بزرگترین مرکز فروش نهال، گل، درختان زینتی

هایپر تره بار | نهال گردو خوشه ای فرانسوی

نام: نهال گردو خوشه ای فرانسوی

مشخصات:

خاستگاه گردوهای خوشه ای دانه درشت کشور فرانسه می باشد. رقم گردو خوشه ای فرانسه از نوع رقم هایی است که دیرگل بوده و برای مناطقی که سرمای زیاد دارند توصیه می شود. این رقم از نظر عملکرد بالا و درشتی بار حائز اهمیت است. بیشتر ارقام خوشه ای میوه های ریز و متوسط دارند در حالیکه از گردو خوشه ای فرانسوی میوه های درشت بعمل می آید.
میوه های گردو خوشه ای فرانسوی بر انتهای شاخه ها و نیز بصورت جانبی ظاهر میگردد. تعداد میوه های گردو خوشه ای فرانسوی در هر خوشه ۵ تا ۱۰ عدد میباشد. درختان این رقم از نظر اندام متوسط، با شاخ و بال گسترده، تنه کوتاه، از نظر باردهی نسبتا پر بار و زود بارده می باشند. این رقم بسته به زمان کاشت و شرایط اقلیمی، در سال اول و یا دوم پس از کاشت میوه میدهد. میوه این رقم بصورت مجتمع در روی یک خوشه، با شکل گرد و مایل به بیضی با مغز پر و سالم بوده و علیرغم سایر ارقام گردو خوشه ای درشت است. نسبت مغز به پوست متعادل و چربی آن نسبتا زیاد است.

شرایط محیطی:

درخت گردو خوشه ای فرانسوی در مناطقی با آب و هوای معتدل مدیترانه ای تا معتدله مرطوب و معتدله خشک و حتی در مناطق استپی مانند آذربایجان، همدان، تویسرکان، کردستان، شمال خراسان، کرمان، و خوانسار اصفهان به خوبی رشد می کند. گرچه وزن مغز گردوی حاصله از درخت گردو خصیصه ای وابسته به واریته است اما به میزان زیادی توسط شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی در طول دوران رشد میوه تحت تأثیر قرار می گیرد. نیاز سرمایی این گیاه ۸۰۰-۶۰۰ ساعت بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد در طی فصول پاییز و زمستان می باشد. بهترین اقلیم برای پرورش گردو مکان هایی است که دارای زمستان های سرد باشند و اصولا این و گیاه وقتی به بار می نشیند که یک دوره سرما را در طی فصل زمستان تحمل کرده باشد.

ویژگی خاک:

درخت گردو به خاطر داشتن ریشه های گسترده و عمیق به اراضی زراعی عمیق با عمق حداقل ۲- ۱/۵ متر نیاز دارد. اراضی لومی که تقریبا دارای ترکیب ۲۰ رس و نسبت مساوی ۴۰% شن و سیلت می باشند به دلیل قابلیت زهکشی برای گردو کاری بسیار مناسب هستند. گردو در خاک های سبک و آهکی خنک نیز به خوبی رشد می کند (گردوهای ایرانی در PH بین ۷/۵ – ۶/۵ رشد بهتری دارند). سفتی و کم عمق بودن خاک. رطوبت راکد شرایط را برای پوسیدگی ریشه فراهم می کند.

نیاز آبیاری:

در طول دوره رشد درخت گردو خوشه ای فرانسوی مراحل مختلفی را می گذراند.که دراین مدت غفلت در آبیاری درخت گردو هم محصول سال جاری و هم محصول سالهای آینده را کاهش میدهد. تعیین دقیق میزان آب مورد نیاز یک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت گردوکار آسانی نیست. زیرا عوامل متعددی مثل سن وقدرت رشد وعملکرد وتراکم درخت نیز در این امر دخالت دارد و میزان آب به شرایط محل کاشت بستگی دارد.  بطور متوسط نیاز آبی درخت گردو ۷۰۰۰ – ۱۰۰۰ مترمکعب در هکتار است که با توجه به سن درختان و شرایط آب و هوایی منطقه تعیین می گردد. ضمنا آبیاری هر ۱۰-۷ روز یک بار در سایه انداز درخت انجام میشود. همچنین به کیفیت آب نیز بایستی توجه شود آبی که محتوی مقدار زیادی بر، کلراید، کربنات، بی کربنات و سایر املاح باشد برای آبیاری درختان گردو مناسب نیست.

آبیاری درخت گردو خوشه ای فرانسوی اهمیت زیادی دارد. آبیاری می تواند به چند روش مثل آبیاری غرقابی-نواری-قطره ای-بارانی وبابلر انجام شود که میتواند آب چاه –رودخانه و یا قنات باشد. در بین سیستمهای تحت فشار بهترین روش بابلر است که در کنار هر درخت یک یا دو شیر نصب می گردد و باید دقت نمود درختان گردو از اواخر مهر ماه دیگر آبیاری نشوند. زیرا آبیاری درخت گردو اسرائیلی خوشه ای در فصل پاییز و زمستان موجب سرما زدگی این درختان میشود.

گردو حداقل به ۷۶۰ میلی متر بارندگی نیاز دارد و در مناطق خشک ابیاری ضروری است. درختان کشت شده در مناطقی با سفره آب زیرزمینی بالا خسارت می بینند و زهکشی حداقل به عمق ۳ متر لازم است.

کود دهی درخت گردو:

قبل از کاشت نهال گردو باید نیرو و بنیه خاک از لحاظ عناصرخاک مانند: ازت-پتاسیم-فسفر-آهن-روی-مس-منگنزوکلسیم و… توسط کارشناسان بررسی شود. این عناصر بایستی همراه خاک مخلوط ودر چاله های حفر شده ریخته شود.نوع کود ومیزان آن بستگی به نوع خاک دارد.تقویت خاک قبل از کشت بسیار مفید ودر رشد درخت مؤثر است. درخت گردو در سالهای اولیه رشد و ریشه بندی زیادی دارد، لذا کودهای آلی (کود حیوانی)بایستی همراه کودهای شیمیایی در زمستان بصورت چال کود در سایه انداز درخت داده شود. چال کود گودالی به عمق یک متر وعرض ۴۰سانتیمتر وبطول یک متر است.که در سایه انداز درخت حفر می گردد. برای یک درخت ۱۵ ساله گردو یک کیلو گرم سولفات پتاسیم ۵۰۰گرم سولفاتروی ۵۰۰گرم سولفات آهن روی کودهای آلی(حیوانی) ریخته و باقیمانده ی چاله را با برگهای خشک پر میکنند وروی آنها خاک مرغوب میریزند. کودهای ازته شامل نیترات و اوره می باشد که در دو نوبت به درخت گردو داده میشوند. چنانچه از نظر کمبود آب محدودیت نباشد، در نوبت اول در اسفند ماه مقدار ۳۰۰گرم نیترات آمونیم و در اوایل خرداد ماه هم ۳۰۰گرم نیترات آمونیاک به درختان داده میشود.

گل ها و گرده افشانی:

گردو درختی یکپایه است یعنی گل های نر و ماده هر دو به صورت جداگانه در روی یک درخت قرار دارند.

الف- گل های نر: گل های نر به صورت شاتون های بلند و کشیده و نسبتا درشت به طول ۱۵-۱۰ سانتی متر و به قطر بیش از یک سانتی متر، به رنگ زرد مایل به سبز در روی شاخه های چوبی سال قبل و شاخه های گل زا، به صورت آویزان دیده می شوند. گل نر بدون گلبرگ بوده و از کاسبرگ ها و پرچم ها تشکیل یافته است. بساک پرچم ها هنگام کامل شدن و رسیدن به رنگ قرمز تا قهوه ای می باشد.

ب- گل های ماده: به صورت شاتون های کوتاه انتهایی و کم پشت بوده و هر شاتون دارای ۳-۱ گل ماده و در برخی از گونه ها و ارقام به صورت خوشه ای یعنی ۹-۳ گل در هر خوشه ظاهر می شود، شکل گل های ماده به صورت کوزه ای کوچک سبز رنگ با کلاله های پهن منشعب و دو شاخه و کرک های قرمز رنگ یا زعفرانی کوتاه می باشد که در انتهای شاخه های جوان دیده می شوند.

لذا در گرده افشانی از آنجایی که درخت گردو دارای گل های نر و ماده جدا از هم می باشد بنابراین انتقال دانه گرده از پرچم های شاتون بر روی کلاله گل های ماده به صورت غیر مستقیم توسط حشرات و باد صورت می گیرد.

 فواصل کاشت  و چالگود:

در احداث باغ گردو ایرانی نظیر گردو تویسرکان یا دماوند که ارتفاع زیادی دارند، فاصله بین درختان بصورت ۱۰×۱۰ متر توصیه می شود. در کاشت ارقام گردو های پیوندی و گردو هایی نظیر گردو های ژنوتیپ و خوشه ای فرانسوی که خصوصیت رشدی نیمه کوتاه دارند، فاصله کاشت بین ۸×۸ و ۷×۷ متغیر است. در طرح ریزی باغ گردو روش مربعی توصیه می شود. بنابراین در هر هکتار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر درخت گردو، بسته به نوع گردو خواهیم داشت.

پس از تعیین فواصل کاشت عملیات میخکوبی انجام می شود. سپس اقدام به علامت گذاری برای محل‌های حفر چاله نموده و در همان نقطه بطور دقیق چاله حدود یک متری حفر می‌گردد. با این روش فواصل بین ردیف‌ها رعایت می شود. در کاشت درخت گردو اسرائیلی خوشه ای باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود.تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود.

بیماری ها:

تعدادی از بیماری های مهم گردو که در کشور ما نیز متداول هستند در ارزیابی صفات گردو مورد توجه محققین قرار می گیرند که مهم ترین آنها به شرح زیر است؛

آنتراکنوز گردو این بیماری در سال ۱۳۲۰ توسط خبیری در ایران گزارش شده است مناطق انتشار این بیماری عبارت اند از: سبلان گنبدکاووس، گرگان، کرج، کرمانشاه، خوی، مرند، مشهد، مازندران، ارومیه، سمنان وتبریز. بر اثر حمله این بیماری برگ های درختان گردو قبل از موعد ریخته و در نتیجه درخت ضعیف می شود. علائم بیماری در برگها، شاخ های جوان و میوه ها مشاهده می شود که لکه های کوچک و گرد با حاشیه دندانه دار به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز با مرکز قهوه ای و حاشیه زرد نمایان می گردد.

عامل این بیماری قارچ Gonomonia leptostyla است و فرم غیر جنسی آن Marssoniana juglandis است که زمستان گذرانی آن در برگها و میوه های آلوده ریخته شده فرم جنسی معمولا در این اندام ها تشکیل می شود و در بهار آسکوسپورها آزاد می شود که به وسیله باد پراکنده می شود و آلودگی های اولیه را سبب می شود. با توجه به گستردگی این بیماری در اکثر باغات گردوی کشور در انتخاب ارقام امیدبخش توجه به درجه تحمل نسبت به آن توصیه میشود.

شانکر باکتریایی پوست ، که عامل آن باکتری .Frivinia sp است.

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه قارچی که عامل آن .Phytophthora sp است.

بیماری قارچی Armillaria melled عامل پوسیدگی ریشه است.

بیماری گال باکتریایی طوقه که عامل آن باکتری .Agrobacterium sp و معمولا از طریق زخم های مکانیکی ایجادشده روی درخت، درختان را آلوده می کند.

بلایت گردو

بیماری بلایت گردو یکی از مهم ترین بیماریهای گردو است. به خصوص در کشورهای اروپایی بسیار شیوع دارد، که عامل آن باکتری Xanthomonas campestris PV. Juglandis است. این باکتری زمستان را در جوانه ها می گذارند و اولین علائم قابل رؤیت در بهار و در برگها دیده می شود که رطوبت موجب توسعه آن و ایجاد لکه های قهوه ای می شود آلودگی ممکن است در رگبرگها و دمبرگها نیز دیده شود. بلایت به وسیله باران، آبیاری پاششی و شبنم سنگین انتشار می یابد. این بیماری اولین بار در سال ۱۳۸۳ از مناطق مختلف همدان، تهران، استان مرکزی، اردبیل، گیلان و مازندران گزارش شده است .

آفات:

عناوین تعدادی از آفات مهم گردو  به شرح زیر است؛

 کرم سیب Laspeyresia pomonella

کرم به Euzophera bigella

شته گردو Chromaphis juglandicola

کرم گردو Amyelios transitella

مگس پوست گردو Rhagoletis completa

کنه گال زگیلی برگ گردو Eriophyes tristriatus

پروانه فری یا کرم خراط (Leopard moth) با اسم علمی Zouzera pyrina که مهمترین و زیان آورترین آفت درخت گردو بشمار می آید.

هرس:

بطور کلی هرس گردو شامل حذف شـاخه هـای خـشک شـده و خسارت دیده و بیمار و همچنین شاخه های با زاویه حاده که مانع رسیدن نور و هوا می شوند، می گـردد. هرس درختان گردو در مناطق سرد معمولا از اسفند تا فروردین انجام می گیرد. در هرس درخت گردو ۳ الی ۵ شاخه اصلی بعنوان بازو و با زوایای باز انتخاب می شوند که ایـن شـاخه ها بایستی حداقل ۳۰ سانتی متر از همدیگر فاصله داشته و در جهات مختلف قرار داشته باشـند برای هـرس درختـان جـوان گـردو نیاز به شناخت نوع عادت باردهی ارقام و نحوه رشد می باشد. ارقام با باردهی انتهایی به شکل جامی کلاسیک و ارقام با باردهی جانبی به شکل محور تغییر شکل یافته هرس می شوند.