هایپر تره بار | نهال آلبالو سیگانی

نام: مهال آلبالو سیگانی
نام لاتین: Cigany Cherry

مشخصات کلی :

آلبالوی مجاری رقم سیگانی که منشاء آن کشور مجارستان است. دارای میوه ای گرد و درشت است با رنگ قرمز تیره که از ارقام اصلاح شده است و با پیوند برروی پایه آلبالوی وحشی و یا آلبالوی محلب بدست می آید. این رقم از سال دوم شروع به باردهی می کند و از سال پنجم به باردهی اقتصادی می نشیند و دارای دمی نسبتا کوتاه است. از محسنات این رقم سست بودن دم میوه پس از رسیدن است که میوه رسیده روی درخت نمی ماند و میریزد که مناسب برداشت مکانیزه بوده و با دستگاه های شیکر براحتی قابل برداشت است.

گل آلبالو سیگانی دارای ۵ گلبرگ و ۵ کاسبرگ و پرچم و مادگی است و خودش خودش را تلقیح می کند و حتی گرده افشانی این گیاه می تواند گیلاس را هم تلقیح کند.

درخت آلبالو معمولا هرس نمی شود مگر شاخه ای بیمار باشد یا شکسته باشد معمولا میوه در شاخه های یک ساله رشد می کند و هرچه از عمر درخت می گذرد میوه دهی آن کم می شود .

محصول آلبالو را باید وقتی برداشت کرد که کاملاً رسیده باشد. رنگ میوه رسیده قرمز درخشان است. زمان رسیدن میوه حدود ۹۰ روز پس از تمام گل درخت می باشد. متوسط وزن هر میوه ۶-۵ گرم و متوسط هر درخت ۳۰ کیلوگرم است. برداشت معمولاً با دست انجام می شود.

ویژگی خاک:

آلبالو سیگانی در خاک های شور و قلیایی هم رشد می کند اما بهترین خاک برای رشد آن خاک های لومی (لیمونی) رسی است.خاک این گیاه بیشتر به ترکیبات پتاس احتیاج دارد زیرا که برای میوه دهی و رشد مناسب است ولی از ازت برای جلوگیری از سرما زدگی استفاده می کنند .تا حدود ۵ متری ریشه اش رشد می کند.

شرایط محیطی:

نیاز سرمایی آلبالو بین ۱۶۰۰-۶۰۰ ساعت زیر ۷ درجه سانتیگراد می باشد. تابستان های خشک و خنک برای این درخت مناسب است. مقاومت به سرما در حد سیب است. مقاومت این درخت به گرما و سرما زیاد است. اما کاشت آن در مناطق خیلی گرم بدلیل تامین نشدن نیاز سرمایی و یا آسیب به میوه ممکن نیست.ریشه آلبالو در برابر خاک مرطوب نسبت به گیلاس دارای مقاومت بیشتری است و ریشه آلبالو سطحی و تا حداکثر عمق ۵/۱ متر گسترش می یابد.

نیاز آبیاری:

نهال آلبالو سیگانی را بهتر است زمانی که سطح خاک خشک شد آبیاری کرد که در طی فصل تابستان حدود ۲-۳ مرتبه آبیاری در طی هفته لازم می باشد، اما درختان بالغ و بزرگ را می توان یک بار در هفته آبیاری کرد. محدوده آبیاری بهتر است که در سایه انداز درخت انجام شود. نهال آلبالو به آبیاری غرقابی حساس است و بهتر است از روشهای دیگر آبیاری استفاده شود.

پایه پیوند:

پایه آلبالوی وحشی و یا آلبالوی محلب

فواصل کاشت  و چالگود:

فاصله کاشت آلبالو سیگانی ۵*۴ و یا ۵*۵ است. زمان انتقال نهال به زمین اصلی از پاییز و پس از ریزش برگها آغاز و تا قبل از باز شدن شکوفه ها در بهار ادامه دارد. درخت آلبالو معمولاً در خزانه دارای شاخه های جانبی است که در موقع کاشت باید این شاخه های جانبی را قطع کرد. آلبالو معمولاً سربرداری نمی شود و پس از سال دوم ۶-۵ شاخه در اطراف ساقه اصلی حفظ و بقیه حذف میگردد. عمق چالگود نهال آلبالو سیگانی بهتر است از ۷۰ سانتیمتر تا یک متر باشد که ریشه نهال به آسانی روند رشدی خود را در پیش گیرد.

آفات و بیماری ها:

آفت آلبالو سیگانی مگس گیلاس است و بیماری های این گیاه شانکر باکتریایی درختان هسته دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه است .

عمر مفید:

عمر آلبالو سیگانی ۲۵ تا ۳۵ سال است.

روش های تکثیر:

ارقام آلبالو به سه روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند قابل ازدیاد است. آلبالوهای معمولی از جمله آلبالو محلی یا رسمی بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد میگردد. ولی ارقام جدید آلبالو از قبیل آلبالو گیسی و آلبالو مجارستان (سیکانی مجی-اردی جوبیلیوم و مونت مورنسی) با پیوند روی پایه آلبالو تلخ(محلب) ازدیاد می یابد و پیوند شکمی(T) در آلبالو معمول می باشد و در فصل پاییزو بعد از ریزش برگها انتقال به زمین اصلی انجام می شود.

مشخصات میوه:

میوه آلبالو سیگانی برنگ قرمز تیره است که شکل گرد و متوسط دارد، اواخر خرداد و اوایل تیرماه  زمان برداشت آن است. آلبالو سیگانی ترش مزه بوده و حدود ۹۵ درصد محصول آن برای تهیه کمپوت و آبمیوه و مربا به بازار عرضه می شود و مصرف تازه خوری آن کمتر است.