هایپر تره بار | یاس رازقی

برای اطلاع از قیمت و سفارش محصول لطفا تماس بگیرید

نام: یاس رازقی

نام انگلیسی:  Arabian jasmine یا  Sambac jasmine

نام علمی: Jasminum sambac

خانواده : Oleaceae

یاس رازقی یا یاس عربی در مناطق نیمه گرمسیری به عنوان یک بوته همیشه بهار و سبز، که در اوایل تابستان تا پاییز گل‌هایی به رنگ صورتی و سفید می‌دهد. این گیاه بسیار خوشبو است و نمی‌تواند آب و هوای سرد را تحمل کند اما می‌توان آنرا در آب و هوای سرد آن‌ها در گلدان را رشد داد. وقتی یاس رازقی مانند یک درختچه رشد کرد باید به درستی هرس شود تا شکل پر آن حفظ شود. برای پرورش گل یاس رازقی به مالچ، کود ارگانیک و قیچی هرس نیاز است.

یاس رازقی در مناطقی که نور خورشید به صورت مستقیم می‌تابد یا در مکان‌هایی که صبح نور مستقیم و بعد از ظهر سایه است، خوب رشد می‌کند. گلدان این رقم را در مکان‌های آفتابی در داخل یا خارج خانه نگهداری نمود. برخی به اشتباه این گل را در داخل منزل نگهداری میکنند که باعث عدم گلدهی این گیاه می شود. یاس رازقی بومی هندوستان و سمبل کشور فیلیپین بوده و درختچه ای کوتاه با برگهای متقابل با حاشیه  موجدار و به تقریب بدون دمبرگ است. این گیاه میتواند به صورت گیاه بالارونده کوتاه رشد کند.گلهای سفید و بسیار معطر آن که پس از غروب آفتاب و اوایل صبح عطرافشانی میکنند،به تعداد ۳ الی ۱۲ عدد درهر شاخه ظاهر میشوند و میتوانند کم پر نیمه پرپر، یا پرپر باشند( مثل رازقی عمامه ای یا بغدادی). گلهای یاس رازقی  اغلب در بهار و تابستان و اوایل پاییز که هوا خنک است ظاهر میشوند. این گل ابتدا به وسیله ی عرب ها به اروپا برده شد در هند و فیلیپین  زنان از گل ان روی کلاه های خود استفاده میکنند  و بعنوان عطر و یا بعنوان طعم دهنده آنرا داخل چای میرختند.

شرایط نگهداری

آبیاری:از آنجایی که یاس رازقی را باید در بیرون از منزل نگهداری کرد ، به آبیاری روزانه در تابستان نیاز دارد ، یا به طور کلی باید سطخ خاک آن موقع آبیاری خشک باشد. .میتوانید روی خاک مالچ یا پلاستیک سیاه بکشید تا هم علف هرز سبز نشود و هم نیاز آبی گیاه کمتر شود.

نور: به نور غیر مستقیم نیاز دارد مثلا بالکن شمالی برای این گل بسیار مناسب است ، این گیاه از آفتاب مستقیم بیزار است و آفتاب زیاد باعث سوختن برگ آن می شود .

دما: این گیاه همیشه سبز است ولی تحمل سرما و یخبندان را ندارد پس در فصول سرما گلدان آنرا داخل بیاورید یا اینکه یک پلاستیک به دور آن بکشید و زیر افتاب بگذارید تا سرما آنرا خراب نکند.

تغذیه: این گل آهن و اسید هیومیک را دوست دارد. در فصول رشد یعنی بهار و تابستان هر دوهفته یکبار گیاه را با آهن به همراه اسید هیومیک تغذیه کنید تا همیشه پر گل باشد و برگهای ان در اثر ابیاری با اب لوله کشی زرد نشود.

گلدهی: پس از یک استراحت کافی در فصل خواب گیاهان یعنی پاییز و زمستان،گیاه در بهار و تابستان به گل میرود و یک فصل گلدهی در اول پاییز هم دارد که درست قبل از خواب زمستانه است .

هرس: پس از گلدهی شاخه ها را هرس کنید تا هم گیاه خوش فرمی داشته باشید و هم تعداد گلها بیشتر شود.

تکثیر:به راحتی با قلمه و یا خوابانیدن قابل تکثیر است ساقه های بلند را به راحتی توی یک گلدان در کنار مادر بخوابانید روی آن خاک بریزید تا پس از دو هفته ریشه بدهد.

خاک : نیاز به خاک غنی از پیت ماس یا کومپوست دارد.