هایپر تره بار | گل ساعتی

نام: گل ساعتی
نام انگلیسی: blue passionflower, bluecrown passionflower or common passion flower
نام علمی: Passiflora caerule
خانواده: Passifloraceae

مشخصات

گل ساعتی یک گونه گیاه گلدار بومی آمریکای جنوبی است. این گل در مناطقی از آرژانتین، شیلی، پاراگوئه، اروگوئه و برزیل یافت می شود که تا ارتفاع ۱۰ تا ۳۳ متر (پیچ) بسته به محل و شرایط اقلیمی رشد میکند. برگ های آن پرزدار و معطر هستند، گل های آبی و سفید هستند که با حاشیه برجسته رشته های کرونالی در نوار های آبی، سفید و قهوه ای به چشم می خورند. میوه این گیاه بنفش یا زرد رنگ و تخم مرغی شکل است که تا ۶ سانتیمتر رشد میکند، خوراکی است و طعمی ملایم دارد.

گل ساعتی یک پیچک چوبی است که قادر به رشد تا ۲۵ متر (۸۲ فوت) به بالا است که برای بالا رفتن به حائلی از درختان و یا داربست نیاز دارد. برگهای آن متناوب، پنجه ای شکل (گاهی اوقات سه، هفت یا نه قسمتی) و تا اندازه ۱۰ در ۳٫۹ سانتیمتر می رسند، رشد برگ ها شکل خطی و مستطیلی دارد. پایه هر برگ دارای یک تاج طلایی دو طرفه است که در اطراف پوشش برگ به نگهداری گیاه کمک می کند.

گل ها به قطر حدود ۱۰ سانتیمتر میرسند، با پنج کاسبرگ و گلبرگ مشابه سفیدرنگ که توسط رشته هایی آبی یا بنفش پر شده است، سپس پنج پرچم سبز مایل به زرد و سه پرچم بنفش روی آن قرار میگیرد.این گل بدلیل ساختار ساعت گونه و فرم زیبایش به گل ساعتی معروف است.

همانطور که گفته شداین گیاه میوه ای زرد- نارنجی و یا بنفش رنگ بیضی شکل تولید میکند،که ۶ سانتیمتر (۲٫۴ اینچ) طول و در بیشترین رشد خود ۴ سانتیمتر (۱٫۶ اینچ) قطر دارد. این میوه که به آن پشن فروت میگویند تنها در زمانی که رسیده است خوراکی است در غیر این صورت طعمی نا مطلوب دارد. در پشن فروت اسید سیتریک و نیز پرولین، مالتول و اتل مالتول وجود دارد.

تصویر ۲- میوه گل ساعتی (پشن فروت)

کاربرد

گل ساعتی به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه رونده روی دیوار و یا به عنوان گیاهی پوششی کشت می شود. اگرچه این گیاه تا دمای -۱۰ درجه سانتیگراد تحمل سرما دارد، اما در نواحی جنوبی یا غربی (در نیمکره شمالی) امکان رشد دارد. این گونه می تواند تهاجمی باشد، شاخه های رونده آن دائما در باغ ظاهر می شوند مگر اینکه کاملا ریشه کن شود. گل ساعتی برنده جایزه انجمن باغبانی سلطنتی مریت گاردن در طراحی باغ است. 
اگر چه میوه گل ساعتی خوراکی است، اما زمانی که خام خورده شود، بیمزه است. گفته می شود چای گل ساعتی استرس و اضطراب را کاهش می دهد. اغلب این گیاه به عنوان یک دمنوش و دارو برای تسکین بیخوابی و خواب عمیق و آرامش به کار می رود. با این حال، tetraphyllin B و epi-tetraphyllin B، glycosides سینوژنیک (زمانی که توسط آنزیم فعال می شود سیانور هیدروژن را آزاد می کند) در برگ این گیاه یافت می شود. ممکن است بیشترین این میزان سیانید با جوشانده شدن از بین برود.

گل ساعتی گل ملی پاراگوئه است. ساختار پیچیده آن، نمادگرایی مسیحی را القاء کرده است، هر قسمت از این گل نشانی از مصائب مسیح را تداعی می کند.

تکثیر

گل ساعتی سریع الرشد بوده و ساقه‌های بلند بالارونده دارد که قلمه گرفتن از آن را آسان می‌کند.

ترجمه و تنظیم توسط سایت هایپرنهال