هایپر تره بار | نهال قهوه

نام:  نهال قهوه
نام علمی: Coffea
خانواده: Rubiaceae

مشخصات: Coffea جنس گیاهان گلدار در خانواده Rubiaceae است. این رقم درختچه یا درخت کوچک بومی به مناطق گرمسیری و جنوب آفریقا و آسیایی گرمسیری است. دانه های این رقم، به نام قهوه، برای نوشیدنی های قهوه و محصولات مختلف متشکل از قهوه استفاده می شوند. درخت قهوه ، شامل ۱۲۰ گونه مختلف است که از بذر رشد میکنند. نوع عربیکا رقمی تجاری است که دارای بیشترین سطح زیر کشت است. منشاء گیاه قهوه جنگل های گرمسیری آفریقاست. قهوه اصولا در جنگل های استوایی ( گرمسیری ) رشد می کند. گیاه قهوه بین ۳ الی ۳٫۵ متر رشد میکند. زراعت گیاه قهوه به دوره ای چند صد ساله با تفاوت های قابل ملاحظه برای رشد در انواع شرایط آب و هوایی و خاک بر می گردد. به طور کلی رنگ و محتوای شیمیایی دانه سبز، این تفاوت ها را در گیاهان قهوه منعکس می کند. میانگین درجه حرارت مطلوب بین ۱۸ تا ۲۳ درجه شانتیگراد می باشد. همچنین گیاه قهوه عربی در نواحی گرم تر رشد می کند هرچند که درجه حرارت بالاتر مناسب این گیاه نیست. درجه حرارت و شرایط آب و هوایی، روی رنگ برگ قهوه تاثیر می گذارد. هوای گرم تر رنگ سبز را روشن تر می کند. به طور کلی، گیاه قهوه در نواری بر روی خط استوا قابل رشد است. منطقه رشد قهوه باید حداقل ۱۹۰۰ میلیمتر باران در سال داشته باشد.

قهوه عربیکا یک تنه راست و رو به بالا با شاخه های جفتی دارد. شاخه های پایینی متمایل به سمت پایین هستند. این گیاه معمولا از سال پنجم کاشت شروع به باردهی میکند و بین ۶۰ الی ۱۰۰ سال عمر میکند. گلهای قهوه بسیار معطر هستند و میوه دهی آن ۹ ماه طول میکشد.گیاه قهوه عربیکا در ارتفاع ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ فوت بهترین رشد را دارد. گیاهان قهوه می توانند در ارتفاع کمتر نیز رشد کنند. اما حمله ی آفت های متفاوت مشکلاتی ایجاد می کند که زراعت و کشت قهوه در ارتفاع پایین را سخت تر می کند.

قهوه ی ربوستا یک گیاه از نوع الکلی می باشد. گیاه قهوه ربوستا شبیه به یک بوته شاخه و برگ دار رشد می کند که چند تنه دارد. هر چند این گیاه ممکن است یک تنه داشته باشد. اما دو یا چند تنه ای آن بیشتر است. به علاوه ویژگی تنه داشتن میان گونه های مختلف قهوه متفاوت است. گیاه قهوه ربوستا به طور مشخص در نواحی مرطوب تر و گرم تر در ارتفاعات پایین حدود ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ فوت کاشته شده و رشد می کند.

تکثیر: دو روش اصلی تکثیر، عمل پیوند زدن از طریق دانه یا بارور کردن از طریق قلمه زنی می باشد. جوانه زدن بذر ها حدود ۵ تا ۶ هفته زمان می برد. شاخ و برگ های لطیف و حساس به سایه بیشتری نیاز دارند. به طور کلی، قلمه ها یا جوانه ها در یک گلخانه یا محل پرورش پرورش گیاهان قبل از اینکه در مزرعه کاشته شوند نگهداری می شوند. شاخه های گیاه قهوه می تواند با میوه های قهوه آنقدر سنگین شوند که بشکنند، بنابراین برای پرورش گیاه قهوه وجود شاخه های قوی و محکم اهمیت دارد. از این جهت، قلمه زنی و پیوند صورت می گیرد و گیاه قهوه جوانه زنی می شود. برای قلمه زنی معمولا از دو شاخه ی پایینی گیاه استفاده می شود.