هایپر تره بار | نهال آرونیابری
2 آذر 1399

نام: آرونیابری یا چوکبری

نام انگلیسی: Aronia, Chokeberry

نام علمی: Aronia mitschurinii

خانواده: Rosaceae

مشخصات:

آرونیا یا چوکبری یک گونه از درختچه های برگریز بومی شرق آمریکای شمالی است و بیشتر در جنگل ها و باتلاق های مرطوب یافت می شود. معمولاً این جنس را شامل سه یا چهار رقم می دانند که یکی از آنها در اروپا طبیعی شده است. رقم هیبریدی که سالهاست تحت نام آرونیا بری پرورش داده می شود، ترکیبی بین ژنی از گونه Sorbaronia و گونه mitschurinii است.

آرونیابری به عنوان گیاه زینتی و همچنین محصول غذایی کشت می شود. توت های ترش یا آرونیابری را می توان به صورت خام و تازه خوری مصرف کرد، اما بیشتر فرآوری می شود. آرونیابری را می توان در انواع مربا، شربت، آب میوه، پالپ نرم، چای، سالسا، عصاره ها، آبجو، بستنی، صمغ ها و تنتورها یافت. نام “چوک بری” ناشی از قابض بودن میوه آرونیا است که باعث ایجاد حس پوسته پوستگی در دهان می شود.

در انگلیسی به چوکبری اغلب به اشتباه چوکچری (Chokecherry) گفته می شود که نام اصلی آن Prunus virginiana است و کاملا متفاوت از آرونیا است. آرونیابری و چوکچری هر دو حاوی ترکیبات پلی فنولیک مانند آنتوسیانین هستند، با این حال این دو گیاه فقط از نظر خانواده (Rosaceae) با هم رابطه دارند.

بوته آرونیابری دارای برگهای متناوب، ساده و نوک تیز با حاشیه دندانه ای و پر پره است. در پاییز این برگها به رنگ قرمز پررنگ درمی آیند. گلهای آرونیابری کوچک سفید رنگ، با پنج گلبرگ و پنج کاسبرگ است و در خوشه های ۱۰ تا ۲۵ تایی با هم تولید می شود. میوه آرونیا نسبتاً گرد و کوچک است. این میوه ها بر اساس رقم به رنگهای قرمز، بنفش تیره و سیاه به چشم میخورند. آرونیا بری گوشت قرمز تیره ای دارد با عطر و طعم قابض.

ارقام آرونیابری

بطور کلی چوکبری چهار رقم مختلف دارد. در شرق آمریکای شمالی، دو رقم متداول از آرونیابری کشت می شود که به دلیل رنگ میوه آنها، بنام های چوکبری قرمز و چوکبری سیاه شناخته می شوند. بعلاوه یک رقم دیگر که به چوکبری بنفش معروف است و منشا آن ترکیبی طبیعی از این دو است. گونه چهارم Aronia mitschurinii، که ظاهراً از کشت و تولید انبوه نشات گرفته است، با نام Sorbaronia mitschurinii نیز شناخته می شود.

کاربرد

گیاهان آرونیابری در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. آرونیابری هم در کشت و کار نوع باغی رشد خوبی دارند و هم به عنوان عناصر طراحی فضای سبز و منظر کاربرد دارند. این درختچه بین ۱ تا ۳ متر در ارتفاع رشد میکند و از گیاهان زینتی جذاب برای محوطه سازی بشمار می آید. آرونیاها به طور طبیعی گیاهانی هستند که در نیم سایه و حاشیه جنگل می رویند بنابراین هنگامی که در زیر درختان کاشته می شوند رشد خوبی دارند. همچنین بوته آرونیابری در برابر خشکسالی، حشرات، آفات و بیماری ها مقاوم است. برخی از ارقام خاص آرونیا برای رنگ های زیبا و جذاب برگشان در پاییز برای منظره سازی انتخاب می شوند.
از میوه آرونیا نیز در کشور های اروپایی و آمریکا بسیار استفاده می شود. یک نوع شربت آرونیا بسیار معروف در لیتوانی تولید می شود. در لهستان، آرونیابری به مربا و آب میوه اضافه می شود یا خشک می شود تا برای تهیه یک نوع چای گیاهی استفاده شود این چای گاهی با مواد دیگر مانند کشمش سیاه مخلوط می شود. در بوسنی و هرزگوین ، آرونیابری به صورت تازه و یا منجمد فروخته می شوند یا به صورت آبمیوه، مربا و چای تهیه و تولید می گردند. آرونیابری همچنین به عنوان طعم دهنده یا رنگ دهنده نوشیدنی ها و یا ماست استفاده می شود. آب میوه آرونیابری رسیده، طعم نیمه شیرین (مقدار متوسط ​​قند) دارد، کمی ترش (با pH پایین) بوده و حاوی سطح پایین ویتامین C است. در ایالات متحده و کانادا ، از کنسانتره آب آرونیا در مخلوط های آبمیوه تولید شده استفاده می شود. از مصارف متداول دیگر آرونیابری در تهیه نان و شیرینی پزی است .