هایپر تره بار | پیچ گلیسین

پیچ تزئینی و مسحور کننده گلیسین
مناسب فضای ویلا و باغات شما

نام: پیچ گلیسین، پیچ انگوری یا ویستریا

نام انگلیسی: WISTERIA\Glycine

خانواده: FABACEAE  – بقولات

مشخصات :

پیچ گلیسین گونه ای گیاه بالا رونده از جنس Wisteria در خانواده Fabaceae (بقولات – پروانه سان) است. این رقم دارای حدود ۶ گونه گیاهی پیچنده داردو بومی آسیای شرقی و آمریکای شمالی است.گلیسین یکی از زیباترین گیاهان در بین بالا رونده ها است.خوشه ها آویزان و طویل،گل بسته به گونه و واریته به رنگ سفید،صورتی ،آبی،یاسی میباشد و در اواخر بهار و یا اوایل تابستان (بسته به دمای هوا ولی درکرج و تهران از اسفند گل دارد) همزمان یا پیش از باز شدن برگها روی گیاه ظاهر می شوند. پیچ گلیسین می تواند ۲۰ تا ۳۰ متر در طول رشد کند و بلند شود. این گیاه دارای برگ های روشن سبز رنگ به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی که هریک ۹ تا ۱۳ برگچه  ۲ تا ۶ سانتی متری دارند. برگ های شانه ای آن نیز زیبایی خاص خود را دارند و در پاییز به زرد طلایی تغییر رنگ می دهند که به زیبایی آن می افزاید.ساقه های آن زمانی که به دور یک درخت به عنوان تکیه گاه می پیچند به مرور زمان قوی شده و گاهی مانع از رشد آن درخت میگردد و تنه آن را از شکل عادی خارج میکند.دو رقم مهم به شرح زیر است:

Wisteria floribunda(گلیسین ژاپنی):

بومی ژاپن و گیاهی بالارونده به طول ۴ متر یا بیشتر با برگهای شانه ای با ۱۴-۱۹ برگچه و گل های معطر به رنگ آبی متمایل به بنفش و ارغوانی متمایل به آبی است.گلها در خوشه هایی به طول ۱۳-۲۵ سانتی متر همزمان با برگها در بهار ظاهر شده و خوشه از پایین به سمت نوک آن باز می شوند.ساقه های گیاه در جهت عقربه های ساعت به دور تکیه گاه میپیچند.

Wisteria sinensis(گلیسین چینی):

بومی چین (بیشتر در  Guangxi, Guizhou, Hebei, Henan, Hubei, Shaanxi, و Yunnan ) است.  رایج ترین رقم گلیسین است ویکی از بهترین گیاهان بالارونده است که طول آن به ۱۸-۳۰ متر می رسدوبرگها دارای ۹-۱۳ برگچه بیضوی تا بیضوی متمایل به مستطیلی است.گلهای یاسی تیره یا ارغوانی روشن و معطر به طول ۲.۵ سانتی متر،پیش از ظهور برگها در بهار ظاهر میشود این گلها در خوشه هایی به طول ۲۰-۳۰ سانتی متر یا بیشتر تشکیل شده و به طور همزمان باز میشوند و در نهایت به تشکیل غلاف بذر نرم و مخملی می انجامد ساقه ها در خلاف جهت عقربه  ساعت به دور قیم میپیچند.اغلب در تابستان نیز گل های کوچکی دارد.

نیازهای اکولوژیکی: در نور کامل تا سایه-آفتاب رشد میکند در بیشتر خاکهای زراعی قادر به رشد است به علت پر رشد بودن نیاز به هرس دارد و هرس باعث تشدید رشد در فصل بعد میشود.

خاک

این گیاه به خاک کاملا غنی از مواد آلی و معدنی نیاز دارد.کود دهی قبل از زمان گلدهی برای پدیدار شدن گل های زیبا ضروری است.در بهار و تابستان ( در هر دو موعد گلدهی ) کود دهی انجام می شود.
در مورد نسبت کود دهی NPK آن اطلاعاتی در دست نیست اما کود سوپر فسفات به میزان ۶۸ گرم و سولفات پتاسیم به میزان ۴۸ گرم در هر متر مربع خاک به این گیاه داده می شود تا گلدهی تحریک شود و گلهای زیبایی پدیدار شوند.

هرس

به خاطر کنترل رشد زیاد و به منظور تولید گل بیشتر ، هرس سالیانه انجام میگیرد. در هر سال، دو نوبت هرس بایستی انجام شود:
۱- هرس پائیزه
۲- هرس زمستانه هرس پائیزه در مهر ماه صورت می گیرد . در این هرس شاخه های سال جاری تا ۳۰ سانتی متری شاخه اصلی قطع می شوند و بایستی۴ تا ۶ برگ روی هر شاخه باقی گذاشته شود. هرس زمستانه در اواخر زمستان (بهمن ماه یا اسفند ماه) صورت می گیرد. در این هرس شاخه های جانبی را قطع می کنند به طوری که باقیمانده ی شاخه دارای ۲ تا ۳ جوانه باشد. این جوانه ها تبدیل به گل خواهند شد. گل ها در این درختچه در شاخه های سال قبل پدیدار می شوند و در طی هرس کردن نباید شاخه ها کاملا قطع شوند، بلکه بایستی ۲ تا ۳ جوانه باقی بماند.

آفات و بیماری ها

گاهی اوقات بیماری لکه برگی به این گیاه حمله می کند. قارچ های عسلی و حشرات مکنده ای چون شته ها و شپشک ها نیز به این گیاه آسیب می رسانند. مشکلات محیطی و فیزیولوژیکی گیاه گلیسین به خاک های گچی و آهکی حساسیت دارد. خاک هایی با PH قلیایی برای این گیاه مناسب نیستند. کمبود آهن و فسفر و پتاسیم خاک به این گیاه صدمه می رساند و سبب کاهش تعداد گل ها می شود و یخبندان های بهاره سبب ریختن گل های آن می شود.

تکثیر

از طریق کاشت بذر،خوابانیدن و پیوند قابل افزایش است از آنجا که تا زمان ظهور گل ها مدتی زمانبر است و ممکن است در گیاهان حاصل از بذر رنگ مورد نظر حاصل نشود،بهتر است با پیوند افزایش یابد.


نکته: گیاه پیچ گلیسین حاوی یک گلیکوزید به نام wisterin است که در صورت بلع سمی است و ممکن است باعث تهوع، استفراغ، درد معده و اسهال شود.