هایپر تره بار | نهال لیچی

نام: لیچی
نام انگلیسی: Lychee
نام علمی: Litchi chinensis
خانواده: Sapindaceae

مشخصات:

لیچی درختی گرمسیری است که بومی استان های گوانگدونگ و فوجیان در جنوب شرقی چین است، جایی که کشت آن از قرن ۱۱ به ثبت رسیده است. چین اصلی ترین تولید کننده لیچی در جهان است و به دنبال آن هند ، سایر کشورها در جنوب شرقی آسیا ، شبه قاره هند و آفریقای جنوبی قرار دارند. لیچی یک درخت همیشه سبز بلند است که میوه های گوشتی کوچکی دارد. قسمت بیرونی میوه به رنگ صورتی مایل به قرمز با بافتی تقریبا زبر بوده و خوراکی نیست و گوشت میوه سفید براق و شیرین است که در بسیاری از غذاهای مختلف و دسرها مورد استفاده قرار می گیرد. دانه لیچی به رنگ قهوه ای و براق حاوی متیلن سیکلوپروپیل گلیسین است و خوراکی نیست.


همانطور که اشاره کردیم لیچی یک درخت همیشه سبز است، که غالباً تا ارتفاع کمتر از ۱۵ متر (۴۹ فوت) رشد میکند البته در مواردی رشد آن تا ۲۸ متر (۹۲ فوت) نیز مشاهده شده است. برگهای همیشه سبز آن ابعاد ۵ تا ۸ سانتیمتر در ۱۲٫۵-۲۰ سانتی متر دارند و دارای ۴ تا ۸ برگ متناوب در یک شاخه هستند. فرم برگها بیضی بوده و پوسته درخت خاکستری متمایل به رنگ سیاه است. شاخه های لیچی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است.

گل آذین لیچی بسیار زیباست و شکوفه های آن بصورت خوشه ای پدیدار می شود. خوشه ها بصورت ده تایی یا بیشتر کنار هم رشد می کنند. اندازه خوشه ها به ۱۰ تا ۴۰ سانتی متر یا طولانی تر می رسند و صدها گل کوچک سفید ، زرد یا سبز را نگه می دارند که کاملاً معطر هستند.

تصویر شماره 1 : برش میوه لیچی

لیچی دارای میوه های گوشتی است که بسته به آب و هوا ، مکان و رقم در ۸۰-۱۱۲ روز می رسند. میوه ها از نظر شکل از گرد تا تخم مرغی یا به شکل قلب به چشم می خورند. میوه لیچی تا ۵ سانتی متر طول و ۴ سانتی متر عرض با وزن تقریبی ۲۰ گرم متفاوت است. پوست نازک و محکم میوه هنگام نارس بودن ، سبز است و هنگام رسیدن به رنگ قرمز یا صورتی مایل به قرمز می رسد. این پوسته یا صاف است یا از پیشانی های تیز کوچک تقریباً بافتی پوشیده شده است. پوسته میوه قابل خوردن نیست اما به راحتی برداشته می شود تا لایه ای از گوشت شفاف سفید میوه با بوی گل و رایحه ای معطر و شیرین در معرض نمایش گذاشته شود.

پس از برداشت محصول ، پوست قهوه ای و خشک می شود. داخل قسمت گوشتی و خوراکی میوه یک دانه به رنگ قهوه ای تیره است که طول آن بین ۱ تا ۳٫۳ سانتی متر و عرض ۰٫۶ تا ۱٫۲ سانتی متر است. بعضی از ارقام لیچی درصد بالایی از گوشت میوه و دانه های کوچکتری تولید می کنند. این میوه ها به دلیل داشتن گوشت خوراکی بیشتر به طور معمول قیمت بالاتری دارند. از آنجا که در فرآیند کنسروسازی ، عطر و طعم میوه لیچی از بین می رود، میوه معمولاً تازه میل می شود.