هایپر تره بار | نهال سرو شیراز

نام: سرو شیراز 

نام علمی: C.sempervierens var:Fastigita

نام انگلیسی: Mediterranean Cypress

مشخصات : درختی است مخروطی شکل و نوک تیز، بلند و باریک، که تا سطح زمین پوشیده از برگهای متراکم به رنگ سبز تیره است.دارای تنه باریک به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری است . حالت رشد و شاخه های بسیار متراکم دارد .
در طراحی فضای سبز برای ایجاد مناظر منظم و تقویت خطوط عمودی به کار می رود. در زمین های بزرگ می توان آن را به عنوان مرز پیاده روهای عریض که به ساختمان منتهی می شوند بکاربرد. این درخت نباید درمعرض رطوبت زیاد یا خاک بسیار غنی قرار بگیرد، زیرا در این صورت رشد برگ ها تحریک شده موجب خم شدن شاخه ها به سمت خارج و آویخته می شود و به این ترتیب شکل متراکم و افراشته زیبای درخت از بین خواهد رفت.

سرو شیراز سرمای شدید و یخبندان سبک را تحمل می کند اما به سرمای مفرط یا انجماد طولانی مدت حساس است.و در نواحی خشک تر ساحلی بسیار بیشتر عمر می کند. همچنین گرما را تحمل می کند. ولی به خاک عمیق و نه چندان غنی با زهکش خوب را ترجیح می دهد.به غیر از هرس خشکه برداری، نیازی به هرس ندارد و گل‌دهی سروناز در ماه‌های دی و بهمن اتفاق می‌افتد. میوه بذر این درخت همیشه سبز، در تیر ماه و آْذر ماه دوره رشد را پشت سر گذاشته است و البته بسیار پربار است.

تکثیر: سرو ناز با دو روش گلدانی و زمینی تولید می‌شود. در شیوه گلدانی کشت مستقیم انجام می‌شود و در روش زمینی از بازکاشت استفاده می‌شود. این درخت را در دو سالگی از نهالستان به باغ انتقال می‌دهند.

آفات: پوره شپشک-کنه تارعنکبوتی …که با سموم کنفیدور+روغن ولک در زمستان ویا دورسبان با صابون حشره کش در تابستان وبرای افت کنه سمپاشی با سم نئورون ۱درهزار  میتوان استفاده کرد که قابل ذکر است تمامی موارد سمپاشی قابل جایگزین در موارد خانگی میباشد به طور مثال میتوان از محلول ریکا ۲ درهزار با اب برای از بین بردن افت کنه وکنترل شپشک تا حد زیادی استفاده کرد که اثر زیست محیطی مضرری در خانه هم به جا نمی گذارد.