هایپر تره بار | گروه ها و ارقام آناناس
22 مرداد 1397

شاخص های گیاه شناسی را برای تفکیک جنسها و گونه های، ۵ کلون گروه اسموث کاین و جهت تشخیص و انتخاب والدین ابداع نمود. اگر چه در سال های بعد بر اساس شاخص های گیاه شناسی و طبقه بندی گیاهی ۱۸ کلون تجاری که با اسامی محلی و کلید شناسایی بود، مورد تفکیک واقع شد.

در این شناسایی گروه میپور که دارای کلون هایی با برگ های نرم بود، شناسایی شد. منشأ کلون های این گروه در آمریکای جنوبی است. هر چند، تفکیک ارقام آناناس براساس نتایج حاصل از کار ایزوآنزیم بوده است که به وسیله هاریسون و کبوت در سال ۱۹۹۲ و آرادھیا و همکاران در سال ۱۹۹۴ انجام شد. ولی گروه ها و ارقام مختلف آناناس بر اساس شکل میوه، خاردار بودن برگ، وزن، رنگ گوشت، اندازه مرکز میوه، مقاومت و حساسیت به بیماریها به پنج گروه تقسیم بندی می شوند. گروه بندی آناناس بر اساس معیارهای فنوتیپی نتوانست منطبق بر گروه بندی حاصل از ایزوآنزیم باشد.

گروه های آناناس بر اساس معیارهای فنوتیپی به شرح زیر است:

۱- گروه کاین؛

 ۲. گروه کویینی

 ٣. گروه اسپانیایی

 ۴. گروه آباکس .

گروه کاین:

از ارقام این گروه می توان رقم اسموت کاین را نام برد که از ارقام خوب آناناس است. این رقم بیشتر برای کمپوت سازی و تازه خوری مصرف دارد، به خاطر شکل سیلندری آن مطلوب بوده و به علت بروز جهش، این رقم دارای کلون های متفاوت است.

گروه کویین:

ارقام این گروه معمولا برگ ها و بوته های کوچک تر و میوه های خاردار تر نسبت به این دارد. گروه کویین در آفریقای جنوبی، استرالیا و هندوستان و به منظور مصرف تازه خوری کشت و کار می گردد. برگ های گروه کاین دارای لبه صاف و بدون تیغ است.

گروه اسپانیایی:

بوته های این گروه معمولا کوچک تا متوسط، دارای برگهای خاردار و مقاوم به شپشک آرد آلود هستند. اما این گروه به آسیب لاروی به نام با ترچادرا که ایجاد گموز می نماید، حساس است. میوه های این گروه بازار پسند هستند، اما برای مصرف به صورت فرآوری نظیر کمپوت سازی به علت رنگ نامناسب گوشت میوه که کم رنگ است، مناسب نیست. در حوزه دریایی کاراییب، رقم رد أسپانیش و اسپانلو از ارقام عمده است. در مالزی و سنگاپور رقم مراح به علت سازگاری آنها به خاک های پیت از ارقام عمده آناناس است، ما مراح از دیگر ارقام معروف أناناس به شمار می رود که بدون تیغ، با میوه های دراز که گوشت آن زرد روشن است. از دیگر اقسام مالزیایی رقم هیبریدی نانس جابور است که از تلاقی دو رقم از گروه کاین و اسپانیایی به وجود آمده و به بیماری مرر شدن میوه و کرک اسپات، حساس است. کابوونا رقمی تریپلویید و استثنایی است؛ زیرا بوته های آن بلند و وزن میوه های آن به ۶-۵/۴ کیلوگرم می رسد. محل اولیه کشت این رقم در منطقه تاباسکو در مکزیک و در ناحیه کوچکی از پورتوریکو است. در پورتوریکو مردم آناناس های بزرگ را بیشتر دوست دارند. گوشت این رقم زرد روشن و دارای قند کافی و مقاوم به گموز و متحمل به شپشک آرد آلود است. این رقم به غیر از میوه، پاجوش های خوبی از دم میوه دارد و از نظر خصوصیت انبارداری و قابلیت حمل و نقل با کشتی، رقمی مناسب است.

گروه آباکسی:

منطقه ای که ارقام این گروه کشت می گردد، در حوزه دریایی کاراییب و آمریکای لاتین است. میوه های این گروه برای کمپوتا سازی مطلوب اما برای مصرف تازه خوری مناسب نبوده ولی آب میوه آن در بازار محلی مورد پسند مردم است. گروه آباکسی از کون های اصلی مورد کشت در بزریل به شمار می رود.

گروه میبور:

این گروه در آمریکای مرکزی و جنوبی کشت شده و آناناس این گروه در بازارهای محلی به مصرف می رسد. کاربرد این گروه به صورت کلون مد نظر است. این گروه به عنوان یک منبع ژنی، سازگاری یافته به ندرت در برنامه های اصلاحی مورد استفاده واقع شده است و می توان آن را در برنامه های اصلاحی استفاده کرد.

بیشتر در کاشت آناناس