هایپر تره بار | آبیاری گیاهان زینتی
31 مرداد 1397

آبیاری :

چه مقدار و چند وقت به چند وقت باید گیاهان را آبیاری کرد ؟جواب به این سوالات در مورد آبیاری بستگی به نیاز گیاهن شما و عوامل محیطی که در مصرف آب مؤثر هستند دارد .دستور العمل زیر می تواند به شما در این مورد کمک کند.

دستورالعمل آبیاری :توصیه ای که به دفعات تکرار شده است،این است : گیاه را بطور کامل آبیاری نمائید. منظور از آبیاری کامل این است که تا عمق مناسب به گیاه آب دهید تا تمام ریشه های آن مرطوب شوند .آبیاری کامل و عمیق ،باعث افزایش رشد ریشه هایی می شود که رشد عمقی دارند زیرا آن  ها به دنبال رطوبت هستند .اگر آبیاری عمقی انجام شود ،ریشه ها نیز بیشتر به عمق زمین فرو می روند و گسترش می یابند و هر چقدر ریشه ها بیشتر در عمق خاک فروروند ،در برابر تغییرات رطوبتی موجود در سطح خاک ،آسیب کمتری می بینند .اگر روزانه به مقدار کم به گیاهان آب دهید ،ساختار ریشه ای آنها سطحی شده و کمتر در عمق خاک فرو می روند . درنتیجه در برابر خشکی ناگهانی که می تواند حتی در باغ هایی که با دقت بسیار از آن ها مراقبت می شود اتفاق  بیفتد ،آسیب پذیر شوند .

دفعاتی که شما نیاز دارید تا گیاهان را آبیاری نمائید به دو عامل بستگی دارد:

-نوع خاک

-آب وهوا

آب و هوا :یک گیاه از طریق ریشه هایش رطوبت خاک را گرفته و آنرا از طریق برگ هایش به صورت بخار از دست می دهد. به این فرآیند تعریق گویند . شرایط آب و هوایی بر تعداد دفعات آبیاری مؤثر است. زیرا میزان تعرق گیاه را تحت تأثیر خود قرار می دهد . در روزهای بادی یا گرم و خشک ، میزان تعرق گیاه افزایش می یابد و برگ ها رطوبت خود را سریعتر از دست می دهند. حتی ممکن است مسئله به اینجا ختم شود که ریشه گیاه نتواند به سرعتی که گیاه به رطوبت نیاز دارد آن را جذب کند. در نتیجه گیاه پژمرده می شود .برعکس در روزهای بدون باد یا ابری ،میزان تعرق در گیاه آهسته تر صورت می گیرد.

هم چنین طول روز نیز سرعت تعرق را تحت تأثیر خود قرار می دهد زیرا کم یا زیاد بودن ساعات روشنایی روز و شاید باد نیز در تعرق گیاهان نقش دارد .هم چنین اندازه بزرگی یا کوچکی گیاه نیز بر میزان مصرف آب در گیاه تأثیر می گذارد ،به عنوان مثال گیاهان یکساله ای که تازگی کاشته شده اند ،تقریباً بسیار کمتر از زمانی که گیاه به رشد کامل رسیده است ،آب خاک را جذب می کنند . در حقیقت ،باید در آبیاری گیاهانی که تازه کشته شده اند بیشتر دقت کنیم زیرا که ساختار ریشه های کوچک آن ها در چند سانتیمتری سطح خاک قرار دارند که ممکن است سریعاً خشک شوند .بعد ها ،هنگامی که گیاهان بزرگتر شدند و بهتر در خاک مستقر شدند و ریشه هایشان در عمق خاک نفوذ کرد ت زمانی که ۳ تا ۵ سانتیمتری از سطح فوقانی خاک خشک نشده است. نیازی نیست آن ها را آبیاری کنید .

در مجموع ،گیاهان یکساله و چند ساله از نظر نیاز آبیاری ،با یکدیگر تفاوت دارند .

گیاهان یکساله :در چنین گیاهانی که طول عمر آنها کم است و باید به طور مرتب و بون وقفه رشد کنند. برای رسیدن به نتایج علی و مطلوب ،باید رطوبت کافی در سراسر دوره رشد و گلدهی در دسترس آنها قرار بگیرد،تا هیچگاه پژمرده نشوند .اما میزان رطوبت نباید بقدری زیاد باشد که خاک از آب اشباع شود و ریشه ها در آن غوطه ور شوند.

گیاهان چند ساله :این گیاهان که عمر طولانی دارند نیز همانند گیاهان یکساله از هنگامی که رشد خود را آغاز می کنند تا زمانی که بزرگ می شوند و گل می دهند ،بطور دائم و منظم به رطوبت و آب نیاز دارند.

برخلاف گیاهان یکساله که پس از پایان گلدهی و تولید دانه از بین می روند،گیاهان چند ساله پیش از آن که به خواب زمستانی بروند ،برای رشد و نمو خود در سال آینده ، مواد غذایی ذخیره می کنند (خواب گیاهان چندساله ،از زمان از دست دادن برگ ها که باعث توقف رشد در آن ها می شود ،شروع می گردد )بنابراین آن ها از زمان گلدهی، تازمانی که وارد دوره خواب و استراحت می شوند ،احتیاج به آبیاری مرتب و منظم دارند.

زمانی که گیاهان چندساله به خواب می روند ،برخی از آن ها به آبیاری منظم نیاز دارند و برخی دیگر ترجیح می دهند که کمتر آبیاری شوند ،در مورد نیاز هر یک از گیاهان یکساله و چند ساله به آبیاری ،دستورالعمل های جداگانه ای وجود درد . به توضیح گیاهان که به صورت فهرستی های الفبای لاتین در صفحات بعد آمده است مراجعه نمایند.

بیشتر در خاک گیاهان سنتی