هایپر تره بار | کاشت گیاهان زینتی
31 مرداد 1397

چگونگی کاشت و مراقبت از گیاهان :

موفقیت در باغبانی را می توان به برآورده شدن انتظارات شما و یا کسب نتیجه ای مطلوب تر از انتظار شما تعبیر کرد.دستیابی به چنین موفقیتی آسان است، به شرط اینکه شما با تکیه به دانش مقدماتی خود تلاش نماید .بنابراین در این بخش شما با اصول اساسی گلکاری از مرحله آماده سازی و کاشت تا نکاتی در مورد مراقبت عادی و روزمره آشنا خواهید شد.

گیاهان یکساله و چند ساله شامل گروه متنوع و بزرگی از گیاهان می باشند که نمی توان بطور کلی یک موضوع را در مورد همه آنها تعمیم داد. با این وجود تاجائیکه ممکن بوده است،بر روی شباهت های اصلی این دو گروه تاکید شده و به تفاوت ها با موارد استثنایی آن ها اشاره کرده ایم .

محل کاشت :موفقیت با تصمیم گیری آغاز می شود. برخی از باغبانان ،ابتدا گیاهی را که می خواهند بکارند انتخاب نموده و سپس برای پرورش آن ها مکان هایی را می گزینند. اما بیشتر باغبانان ابتدا اماکن کاشت را در نظر گرفته و سپس گیاهان خاصی که می خواهند بکارند را انتخاب می کنند .نکته مهم این است که هر مکانی که در نظر گرفته می شود باید شرایط مناسب برای کاشت گیاهانی که بدین منظور انتخاب کرده اید را داشته باشد.هیچ چیز،به اندازه عدم تطابق گیاه با شرایط پرورش آن مانعی در موفقیت باغ شما نخواهد بود . اغلب گیاهان یکساله و چند ساله معروف ،به نور خورشید و خاک خوب نیاز دارند. در سایه یا مکان هایی که خاک آنها خشک است،یا بیش از حد مرطوب هستند یا مواد غذایی خاک کم است ،برای انتخاب گیاهان و کاشت در آن مکان ها تا اندازه ای با محدویت روبرو هستید و احتمالاًبهتر است که بگوئیم ،هیچ یک از گیاهان یکساله و چند ساله ای که در اینجا به شرح آن می پردازیم در سایه زیاد یا خاک هایی که ریشه درختان و درختچه ها به شدت در آن نفوذ کرده اند ،ریشه نمی کنند. هر جائی که خاک فاقد مواد غذایی یا مملو از ریشه های درختان است،اما اگر شرایط دیگر مطلوب باشند،می توانید این گیاهان را در داخل ظروف و گلدان ها یا بستر هایی که بالاتر از سطح زمین قرار گرفته اند ،بکارید . در ضمن این نکته را بخاطر داشته باشید که هرچه بیشتر بتوانید زیبایی باغتان راببینید و از آن لذت ببرید کسب این موفقیت برایتان شیرین تر خواهد بود .بنابراین گیاهان یک ساله و چند ساله خود را در مکانی بکارید که بتوانید بیشتر اوقات آنها رابینید .

زمان کاشت :به منظور آماده سازی خاک قبل از کاشت ،شما باید از مناسب ترین زمان جهت کاشت گیاهان یکساله و چند ساله اطلاع داشته باشید.

زمان کاشت گیاهان یکساله:زمان کاشت بذر گیاهان یکساله به شرایط جوی منطقه و فصل رشد و نمو گیاه بستگی دارد.

در بیشتر مناطقی که زمستان هایی یخبندان و برفی دارند،گیاهان یکساله از اواخر بهار تا اوایل پاییز گل می دهند .اگر می خواهید بذر این گیاهان را بکارید ،باید ابتدا آن ها را در داخل خانه بکارید تا بتوانید زمانی که خطر سرمازدگی تمام شد ،گیاهان جوان را به بیرون از منزل منتقل کنید .اگر قصد دارید که مستقیماً بذر را در فضای باز بکارید ،بهتر است که اینکار را درست پس از پایان خطر سرمازدگی ویخبندان انجام دهید.

نهال های بذری گیاهان یکساله مقاوم را که زود به گل می نشینند باید به محض این که خطر سرمای شدید از بین رفت ،بکاریم تا فرصت کافی و طولانی برای رشد داشته باشند .این بدان معنی است که شما باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار به محض اینکه خاک آماده کاشت شد این کار را انجام دهید.

اگر شما عمل کاشت را تا اواسط بهار که هوا رو به گرمی می رود ،به تعویق بیندازید با شکست مواجه می شوید.گیاهان یکساله ای که بسیار دیر کاشته می شوند چون باید در یک زمان،هم عمل ریشه دهی (استقرار در خاک )و هم عمل رشد اندام های هوایی را انجام دهند ،گل های آن ها از لحاظ مرغوبیت ظاهری در درجه دوم اهمیت قرار می گیرند چون هرگز به رشد کامل نمی رسند.

در جاهایی که آب و هوا در زمستان معتدل است (یعنی هوا اصلاً سرد نیست یا کمی سرد است).اوایل بهار زمان کاشت گیاهان یکساله و اواخر بهار و اوایل تابستان زمان گل دادن آن هاست .اما در این مناطق ،فصل دیگری بنام زمستان برای گلدهی برخی از گیاهان یکساله وجود دارد. در مورد نمونه هایی که گلدهی زمستانه دارند مانند سینره ،شقایق ایرلندی و همیشه بهار باید آن ها را در اوایل پاییز بکارید یعنی زمانی که هوا هنوز برای رشد گیاه به قدر کافی گرم است و روشنائی روز وگرمای هوا بتدریج در حال کاسته شدن است .در گرمای رو به کاهش پائیز از گیاهان خوب مراقبت نمائید تا به اندازه کافی قوی شوند که طی روزهای کوتاه زمستان بخوبی گل داده و شکوفا شوند .مراقب باشید اگر گیاهان یکساله زمستانی را خیلی زود و زمانی که هوا هنوز گرم و روزها طولانی تر از شب ها است بکارید،این گیاهان ممکن است خیلی زودتر از موعد بر روی تنه ای بخوبی استحکام نیفته است گل بدهند.

زمان کاشت گیاهان چندساله : شما هر کجا که زندگی می کنید ،می توانید با استفاده از تجربه دیگران به راحتی گیاهان چندساله را که در منطقه رایج است بکارید.گیاهان چندساله ای که در تابستان یا پاییز گل می دهند را در بهار بکارید و گیاهان چندساله ای را که در بهار گل می دهند را در اوایل پاییز بکارید. این قاعده ای است در خصوص کاشت گیاهان چندساله ای که به صورت کپه ای در می آیند،بکار می رود.ضمناً می توانید از فروشندگان کل این گیاهان را خریداری نمائید .(در کشورهای خارج معمولاً به خزانه های معروف و معتبر سفارش می دهند که این گیاهان چند ساله را برای شما بفرستند ،آنها این گیاهان را در زمان کاشت مناسب برای شما خواهند فرستاد).

اگر می خواهید گیاهان چندساله را در ظروف و گلدان ها بکارید می توانید این کار را در هر زمانی از سال انجام دهید با این وجود ،عقل سلیم ایجاب می کند که این گیاهان را در گرمای بسیار شدید تابستان یا در مناطقی از کشور که زمستان سرد دارند،در اواخر پاییز (یعنی درست قبل از شروع سرمای سخت زمستان )نکارید .

نوع خاک :

گیاهان یکساله برای تثبیت در داخل خاک و رش و نمو و گلدهی ،طول عمر اندکی دارند.خاکی که به خوبی آماده شده باشد ،مدت گلدهی گیاه را افزایش می دهدو از آنجائی که گیاهان چند ساله برای چندین سال در یک نوع خاک باقی می مانند پس باید از خاکی که بطور دقیق آماده شده جهت تغذیه آن ها استفاده شود.

خاک ها بر سه نوع هستند:خاک های رسی،خاک های شنی و خاک های ارمی .

خاک های رسی از ذرات کوچکی تشکیل شده اند ،که به یکدیگر چسبیده اند،زهکشی در خاک های رس به کندی صورت می گیرد و آب زیادی در خود نگه می دارد.

خاک های شنی از ذرات درشت که دارای منافذ بزرگ هستند تشکیل شده اند و زهکشی در آن ها سریع صورت می گیرد و درنتیجه آب اندکی در خود نگه می دارند .

خاک های لومی مخلوطی از ذرات کوچک و بزرگی هستند و از نظر زهکشی حد واسط خاک های رسی و شنی می باشند.

یک خاک خوبی ،خاکی است که مختلخل بوده و زهکشی خوبی داشته باشد و رطوبت کافی را برای ریشه ها فراهم سازد همچنین برای رفع نیازهای گیاهان باید مواد غذایی کافی را در اختیار ریشه ها قرار دهد. آماده سازی چنین خاکی یکی از وظایف اصلی باغبانی است.

اسیدی یا قلیایی بودن خاک:آزمایش کردن خاک همیشه لازم نیست اما می تواند بطور قابل ملاحظه ای در موفقیت باغ شما مؤثر باشد .معمولاًچنین آزمایشی ،اسیدی یا قلیایی بودن خاک باغ شما را مشخص می کند که به صورت PH نشان داده می شود :PH=7، PH>7  قلیایی وph,7است. هم چنین آزمایش خاک می تواند هرگونه کمبود مواد غذایی اصلی را در خاک نشان دهد (معمولاً طبق قانونی ساده در مناطقی که در آن بارش باران زیاد است،خاک اسیدی و در مناطق کم باران خاک قلیایی می باشد ).آزمایشگاه های خکشناسی ،خاک شما را به ازای دریافت مبلغی ،آزمایش می کنند. (در خارج هم چنین برخی از شرکت ها و خزانه ها،کیت ها و جعبه های آزمایش را از طریق پست سفارشی برای شما ارسال می دارند که با پرداخت هزینه آن می توانید خاک باغ خود را آزمایش کنید).

اگر آزمایش نشان داد که خاک باغ شما زیاد اسیدی است زمانی که خاک را آماده می کنید به آن آهک بیافزائید .اگر آزمایش نشان داد که خاک باغ شما زیاد قلیایی است می توانید سولفور،سولفات آهن ،یا مواد مشابه به آن بیافزائید . در این مورد می توانید اصلاعات مورد نظر را از کارشناسان ادارات کشاورزی محلی و کارشناسان ترویج بدست آورید ،این کارشناسان می توانند به شما بگویند که چقدر باید مواد به خاک بیافزائید .اگر آزمایش نشان دهد که در خاک باغ شما یک یا چند ماده غذایی کم است،در هنگام آماده سازی خاک ،کود شیمیایی مناسب به آن اضافه نمائید.

آماده سازی خاک :آماده سازی خاک به معنی شخم زدن و برگرداندن خاک تا عمق تقریباً ۳۰ سانتی متر است.برای بهبود ساختار خاک در محیطی کوچک ،بهتر است که با یک بیلچه یا چنگک زمین را زیر و رو کنیم .در میحط بزرگ می توان با استفاده از یک تبلر دوار زمین را آماده کرد.

بهترین زمان شخم زدن خاک،هنگامی است که خاک مرطوب باشد و کلوخه های درشت آن به آسانی خرد شوند. هیچ گاه بر روی خاکی که خیس و به هم چسبیده است کار نکنید ،زیرا با این کار ،خاک را بیشتر به هم فشرده می سازید .درست عکس آن کاری است که شما سعی در انجام آن دارید.پس از این که خاک را زیرو رو کردید ،کلوخه های بزرگ آن را خرد کنید و مدتی خاک را رها کنید و بگذارید تا هوا در آن نفوذ کند. به آن مواد آلی اضافه کنید و کاملاً مواد آلی را به درون خاک ریخته و همراه با خاک ،آن را زیرو رو کنید و حدوداً به ضخامت تقریباً ۸- سانتیمتر از این مواد آلی را بر روی خاک بپاشید و این کار را دقیق انجام دهی. همزمان با این کار ،کود و هر نوع ماده آلی دیگری که برای تنظیم Ph خاک مورد نیاز است را به آن اضافه کنید .

مواد آلی خاک :انواع بسیاری از ترکیبات که برای بهبود خاک لازم است در فروشگاه های قابل دسترس می باشند و از پرورش دهندگان گل می توان تهیه کرد مانند کود گاوی ،پیت ماس و محصولات جانبی گیاهی مختلف که از آن جمله اند.(که ساده ترین نوع آن کمپوست باغچه نام دارد.)شما می توانید از فرآورده های جانبی که از چوب ذرت ،تفاله سیب و انگور ،شلتوک برنج یا کمپوست قارچ تولید می شود ،استفاده نمائید.

اگر شما از فرآورده های جانبی چوب استفاده می کنید باید از وجود ازت غنی شده یا ازت تثبیت شده در آن اطوینان کامل داشته باشید و یا اینکه این فرآورده ها باید به خوبی تجزیه شده باشند .ارگانیسم هایی که مواد آلی را تجزیه می کنند برای این کار به ازت نیاز دارند .بسیاری از ترکیبات آلی خاک برای تغذیه این ارگانیسم ها دارای ازت کافی هستند .اما فرآورده های جانبی چوب خام و دیگر ترکیبات آلی با اینکه مواد سلولزی زیادی دارند اما با این حال ازت اندکی دارند . مگر اینکه ازت به آنها افزوده شود.

خزانه های محلی یا مراکز باغبانی وجود دارند .برای پی بردن به چگونگی کاشت دانه به دستورالعمل های منرج در این صفحه رجوع کنید .

با این وجود ،امروزه اغلب مردم و حتی اشخاصی که در این مورد دارای تجربه و اطلاعات کافی باغبانی دارند ترجیح می دهند بجای کاشت بذرهای بسته بندی شده گیاهان جوان رشد یافته در خزانه (نشاء)،که اکثراً یکساله هستند خریداری و بکارند. معمولاً این گیاهان جوان در اوایل سال عرضه می شوند .

انواع محدودی از گیاهان چند ساله ای که در ظروف مختلف و کیسه های نایلونی پرورش داده می شوند را می توان از گلخانه ها و مراکز باغبانی تهیه کرد. (در کشورهای خارج می توان از طریق پست سفارشی بسیاری از آنها را ،از پرورش دهندگان حرفه ای ، تهیه کرد .این مراکز گیاهان را عموماً با ریشه هایی عریان یا ریشه هایی که درون مواد مرطوبی قرار گرفته اند ،ارسال می کنند تا از خشک شدن آن ها جلوگیری شود.)

کاشت بذر :اگر شما تنها به چند عمل زیر توجه داشته باشید ،به سادگی می توانید بذر بسیاری از گیاهان یکساله و چند ساله را بکارید .

زمان کاشت بذر : روی بیشتر بسته های بذر عنوان شده است که چه زمانی باید بذر را در بیرون از منزل بکارید .اما اگر شما دوست دارید ،می توانید بذرها را چند هفته قبل از انتقال گیاهان جوان به باغ ،آن ها را در گلدان های کوچک (ظروف مسطح)در داخل منزل بکارید .برای اینکار سعی کنید از مخلوط های خاک که قبلًآماده و استریل شده مثل خاک های بسته بندی شده که مخصوص این کار است،استفاده کنید .هم چنین از ظروف مسطح،گلدان های کوچک ،ظروف کاشت دانه یا دیگر ظروف که قبلاً استریل شده اند .استفاده کنید .(ظروف قدیمی را با وایتکس و مواد پاک کننده مناسب خوب بشوئید).

دانستنی های عمومی درباره گیاهان فضای آزاد

الف –کاشت بذر در ظروف مسطح در منزل

ب- انتقال گیاهان جوان به زمین اصلی

ج-کاشت مستقیم بذر در باغچه یا زمین اصلی

د-بذوری که با فاصله بر روی نوار کشت می شوند ،موجب سهولت در عمل کاشت می شوند

هم چنین کاشت دانه در عمق مناسب نیز بسیار مهم است. دستورالعمل های مندرج در پشت بسته بذر را با دقت بکار برید و روی بذر را با خاک بپوشانید و آن ها را به طور مرتب و به آرامی آبیاری نمائید.

گیاهان جوان را اگر خیلی کم یا زیاد آبیاری کنید ،سریعاً از بین می روند . همچنین رطوبت خاک را هر روز دوبار چک کنید .

روش کاشت گیاه :برای این کار که مطمئن شوید که ریشه های یک گیاه می تواند در خاک گسترش یابد ، لازم است که آنرا در عق مناسبی از خاک بکارید .همچنین بعد از کاشت باید مطمئن شوید که خاک کاملاً اطراف ریشه های گیاه را پوشانده باشد و هیچ حفره خالی اطراف آن باقی نمانده باشد .گودالی که برای کاشت حفر می کنید باد بزرگتر از ریشه گیاه باشد. اگر می خواهید گیاهان را از ظروف و گدان ها خارج سازید ،باید مطوئن شوید که انتهای کروی شکل ریشه ها اندکی خاک سطحی داشته باشد .اگر می خواهید گیاهی را باریشه عریان بکارید ،در درون گودال ،پشته ای از خاک تشکیل دهید و ریشه را بر روی پشته خاک پخش کنید .سپس مطمئن شوید که طوقه گیاه (یعنی جایی که ریشه ها به اندام هوایی یا قسمت در حال رشد گیاه متصل می شوند )درست هم سطح خاک قرار گرفته باشد ،در تمام این مواد ،خاک اطراف ریشه ها را محکم و ثابت کرده و آنرا کاملاً آبیاری نمائید .