هایپر تره بار | نهال سماق

نام: نهال سماق

نام لاتین: Sicilian sumac

نام علمی:  Rhus Coriaria . L

خانواده: Anacardiaceae

مشخصات: گیاه سماق درختچه ای است کوهستانی که میوه‌های خوشه‌ای دارد، رنگ میوه آن قرمز و قهوهای و طعم آن گس است و پس از رسیدن ترش می شود.این گیاه  بصورت درختچه یا درخت های کوچک و به ارتفاع ۳-۵ متر می باشد که ساقه یا تنه متعدد، دارای شاخه های فراوان و منشعب به رنگ سبز متمایل به سفید است. برگ سماق بشکل شانه ای بوده و از ۵-۷ جفت برگچه پوشیده از کرک و بدون دمبرگچه، بیضی با دندانه های نامنظم در حاشیه است. روی برگ سبز مات و زیر برگ روشنتر است و در پائیز برگها سرخ و یا حنایی میشود. هر برگچه آن در حدود ۳-۷ سانتی‌متر طول دارد و شاخه‌های جوان و دمبرگ‌های آن را موهای زبر پوشانیده است. میوه آن شفت کرکدار قهوه‌ای مایل به ارغوانی است. درختچه سماغ در بعضی از کشورهای خاورمیانه می روید. در ایران درختچه سماق بیشتر در شمیران، تفرش، خراسان، قم، محلات، شیراز، رودبار و تبریز میروید. سماق برای دندان درد مفید است و اشتها را تحریک می کند. لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می کند. به دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می باشد.
دو گونه سماق وجود دارد:
۱) سماق بدون کرک:Rhus glabra
یا همان سماق آمریکایی که درختچه یا درخت کوچک با حداکثر ارتفاع ۶ متر و خزان کننده است و برگ های آن در فصل خزان به رنگ قرمز بسیار زیبایی تغییر رنگ می دهند، ساقه های این درخت از کرک های نرم قهوه ای رنگی پوشانده شده است. میوه ها مخروطی شکل و قرمز مخملی هستند و در تابستان ظاهر می شوند و تا اواخر پاییز بر روی شاخه های بدون برگ، خودنمایی می کنند. این درخت به آفتاب کامل نیاز دارد و آبیاری آن باید به طور منظم صورت بگیرد. خاستگاه اصلی آن نیز آمریکا می باشد.
۲) سماق زینتی:Rhus typhina
کاربرد سماق زینتی بعنوان کاشت بمنظور جلوگیری از فرسایش خاک ،زیباسازی فضای سبز و تهیه سماق خوراکی برای چاشنی غذا ها و مصارف دارویی می باشد.