و دیگر کشورها این گونه زیبا را به خوبی معرفی کرده و توسعه داده اند. شن تونگ می تواند در شرایط آب و هوایی و شرایط خاک مختلف رشد کند و به درجه ای انعطاف پذیری برسد که بتواند مقدار زیاد نیروها و منابع مادی برای جنگل زدایی و هزینه کل جنگل ها را کاهش داده و سودآوری را افزایش دهد.

ترجمه و تدوین توسط سایت هایپرنهال