هایپر تره بار | نهال استار فروت

نام : نهال استارفروت
نام انگلیسی: Carambola / star fruit
نام علمی: Averroha carambola

مشخصات: کارامبولا یا میوه ستاره ای، میوه گیاه Averroha carambola است، یک گونه از درختان بومی اندونزی، فیلیپین و سراسر مالزی است. این میوه ها معمولا در سراسر آسیای جنوب شرقی، اقیانوس آرام جنوبی، میکرونزی و بخش های آسیای شرقی تولید می شوند. درخت استار فروت در مناطق گرمسیری غیر بومی کشت می شود. محدوده اصلی Averrohoa carambola سریلانکا و اندونزی است، اما در شبه قاره هند و جنوب شرقی آسیا صدها سال کشت شده است. استار فروت در این مناطق مورد علاقه بومیان است و اخیرا در بخش هایی از آسیای شرقی و کوئینزلند استرالیا محبوبیت زیادی را به دست آورده اند. همچنین در جزایر اقیانوس آرام، به ویژه تاهیتی، کالدونیای جدید، پاپوآ گینه نو، هاوائی و گوام این مئوه مورد مصرف قرار میگیرد. استار فروت غالبا در هند، جنوب شرقی آسیا، جنوب چین، تایوان و جنوب ایالات متحده آمریکا کشت می شوند. آنها همچنین در آمریکای مرکزی، جنوب غربی ایالات متحده و فلوریدا و بخش های آفریقا رشد می کنند. در مناطق دیگر آنها معمولا به عنوان گیاهان تزئینی استفاده می شوند.

مشخصات میوه: میوه استارفروت حدود ۵ تا ۱۵ سانتیمتر طول دارد و بیضی شکل است. معمولا دارای پنج پره طولی برجسته است، اما در موارد نادر می تواند به تعداد چهار تا هشت یا بیشتر باشد. زمانی که میوه از مقطع برش داده می شود،شبیه یک ستاره میشود، از این رو نام آن میوه ستاره ای است. پوست نازک، صاف و مومی است و هنگامی که رسیده است، در معرض نور به زرد تیره تبدیل می شود. گوشت شفاف و نازک به رنگ زرد است. هر میوه می تواند ۱۰ تا ۱۲ دانه قهوه ای مایل به سبز در حدود ۶ تا ۱۳ میلی متر تولید کند که در عرض میوه و در غلاف ژلاتینی محصور شده است. هنگامی که دانه از میوه خارج می شود، غلاف از بین می رود. کل میوه خوراکی است و معمولا مصرف تازه خوری دارد. همچنین در آشپزی از آن استفاده می شود و می تواند به نوشیدنی ها اضافه شود.

ارقام: دو گونه اصلی از کارامبولا وجود دارد: نوع ترش (یا ملس) و نوع شیرین تر. گونه های ترش حاوی اسید اسکولیک اسید بیشتری نسبت به نوع شیرین هستند.
تعدادی از ارقام در سال های اخیر توسعه یافته اند؛ شایع ترین ارقام رشدی عبارتند از:
ارقام شیرین
“Arkin” (فلوریدا)، “Dah Pon” (تایوان)، “Ma fueng” (تایلند)، “Maha” (مالزی)، و “Demak” (اندونزی)
و ارقام ترش
رقم “Golden Star”، “Newcomb”، “Star king” و “Thayer” (همه از فلوریدا).
بعضی از ارقام ترش مانند “Golden Star” اگر برسند می توانند شیرین شوند.