هایپر تره بار | نهال لوگانبری

نام: بوته لوگانبری

نام انگلیسی: Loganberry

نام علمی: Rubus × loganobaccus

خانواده:  Rosaceae

مشخصات:

لوگانبری (Rubus × loganobaccus) یک نژاد هیبریدی از تمشک آمریکای شمالی (Rubus ursinus) و رزبری اروپایی (Rubus idaeus) است.

گیاه و میوه لوگانبری از نظر ظاهری بیشتر به تمشک شباهت دارد، اما رنگ میوه قرمز تیره است که بیشتر به رنگ رزبری متشابه است. گیاه لوگانبری هگزاپلوئید است و به طور تصادفی در سال ۱۸۸۱ در سانتا کروز کالیفرنیا ، توسط قاضی و باغبان آمریکایی جیمز هاروی لوگان (۱۸۴۱–۱۹۲۸) تولید شد و به نام او لوگانبری نامگذاری شد. امروزه لوگانبری در سطح وسیع به صورت تجاری کشت می شود.

به دلیل وجود میزان بالای ویتامین C در لوگانبری، این میوه در اوایل قرن ۲۰ توسط نیروی دریایی انگلیس به عنوان منبع ویتامین C برای جلوگیری از ابتلا به بیماری اسکوربوت در ملوانان استفاده شد، دقیقاً همان روشی که انگلیس با لیموترش در اواخر قرن هجدهم انجام داد. از این رو در آغاز قرن بیستم ، بیشترین سهم لوگانبری کشت شده جهان (تقریبا ۱/۳) برای نیروی دریایی انگلیس در یک مزرعه در لی سینتون در نزدیکی مالورن در وسترشایر انگلیس تولید می شد که توسط خانواده نوربوری اداره می گشت.


لوگانبری نسبت به سایر ارقام بری ها در برابر بیماری ها و یخ زدگی مقاوم است. با این حال، این گیاه به دلیل مشکلات زیادی که باعث افزایش هزینه های تولید می شود، مورد علاقه تولید کنندگان تجاری نیست. از جمله این مشکلات خاردار بودن گیاه است. همچنین میوه های لوگانبری ها اغلب توسط برگ ها پنهان می شوند و نیز میوه هایی با زمان بلوغ متفاوت ممکن است در یک گیاه رشد کنند که برداشت کامل هر گیاه را دشوار می کند. بنابراین لوگانبری بیشتر در باغ های خانگی کاشته می شود.
یک بوته لوگانبری معمولاً حدود ده شاخه تولید می کند. این شاخه ها بر خلاف شاخه های رزبری قائم نیستند و در عوض بیشتر مانند شاخه های تمشک (تاک مانند) است. رشد گیاه می تواند بدون نظم باشد. شاخه ها سالانه حدود یک تا یک و نیم متر رشد می کنند. برخی از باغبانان شاخه ها را در امتداد یک دیوار یا داربست پرورش می دهند. شاخه های کهنه پس از سال دوم از بین می رود و باید هرس شود زیرا ممکن است بیمار شود و همچنین مانع برداشت محصول می شود.

بوته های لوگانبری زودتر از والد تمشک خود میوه می دهند. میوه در حدود دو ماه تولید می شود. به طور کلی زمان شکوفه دهی و میوه دهی بسته به شرایط اقلیمی از اواسط تابستان تا اواسط پاییز ادامه دارد. میوه لوگانبری معمولاً بیشتر از رنگ قرمز، به رنگ بنفش تیره برداشت می شوند. هر بوته می تواند ۷ کیلوگرم تا ۸ کیلوگرم در سال میوه تولید کند. این گیاهان حدود ۱۵ سال به میوه دهی خود ادامه می دهند، و نیز می توانند خود را تکثیر کنند.

مصارف:

لوگانبری علاوه بر مصرف تازه خوری، در صنایع برای تولید آب میوه یا و مربا استفاده می شود و نیز در شیرینی پزی برای تهیه پای استفاده میشود.

لوگانبری یکی از طعم دهنده های معروف نوشیدنی در غرب نیویورک و مناطقی از جنوب انتاریو است. در این مناطق چندین شرکت انواع نوشیدنی های لوگانبری را از طریق فروشگاه ها و سوپرمارکت ها در سراسر منطقه علی الخصوص در باتاویا و نیویورک به فروش می رسانند. همچنین میلک شیک هایی با طعم شربت لوگانبری تهیه و عرضه می شوند.