هایپر تره بار | نهال بادام حریر

نام: نهال بادام حریر

مشخصات کلی :

بادام حریر درختی است با عادت باردهی اسپور و نوع باروری آن همچون سایر ارقام مشابه ناسازگار است . این رقم درختی بسیار قوی و پربار است و عملکرد آن از رقم آذر بیشتر است. رقم حریر در ایران در منطقه آذرشهر کشت می شود.

برگهای درخت بادام در شاخه های تازه تشکیل شده فصل جاری ظاهر می شود. شکل برگها نیزه ای ، باریک ،دراز و نوک تیز و کمی موج دار و بسته به ژنوتیپ با لبه های صاف یا مضرس می باشند. گلهای ان سفید یا صورتی رنگ بوده و در بهار قبل از باز شدن جوانه های برگ ظاهر می شوند و منظره زیبا به درخت می بخشند . هر گل ان شامل ۵ کاسبرگ ، ۵ گلبرگ و ۲۰ تا ۳۰ پرچم است . تخمدان آن یک برچه و محتوی دو تخمک و میوه آن شفت و به رنگ سبز و پوشیده از کرک های فراوان است . معمولاً یکی از دو تخمک به رشد خود درون تخمدان ادامه نمی دهد ، بنابر این در داخل میوه یک دانه وجود دارد . در برخی مواقع ممکن است هر دو تخمک نمو حاصل کنند و دو دانه یا مغز در داخل میوه به وجود آورند. مغز بادام از یک لایه نازک به رنگ قهوه ای روشن پوشیده شده است و شامل دو لپه بزرگ به رنگ سفید ، شفاف و روغن دار است . ارتفاع درخت به ۸-۶ متر می رسد ( البته در شرایط زراعی بادام در کشور ما که اغلب دیم و دارای رشد کم می باشند به ندرت به این ارتفاع می رسند) . این رقم به سرمای دیررس بهاره نسبتا مقاوم است.

زمان گلدهی:

دیرگل

ویژگی خاک:

نهال بادام  حریر باید در خاک با زهکشی خوب کاشته شود آنها در انواع گوناگون خاک رشد می کنند و می تواند در خاک شنی، لومی یا خاک رسی کاشته شوند. درختان بهترین رشد را در خاک با PH حدود ۶٫۵ خواهد داشت، هر چند آنها خاک اسیدی، سطح PH خنثی و قلیایی را نیز تحمل می کنند.  همچنین به دلیل حرکت عمودی ریشه بادام خاک باید دارای عمق مناسب  باشد.

شرایط محیطی:

نهال بادام حریر برای جوانه زنی مناسب ، نیاز به یک دوره سرمایی در زمستان دارد. نیاز سرمایی بسته به رقم از ۷۰۰-۱۰۰ ساعت در دمای زیرoc 2/7 متفاوت است. تحمل درخت بادام به سرمای زمستانه خوب است و تا۲۰oc – را تحمل میکند. در صورتی که سرد شدن هوا تدریجی باشد تحمل به سرمای زمستانه بیشتر است. مقاومت به سرما در ارتباط نزدیک با مقدار ماده ی خشک جوانه و مقدار بالای الیگوساکاریدها میباشد. بعد از دوره ی خواب، در نتیجه ی تقسیم با کاهش کروموزومی (میوز) در کیسه های گرده در داخل جوانه های گل، میزان الیگوساکاریدها کاهش می یابد و در نتیجه مقاومت به سرمای جوانه های گل کاهش یافته منجر به آسیب تخمدان و میله پرچم میشود. بدترین حالت موقعی است که سرما بعد از یک دوره ی گرم و مرطوب حادث شود. مقاومت به سرما در زمان تمام گل بستگی به رقم دارد. برای مناطقی که سرمای بهاره وجود دارد، ارقام دیر گل مناسبتر میباشند. به طور کلی آب و هوای مرطوب برای درخت بادام مفید نیست و هوای خشک بهترین نتیجه را می دهد. شیب های رو به جنوب بهترین محل برای پرورش بادام است. از نظر شدت نور معمولأ بادام در جاهایی کشت میشود که این محدودیت وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که شدت نور پائین سبب اخلال در رشد درخت و سخت تر شدن درون بر میوه میشود. بهترین زمان کاشت نهال بادام در اواخر پاییز بعد از ریزش برگهای نهال ها می باشد.در محل های با زمستان های خیلی سرد عملیات کاشت ممکن است در اواخر زمستان یا اوائل بهار صورت گیرد.

نیاز آبیاری:

یک هکتار بادام آبی بارور در طول سال بین ۶ تا ۸ هزار متر مکعب آب نیاز دارد. در کشت دیم بادام باید توجه داشت در مناطقی که بارندگی سالانه آنها زیر ۴۰۰ میلی لیتر است، کشت دیم ریسک بالایی دارد. بطورکلی آبیاری نهال بادام حریر یک بار در هفته در طول سال اول پس از کاشت لازم است. کاهش آبیاری به هر دو تا چهار هفته در سال های بعدی انجام می گیرد. تنظیم آبیاری برای جلوگیری از غرق شدن ریشه در آب و اجازه یافتن خاک به خشک شدن ضروری است.

پایه پیوند:

بادام تلخ جی.ان

ارقام گرده افشان:

یلدا و نون پاریل

فواصل کاشت  و چالگود:

در اغلب باغات بادام ، نهال ها به شکل مربع کاشته می شوند. فاصله بین ردیف ها  و فاصله بین درختان بصورت استاندارد ۶ متر در ۶ متر و یا ۷متر در ۷ متر درنظر گرفته میشود. بعد از آماده کردن زمین شامل شخم و دیسک و در صورت لزوم تسطیح و دادن کود های آلی و شیمیایی، محل کاشت درخت روی ردیفها مشخص شده و گود برداری میشود. حفر گودال کاشت باید به اندازه حدود دو برابر عمیق تر و عریضتر از تراکم ریشه نهال باشد زیرا  بادام دارای یک سیستم ریشه بندی قوی و عمودی بوده که این امکان را به گیاه می دهد که حتی در شرایط نامساعد خاک و با کمی رطوبت نیز خوب رشد کند و به حیات خود ادامه دهد. قبل از کاشت نهال بادام حریر لازم است مقداری خاک مرغوب در ته گودال ریخته و سپس ریشه های نهال جوان را روی خاک تازه قرار داده و با خاک اطراف آنرا به نحوی پوشاند که محل طوقه گیاه هم سطح خاک قرار گیرد و محل پیوند بیرون از خاک باشد، خاک اطراف نهال ها بلافاصله بعد از کاشت بایستی فشرده شده تا ریشه ها خوب به خاک بچسبند. نهال بادام باید طوری کاشته شود که جوانه (محل پیوند) در جنوب غربی درخت واقع شود،این حالت میتواند از آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

آفات و بیماری ها:

برای ارقام درخت بادام یک عفونت قارچی وجود دارد. درخت بادام در طی این عفونت، برگ هایش قهوه ای شده و به سمت بالا برمی گردد. در صورت رویت چنین نشانه هایی، باید بدون درنگ برگ های آلوده جدا شده و از درخت بادام حذف شوند. سوزاندن این برگ ها نیز ایده خوبی برای جلوگیری از رشد قارچ ها می باشد. برگهای افتاده در اطراف درخت نیز باید جمع آوری گردد. همچنین برای کنترل عفونت قارچی ، درخت بادام باید با بوراکس اسپری شود. این شیوه برای درمان قارچ بسیار مناسب است.

عمر مفید:

عمر مفید بادام حریر ۳۵ تا ۴۵ سال است.

هرس:

هرس کردن مختصر و مرتب درخت بادام سودمند است و انجام نادرست آن خطرات و اشکالات زیادی را در پی دارد. هرس نامناسب میتواند منجر به نابودی درخت بادام شود. بهتر است برای هرس آن از افراد متخصص کمک بگیرید.

مشخصات میوه:

بادام رقم حریر میوه ای با کیفیت و بسیار مطلوب دارد و پوست نازک است. همچنین پوسته سبز آن به راحتی از میوه جدا می شود. درصد مغز میوه ۵۵ درصد است و دوقلویی ندارد. از این بادام در صنایع خشکبار و شرینی پزی و تهیه پودر استفاده میشود.