هایپر تره بار | بذر گشنیز

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

گشنیز Coriander

نام علمی : Coriandrum sativum

نام مبداء : شرق مدیترانه و جنوب اروپا

خانواده:  چتریها Umbelliferaceae یا Apiaceae

نوع: بوته ای یکساله

مشخصات گیاهشناسی : مشخصات این گیاه شبیه جعفری است، با این تفاوت که گشنیز کلاگیاهی یکساله است. مصرف آن بیشتر به خاطر عطر و بوی سبزینه اش می باشد.

آب وهوا : گشنیز از محصولات فصل خنک می باشد، لیکن در هر نوع آب و هوا می روید.

خاک و کود: گشنیز در هر نوع خاک به عمل می آید، لیکن با توجه به اینکه از برگ این گیاه استفاده می شود، همانند جعفری نیاز به کود از ته دارد، لذا برای تقویت زمین می توان در موقع آماده نمودن زمین ۲۵-۲۰ تن کود دامی پوسیده را با خاک مخلوط نمود. برای ازدیاد رشد می توان گاهگاهی از کودهای شیمیائی نیز استفاده نمود.

طرزکاشت : بذور گشنیز را می توان در دو فصل بهار و پائیز کشت نمود.

مقدار بذر مورد نیاز برای یک هکتار زمین ۲۰-۱۵ کیلوگرم می باشد. بذر این گیاه جهت سبز شدن نیاز به رطوبت زیادی دارد. زمان کاشت تا حصول محصول در حدود سه الی چهار ماه است.

بذور را می توان به طرق دست پاش و خطی کشت نمود. فواصل خطوط ۳۰-۲۵ سانتیمتر است. با گرم شدن و طولانی شدن طول روز گل انگیزی صورت می گیرد.

برداشت: چنانچه ذکر گردید سه الی چهار ماه پس از کاشت قابل برداشت می باشد. برای برداشت کلیه بوته ها را از سطح زمین درو می نمایند.

مراقبت نگهداری : مراقبت و نگهداری این گیاه همانند جعفری است.

ارزش غذائی وداروئی : حاوی ویتامین های C, A است. خواص درمانی آن مقوی معده، مسکن، خلط آور، ضد نفخ، هاضم غذا، ضد تشنج، ضد صرع، ضد کرم، کاهش دهنده خون می باشد.