هایپر تره بار | پیچ امین الدوله

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام : پیچ امین الدوله

نام لاتین: Lonicera Japonica یا Japanese honeysuckle

خانواده: Caprifoliaceae

مشخصات

گیاهی است با گلهای بسیار معطر و منحصر به فرد که غالبا بغیر از جنبه زینتی آن از آن برای برای عطر آگین کردنِ فضای باغ بسیار مناسب است.پیچک امین‌الدوله به خاطر عطر شیرین و شکل  لوله ای گل هایش براحتی قابل‌شناسایی است. این پیچک ها به خاطر رشد سریعی که دارند، تقریباً فناناپذیرند، و این خصلت برای باغداران بسیار مورد توجه است؛ پیچ امین‌الدوله نوع ژاپنی، بسیار پر رشد و بالا رونده بوده و  نابودی آن تقریباً غیرممکن است. برای بکار گیری این گونه باید داشتن فضای کافی برای رشد آن را در نظر داشت و یا یکی از دو نوع بومی و یا غیر پیشرونده ی این گیاه را مورد استفاده قرار داد.

فصل گلدهی پیچ امین الدوله بسته به گونه آن متفاوت است. اکثر ارقام بومی آن معمولا از اواسط فصل بهار شروع به گلدهی میکنند و تا مدت زیادی از ماه های فصل تابستان ادامه دارد. گونه ی فرَگرَنتیسیما  در اواسط زمستان تا اوایل بهار به تولید گلهای کوچک و کِرِم رنگ پرعطر می پردازد.گلهای صورتی متمایل به قرمز و کِرِم رنگِ گونه ی L.x heckrotti در اواسط بهار ظاهر می شوند و تا تابستان هم ادامه دارند.

تصویر ۱ – رقم Lonicera-caprifolium معروف به پیچ امین الدوله

پیچک امین‌الدوله معمولاً دیوار و یا سایبان های میله ای کاشته می‌شود و در طی ۲ تا ۳ سال تکیه‌گاهش را کاملاً می‌پوشاند. همچنین برای کنترل فرسایش خاک از این گیاه در کنار راه‌ها و تپه‌های شیب‌دار کاشته می شود. پیچک امین‌الدوله اگرچه کمی سایه و خاک زهکشی شده را می‌تواند تحمل کند اما به آفتاب کامل احتیاج دارد. پیچک امین‌الدوله بومی یک منبع مهم شهد برای زنبورها، پروانه‌ها و مرغان زرین پر است.

رقم غول پیکر پیچ امین الدوله (Lonicera hildebrandiana) بومی برمه است. از آنجا که رشدی بسیار وسیع دارد برای کاشت در باغچه های کوچک توصیه نمی شود.

گونه های بومی و بوته ای  پیچ امین الدوله اگر مرتب هرس شوند گیاهان پُرعمری هستند که در ۳ تا ۵ سالگی بالغ می شوند،اما البته از نخستین سال عمر خود گُل می دهند. رقم L.fragrantissima گیاه نیمه خزان کننده ای است پر ساقه که اغلب تا ارتفاع ۳ متر رشد می کند. کاربرد این رقم عموما برای ایجاد پرده و حایل گیاهی یا برای پس زمینه ی باغ است. رقم  L.x heckrotti گونه ای نیمه بوته ای و نیمه رونده است که تا ارتفاع بین ۵/۱ تا ۵/۲ متر قد می کشد.این نوع را می توان به طور تکی یا انبوه و مخلوط کاشت.

 شرایط محیطی

 اقلیم:برای نواحی خنک تا گرم مناسب است،اما برای مناطق حاره مناسب نیست.

میزان نور و دما:برای رشد و گل دهی کامل به آفتاب کامل نیازمند است.

خاک:حتی در خاکهای فقیر به سهولت می روید،اما خاکهای با زهکشی خوب را که مقداری مواد آلی هم به آن افزوده باشند ترجیح می دهد.

شرایط کاشت و نگهداری

تکثیر:قلمه های نیمه خشبی پیچ امین الدوله که در اواخر تابستان و پاییز گرفته می شوند به سهولت ریشه خواهند زد.

آبیاری:بوته های نورُسته به آبیاری منظم نیاز دارند،اما بوته های جاافتاده برای مدتی کاملاً طولانی خشکی را تحمل می کنند.با این حال،ظهور شاخ و برگ بهتر و گلهای بیشتر نتیجه ی آبیاری عمیق و منظم در هوای گرم و خشک خواهد بود.

کوددهی:می تواند بدون هرگونه کود مکمل به نشو و نما ادامه دهد،اما از دریافتِ مواد غذاییِ چند منظوره در اوایل بهار و مجدداً در اواسط تابستان سود می برد.

آفات و بیماریها:از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

هرس: بهترین وقت هرس بلافاصله بعد از خاتمه ی گل دهی است.شاخه های باریک قدیمی تر فرَگرَنتیسیما از سطح زمین بریده شوند و شاخه های جدیدتر کوتاه شوند. شاخه های گونه ی  L.x heckrattiرا برای ایجاد شکل بهتر و رشد هدایت شده می توان قطع کرد.