هایپر تره بار | درخت فلوس

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام: درخت فلوس

نام انگلیسی: Cassia fistula, golden shower, purging cassia, Indian laburnum, pudding-pipe tree

خانواده: Fabaceae

مشخصات:

درخت فلوس معروف به دوش طلایی یک گیاه گلدار برگریز در زیر شاخه Caesalpinioideae از خانواده باقلاییان است. این گونه بومی شبه قاره هند و مناطق مجاور آسیای جنوب شرقی است که دامنه آن از شرق به سراسر هندوستان تا میانمار و تایلند و از جنوب تا سریلانکا و جنوب پاکستان می رسد. فلوس یک درخت زینتی محبوب است و همچنین مصارف دارویی داشته و در داروهای گیاهی استفاده می شود. فلوس در تایلند هم درخت ملی و هم گل ملی این کشور است. همچنین فلوس گل ایالتی کرالا در هند و گل استانی استان های مرکزی و شمالی در کشور سریلانکا است.

درخت فلوس یک درخت سریع الرشد است که بسته به شرایط اقلیمی به ۱۰ الی ۲۰ متر ارتفاع می رسد. برگهای این درخت به طول ۱۵ الی ۶۰ سانتی متر رشد کرده و هر برگ بین سه تا هشت جفت برگچه دارد. هر برگچه به طول ۷الی ۲۱ سانتی متر و بصورت پرزدار در می آیند. گل های درخت فلوس در حجم زیاد و به شکل آویزهایی با طول ۲۰ الی ۴۰ سانتی متر ظاهر می شوند. هر گل قطری برابر با ۴ الی ۷ سانتی متر و پنج گلبرگ زرد به اندازه و شکل یکسان دارد. میوه درخت فلوس یک غلاف باقلا شکل به طول ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر و عرض ۱.۵ تا ۲.۵ سانتی متر است با بوی تند و حاوی چندین دانه .

 

درخت فلوس به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه زینتی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. در اواخر بهار شکوفا می شود و گلدهی فراوان دارد. گل های زرد رنگ فلوس در خوشه های بزرگ زرد نمایان می شوند و کثرت این گل ها بقدری زیاد است که تقریبا هیچ برگی مشاهده نمی شود. درخت فلوس در آب و هوای خشک به خوبی رشد می کند. عملکرد رشدی این درخت در آفتاب کامل و خاک زهکشی شده بهتر است. همچنین فلوس نسبتاً به خشکی مقاوم بوده و تا حدودی نیز نسبت به شوری آب متحمل است. فلوس برای مدتی کوتاه سرمای زیر صفر و یخبندان مختصر را تحمل می کند، اما در صورت ادامه سرما آسیب می ببیند. آفات و بیماری های درخت فلوس عموما کپک یا لکه برگ است که در نیمه دوم فصل رشد ممکن است اتفاق بیوفتد.

درخت فلوس دارای چوب محکم و بسیار بادوام است و از آن برای ساخت “Ehela Kanuwa” ، مکانی در قله آدم ، در کشور سریلانکا استفاده شده است.