هایپر تره بار | زردآلو گلدن آمبر

مشخصات کلی :

زردآلو گلدن آمبر یا زردآلو انبه ای درختی است با عادت رشد متوسط که دوران شکوفه دهی آن بیش از ۳۰ روز طول میکشد.با این وجود این رقم میوه هایی درشت و با کیفیت خوب با وجود سرمای بهاره و یا گرمای زود هنگام خرداد ماه که اغلب زردآلو ها را می سوزاند، می دهد. سرمای بهاره ممکن است کمی از شکوفه ها را از بین ببرد اما این رقم هچنان میوه خواهد داد. برداشت رقم زردآلو گلدن آمبر در اواخر تیرماه است.

ویژگی خاک:

نهال زردآلو گلدن آمبر در خاک های سبک تا متوسط از نظر بافت رشد، بهتری دارد. خاک باید عمیق و قابل نفوذ (آب) بوده و تهویه پذیری خوب داشته باشد. خاک های سرد و متراکم رسی برای کشت این درخت مناسب نیست. همچنین در مناطقی که سطح آب تحت الارض بالاست، باید از کشت این درخت خودداری شود؛ زیرا نسبت به رطوبت زیاد خاک حساسیت نشان می دهد. درخت زردآلو بیشتر در خاکهای عمیق و کم رطوبت و سبک بارور می شود. در زمین های مرطوب از بدنه و شاخه درخت صمغ تراوش می کند. درخت زردآلو در زمینی که خاکش گرم و کمی آهک دار بوده و مرطوب نباشد، میوه بهتری می دهد. خاک محل کاشت زردآلو باید حدود ۳ متر عمق داشته باشد. اگر خاک زهکشی خوبی داشته باشد، مقدار زیاد آهک در خاک تاثیری روی رشد درخت نخواهد داشت. بطور کلی خاک های لومی شنی بازهکشی خوب مناسب کاشت زردآلو می باشد.

شرایط محیطی:

نیاز سرمایی ارقام زردآلو  ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت می باشد . نهال زردآلو گلدن آمبر نیاز به آفتاب کامل دارد گرچه تا حدودی سایه را نیز متحمل است. این نهال مقاوم به گرما تا حدود۳۸ درجه ی سانتی گراد و به سرما تا حدود منفی ۱۵ درجه ی سانتی گراد میباشد.

نیاز آبیاری:

متوسط نیاز آبیاری سالانه برای زردآلو گلدن آمبر همانند سایر ارقام زردآلو بسته به اقلیم و محل کاشت ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰مترمکعب است.

فواصل کاشت  و چالگود:

فاصله کاشت نهال زردآلو گلدن آمبر با توجه به عادت رشدی این درخت ۳ متر در ۴ متر بوده و چالگود اولیه آن بهتر است یک متر تا ۷۰ سانتیمتر کنده شود و زیر آن با کاه زهکشی شود.

پایه پیوند:

اغلب پایه های ارقام زرد الو بادام و هلو می باشد ولی مناسب ترین پایه ها آلوچه وحشی – زردآلو تلخ و برای کشت درخاک سنگین پایه ی آلو استفاده می شود.

عمر مفید:

عمر مفید زردآلو گلدن آمبر ۲۵ الی ۳۰ سال است.

مشخصات میوه:

زردآلو گلدن آمبر رقمی است که میوه آن بسیار درشت ، با فرم گرد با کمی کشیده و شبیه به انبه دارد به این دلیل در برخی سایت ها گلدن آمبر تحت عنوان زردآلو انبه ای شنلخته میشود. . رنگ پوست زردآلو گلدن آمبر  زرد – نارنجی می باشد. این میوه طعمی شیرین داشته و  مصرف تازه خوری دارد و هم برای خشک کردن استفاده می شود.