هایپر تره بار | نهال شاه بلوط

نام : نهال شاه بلوط

نام انگلیسی:Sweet Chestnut

نام علمی: Castanea Sativa

خانواده: Fagaceae

مشخصات:
شاه بلوط درختی است خزان دار که بومی نواحی جنوب اروپا، شمال افریقا و جنوب غربی آسیاست. این درخت رشد متوسط و گسترده دارد. این درخت میتواند بین ۲۰ الی ۳۵ متر ارتفاع و ۱۰ الی ۲۰ متر گستردگی داشته باشد. برگهای سبز تیره بیضی شکل دارد که اندازه آنها به ۲۰ سانتیمتر میرسد. آرایش برگها روی شاخه به صورت متناوب است. رنگ سطح برگ سبز تیره و براق و رنگ بخش زیرین سبز روشن است. زمان گلدهی شاه بلوط اواخر بهار و رنگ گلهای آن زرد شیری است. این گیاه به سرما و خشکی بسیار مقاوم است و نیاز به آبیاری متوسط دارد. پوست درخت خاکستری است که در نهایت قهوه ای و شیاردار می شود. گل ها به صورت شاه بلوط های نر و ماده و به رنگ زرد شیری در اواخر بهار ظاهر می شوند. میوه آن پس از یک تابستان گرم خشک رسیده می شود. مغزه میوه درخت شاه بلوط خوراکی است. بیشتر مناسب اراضی غیر آهکی است و در جنگل های شفت و شفارود و آق اولر مخلوط با درختان ممرز و بلوط دیده می شود. شاه بلوط بیشتر دوست دار فضای آفتابی، خاک با زهکشی خوب کمی اسیدی تا خنثی است.
کاربرد: در محوطه سازی های تاکیدی، زمینه، حاشیه ای و استفاده به عنوان سایه انداز.

تکثیر: این گیاه از طزیق بذر و پیوند قابل تکثیر است. بذرها در فصل پاییز در فضای آزاد کاشته میشوند و یا بعد از دریافت یک تیمار سرمایی دو- سه ماهه در بهار کاشته می شوند. بذرها خیلی زود خراب میشوند و نباید خشک شوند.
قلمه های تهیه شده از درختان جوان ریشه دار می شوند. همچنین قلمه های نرم تابستانه با ۱۲۵۰ ppm IBM تولید ریشه میکنند. پیوند اسکنه ای و پیوند وصله ای از روش های پیوند موفقیت آمیز برای درخت شاه بلوط است.