هایپر تره بار | نهال گواوا

نام: نهال گواوا یا زیتون
نام انگلیسی : castilian guava, sour guava, guinea guava
نام علمی: Psidium guajava
خانواده: myrtle

مشخصات : گواوا یک میوه گرمسیری متداول است که در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مورد استفاده قرار می گیرد. این درخت کوچک بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی (برزیل) است. گواوا دارای ۱۵۰ گونه‌ مختلف است، ودر موطن خود اغلـب به صورت خودرو رشد میکند. این گیاه در نواحی جنوبی ایران بطور متداول کشت میشود و به آن زیتون یا جوافه می گویند. درختچه گواوا دارای ریشه‌های سطحی است که می‌تواند به گونه عمقی و پرپشت گسترش یابند. بسته به رقم آن دارای برگ‌های بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل های معطر خوشبو دارد که عموما در بهمن و اسفند می روید. میوه ی آن شبیه اناری کوچک و دارای تاجی از کاسبرگ همانند انار است.
میوه گواوا گوشتی قرمز رنگ (تو سرخ) یا زرد همراه با دانه هایی در داخل میوه است. این درخت حدود ۳۰ سال عمر می کند و تا ۳ متر الی ۷ متر ارتفاع پیدا می کنند. گواوا منبع غنی از ویتامین ث و ماده پکتین و دارای مقادیر زیادی از کلسیم و فسفر بوده و همچنین بذر گواوا منبع غنی از آهن می باشد. گواوا هم از نظر زینتی و هم به دلیل استفاده خوراکی از میوه هایش از محبوبیت خاصی برخوردار است. نهال گواوا در سن سه الی چهار سالگی به بار می نشیند و به میوه دهی میرسد و تا پایان عمر ۳۰ ساله اش محصول می دهد. دوره گلدهی تا برداشت میوه در مناطق مختلف بسته به شرایط آب و هوایی، متفاوت است. ارقام گواوای موجود در بازار در دو رنگ قرمز و زرد یافت میشوند که گواوای قرمز را گواوای توت فرنگی و گواوای زرد را گواوای لیمویی نیز مینامند. گواوای برزیلی و زیتون محلی از ارقامی هستند که در جنوب ایران بطور متداول کشت می شوند.

خاک : گواوا انواع خاکها حتی خاکهای فقیر را تحمل می کند و فقط به شوری خاک تا حدود زیادی حساس است. برای رسیدن به رشد ایده آل، بهتر است خاک آن غنی از مواد آلی باشد و زهکشی خوبی داشته باشد تا ریشه درختچه دچار خفگی ناشی از حالت غرقابی خاک نشود. اگر اسیدیته PH خاک بالاتر از ۷ باشد نیز این درختچه همچنان به رشد خود ادامه می دهد ولی علائم کمبود عناصر روی و آهن در آن ظاهر میگردد. مصرف ۱۱۰ تا ۲۲۵ گرم کود کامل سه یا چهار مرتبه در سال برای دو سال اول ضروری بوده، و زمانی که گیاهان شروع به تولید محصول کرد، کوددهی به بعد از برداشت محصول موکول می گردد. محلول پاشی با اوره و فسفات محلول قبل از مرحله ی گلدهی باعـث افزایش تولیـد و افزایش کیفیت محصول درحدود ۴۵% می شود. همچنین با کود محلول میزان کل مواد جامد محلول ماننـد: شکر، و اسید اسکوربیک در میوه افزایش می یابد.

آبیاری:گواوا به خشکی تحمل بالایی دارد ولی رشد مناسب آن وقتی صورت می گیرد که آبیاری منظم و متناوب انجام شود تا گلدهی و در نتیجه تولید میوه افزایش یابد. به طور کلی اگر خشکی و کمبود آب در دوران گلدهی رخ بدهد، باعث کاهش میزان گلدهی و درنتیجه کاهش تولید میوه گواوا می شود و در دوران رشد میوه نیز باعث کوچک و چروکیده شدن میوه می شود.

آفات و بیمارها: مگس میوه از مهمترین آفاتی است که است در تمام فصول به درخت گواوا حمله می کند و موجب خسارت زدن به آن می شود. شپشک ها نیز می‌توانند به درخت گواوا آسیب برسانند.
بیماری ها گواوا شامل لکه های میوه، پوسیدگی موکوری، پوسیدگی قارچی، جلبک انگلی، پوسیدگی ریشه و ساقه و لکه های برگی می‌باشند. بروز شانکر ساقه و لکه برگی سوکوسپورایی نیز در درختچه گواوا دیده شده است.

هرس: گواوا با توجه به درختچه ای بودن نیاز به هرس شاخه هایی که به صورت نا همگون بزرگ شده اند در فصل زمستان دارد.

دما و آب و هوا:
گواوا از درختان مناسب کشت در مناطق گرمسیری ، نیمه گرمسیری و معتدله است. این درخت از لحاظ نوری نیاز به آفتاب کامل دارد. درخت گواوا قدرت تحمل همه نوع آب و هوا به جز یخبندان شدید را داراست و کشور هند بهترین منطقه برای کشت آن شناخته شده است. دمای بین ۲۱ تا ۲۸ درجه سانتیگراد برای کشت گواوا ایده ال است.

تکثیر: درواقع بهترین روش ازدیاد و تکثیر گواوا تکثیر با بذر است. در این روش، بذر در خزانه در بستری مناسب کشت می شود. زمان کاشت تا زمان جوانه زنی بذر، حدود ۴ تا ۶ هفته طول خواهد کشید. وقتی گیاه به سایز مناسب رسید، بعد از سپری شدن خطر دوره سرما، گیاه به محل اصلی انتقال می یابد. بهتر است برای افزایش قدرت جوانه زنی و افزایش شانس رویش، بذرها قبل از کاشت چند ساعت در آب خیسانده شود. گواوا از روش های دیگر نظیر قلمه، خوابانیدن شاخه و پیوند زدن نیز تکثیر می شود.
برای گرفتن قلمه مناسب بهتر است از ساقه های نرم انتخاب شود و اگر از ساقه نیمه نرم و نیم چوبی استفاده شد مناسب است قبل از کاشت کمی در هورمون ریشه زایی قرار داده شود. در روش خوابانیدن شاخه بهتر است از شاخه های یکساله استفاده شود که ساقه کنار گیاه روی زمین خوابانیده می شود و در محل قرارگرفتن شاخه آن در زمین، باید خراش دهی روی ساقه انجام شود. سپس روی آن را خزه ریخته و پلاستیک می کشند و در حدود ۱ماه تا ۴۰ روز ساقه ای ریشه دار ایجاد خواهد شد که بعد از جدا کردن آن از گیاه مادر گیاهی مستقل خواهد بود.

مصارف: مصرف میوه عموما به شکل تازه خوری بوده و در تهیـه ژلـه، مارمالاد، کنسـرو و پاره‌ای از نوشیدنی ها هم کاربرد دارد. همچنین کنار باغچه ها، به عنوان حصار و گیاه زینتی، به عنوان یک پوشش سبز و حافظ خاک، به عنوان تثبیت کننده خاک جهت جلوگیری از فرسایش بادی و آبی، به صورت کمربند سبز در اطراف شهرهای کویری و گرمسیری و در کنار جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

برای اطلاع از قیمت و سفارش نهال گواوا سبز/قرمز تماس بگیرید.