هایپر تره بار | خواص چای سیاه
7 مهر 1397

چای، نوشیدنی است که بیشترین مصرف را بعد از آب در دنیا دارد و داری خواص بسیاری می باشد. چای سیاه که پر استفاده ترین چای در دنیا است، در واقع همان چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک میکنند، و این کار باعث میشود طعم و رنگ آن تغییر کند اما آیا می دانید همین خواص چای سیاهی که هر روز دم می کنید و نوش جان می کنید دارای فوایدی بسیار زیادی است؟ برگ چای، دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، پیگمان های فلاونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است و سرشار از خواصی است که در این مقاله بدانها اشاره میکنیم.

بهبود سلامت قلب :

قلب یکی از حیاتی ترین اندام ها است و با پمپاژ خون اکسیژن دار ، اکسیژن را به اندام ها و سلول ها می رساند و به از بین بردن دی اکسید کربن از اندام ها و سلول ها کمک می کند. چای سیاه برای بهبود سلامت قلب به ویژه به دلیل حضورفلاون مفید است. دانشمندان یافته اند که نوشیدن بیش از ۳ یا برابر ۳ فنجان چای سیاه روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

کاهش ریسک سرطان تخمدان از خواص چای سیاه:

سرطان بیماری مهلکی است که تا به حال جان میلیون ها نفر را گرفته است. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان تخمدان، نوشیدن چای سیاه را آغاز کنید.

کاهش ریسک دیابت از خواص چای سیاه:

بیش از ۲۹ میلیون نفر در آمریکا دیابت دارند و حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. این اختلال متابولیک حاد باید در مراحل اولیه درمان و یا حتی پیشگیری شود. دانشمندان دریافته اند که نوشیدن چای می تواند به کاهش خطر دیابت نوع ۲ کمک کند تا بدن را نسبت به انسلولین حساس تر و از اختلال عملکرد سلول بتا جلوگیری کند.

بالابردن ایمنی از خواص چای سیاه:

چای سیاه غنی از آنتی اکسیدان ها است که به تغذیه رادیکال های آزاد اکسیژن کمک می کنند. رادیکال های اکسیژن تمایل دارند دی ان ای را تغییر دهند و عملکرد سلول عادی را مختل کنند. این می تواند منجر به التهاب و فعال سازی مسیرهای التهابی شود که به نوبه خود می تواند بدن را در حالت استرس قرار دهد. چای سیاه به بیرون ریختن رادیکال های اکسیژن کمک می کند در نتیجه به بازیابی سلول وعملکرد بدن کمک می کند و ایمنی را افزایش می دهد.

بهبود سلامت استخوان با چای سیاه:

با افزایش سن استخوان ها شروع به تحلیل رفتن می کنند.چای سیاه تراکم استخوانها را حفظ می کند و جایگزینی برای کلسیم است و خطر شکستگی را کاهش می دهد.

کاهش خطر پارکینسون با مصرف چای سیاه:

پارکینسون یک بیماری عصبی کشنده است که بیشتر بر افراد مسن تاثیر می گذارد. اما امروزه نسل جوان به دلیل استرس، سبک زندگی ناسالم، ژن ها و غیره نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و پلی فنول های چای تاثیری منفی بر مغز دارند.

هاضمه سالم و بهبود هضم غذا با مصرف چای سیاه:

شکم سالم می تواند شما را از بیماری های مختلف محافظت کند. پلی فنول های چای به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند که به سلامت روده خوب کمک می کند. علاوه بر این ، این پلی فنول ها مانع رشد باکتری های مضر دیگر در روده می شوند. چای سیاه هم چنین می تواند به کاهش زخم معده و روده بزرگ ، سرطان های معده کمک می کند.

کاهش کلسترول از خواص چای سیاه:

سبک زندگی و عادات غذایی می تواند میزان کلسترول بد را در خون افزایش دهد. کلسترول LDLیعنی کلسترول بد ) می تواند منجر به تجمع پلاک در دیواره شریانی شود در نتیجه جریان خون منجر به حمله قلبی، سکته و غیره می شود.

کمک چای سیاه به کاهش وزن :

چاقی علت اصلی بیماری های مختلف مثل دیابت، بیماری های قلبی، کلسترول، کلسترول بالا و غیره است. چای سیاه با کاهش التهاب ژن و چربی امعا و احشا کمک می کند. از آنجا که یک دوره طولانی التهاب در بدن می تواند چاقی را تحریک کند ، با نوشیدن چای سیاه می توانید از چاقی ناشی از التهاب جلوگیری کنید.

کاهش خطر سنگ کلیه با مصرف چای سیاه:

سنگ کلیه بسیار دردناک و شایع است. این امر ناشی از افزایش دفع مواد تشکیل کریستال مانند ادرار، کلسیم و اسید اوره است. خوشبختانه، نوشیدن چای سیاه می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را تا ۸ درصد کاهش دهد.

درمان آسم با مصرف چای :

آسم ناشی از التهاب ، التهاب مجاری تنفسی یا لوله های تنفسی است که تنفس را دشوار می کند. چینی ها بر این باورند که نوشیدن چای سیاه و سبز می تواند به کاهش آسم کمک کند. کافئین موجود در چای می تواند به عملکرد ریه کمک کند.

چای سیاه برای کاهش رادیکال های آزاد:

رادیکال های آزاد اکسیژن به دلیل متابولیسم و یا نفوذ خارجی مثل آلودگی، سیگار کشیدن و غیره تولید می شوند که منجر به این رادیکال های آزاد می شود. این رادیکال های آزاد اکسیژن برای بدن سمی هستند. وظیفه اصلی آنتی اکسیدان ها، تغذیه این رادیکال های مضر است. چای سیاه حاوی زیادی از آنتی اکسیدان ها است و به بیرون ریختن این مولکول های سمی کمک می کند . چای سیاه با لیمو یک انتخاب خوب برای این اقدام است.

از بین بردن باکتری ها با مصرف چای :

شگفت انگیز است که میکروب ها در همه جا در جهان وجود دارند ! تعداد کمی از آن ها برای ما خوب هستند، اما اکثر آن ها اینطور نیستند. باکتری ها می توانند باعث عفونت و همچنین می توانند منجر به مرگ شوند. آنتی اکسیدان ها و سایر مواد یافت شده در چای سیاه دارای خواص ضد باکتری هستند.

مصرف چای برای درمان استرس :

ما زندگی پر استرس تری نسبت به والدین و اجداد خودمان داریم. بنابراین نیاز به کنترل استرس هر روز ضروری می شود. در این صورت، چه چیزی می تواند بهتر از یک فنجان چای باشد ؟ چای می تواند هورمون های استرس در بدن کاهش دهد و اعصاب را آرام کند.

مصرف چای سیاه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر:

آلزایمر نوعی از جنون است که باعث از دست رفتن حافظه می شود و بر رفتار و فرآیند تفکر تاثیر می گذارد. مصرف چای سیاه می تواند خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهد

مصرف چای سیاه برای بهداشت دهان:

اگر نمی خواهید مبتلا به کرم خوردگی دندان شوید ، سلامت دهانی بسیار مهم است. علاوه بر پیروی از دستورات دندان پزشکی در مورد نحوه محافظت از دندان ها، مصرف چای سیاه می تواند به محافظت در برابر پلاک دندان پزشکی، کرم خوردگی و پوسیدگی دندانو تازه کردن تنفس کمک کننده باشد . چای سیاه دارای خواص آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی است که از عفونت استافیلو کوکوس جلوگیری می کند . علاوه بر این ، فلورید موجود در چای سیاه مانع از آسیب دندانی می شود.

مصرف چای سیاه برای بهبود مشکلات روانی :

اگر محدوده توجه شما پایین است چای سیاه زیاد بنوشید. چای سیاه محدوده توجه را بالاتر می برد چون ماده موجود در چای عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

کمک چای سیاه به درمان اسهال :

نوشیدن چای سیاه می تواند به درمان اسهال کمک کند. چای سیاه می تواند کلسترول را تا ۲۰ درصد کاهش دهد . بنابراین دفعه بعد که معده ناراحتی دارید یک فنجان چای سیاه را برای تسکین سیستم گوارشی در نظر بگیرید.

چای سیاه برای کاهش فشار خون:

مصرف چای سیاه می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. دانشمندان هلند، آلمان، بریتانیا، و ایتالیا آزمایشی انجام دادند که در آن یک گروه از مردم یک هفته چای سیاه نوشیدند و فشار آن ها بررسی شد. در پایان این آزمایش، تایید شد شرکت کنندگانی که چای سیاه مصرف می کنند فشار خون کمتری نسبت به گروه کنترل دارند.

چای سیاه برای ایجاد حس شادی و آرامش :

چای سیاه می تواند به کاهش کلسترول بد ، فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان، استرس، و غیره کمک کند یعنی نوشیدن چای شادی افراد را بالا می برد.

فواید چای سیاه برای پوست :

چای سیاه می تواند به شما کمک کند پوست سالم داشته باشید. چای سیاه برای مبارزه با عفونت های پوستی و لکه ها، تاخیر در پیری و پفی نیز مفید است . پلی فنال در چای سیاه به جوان سازی سلول مرتبط است . چای اغلب در دستور العمل های زیبایی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

چای سیاه برای جلوگیری از عفونت های پوستی:

پوست بزرگ ترین عضو بدن است و به طور مداوم کار می کند، اما این پوست ظریف به مراقبت مناسب نیاز دارد. بیشتر عفونت های پوستی به خاطر مهاجرت میکروبی است. کاتچین و فلاوئونید موجود در چای می تواند به جلوگیری از عفونت های پوستی کمک کند. بنابراین، اگر مکررا از عفونت های پوستی، جدا از مصرف دارو رنج می برید، ممکن است برای تسریع روند التیام ، چای سیاه بنوشید.

کاهش پف با چای سیاه:

پف زیر چشم نگرانی جدی برای زنان و مردان است. باعث می شود خسته به نظر برسید و شما را مستعد چین و چروک زودرس قرار می دهد .سعی کنید از کیسه های چای سیاه استفاده کنید و یا فقط پنبه را در چای سرد سیاه فرو کنید و هر روز ۲۰ دقیقه زیر چشم نگه دارید.

چای سیاه با جلوگیری ازسالخوردگی زودرس :

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها موجود در چای می توانند پوست را در برابر چروک زودرس حفظ کنند.، دانشمندان دریافتند چای سیاه اصلاح ژن را کاهش می دهد که یک آنزیم معکوس کننده کلاژن را ایجاد می کند. علاوه بر این ، چای سیاه یک عامل ضد چین و چروک در مقایسه با چای های دیگر است.

مبارزه با سرطان پوست با چای سیاه :

چای غنی از آنتی اکسیدان ها و موثر در انواع سرطان ها، است چای سیاه می تواند اثربخشی خود را در برابر سرطان پوست نشان دهد.

چای سیاه برای محافظت در برابر اشعه یو وی:

اشعه UV یکی از علل اصلی تجمع رنگدانه ها روی پوست، سرطان پوست و دیگر مشکلات مربوط به پوست است. محققان دریافته اند که نوشیدن چای سیاه می تواند به حفاظت از پوست و بهبود مشکلات پوستی ناشی از اشعه بیش از حد کمک کند . علاوه بر نوشیدن چای سیاه برای جلوگیری از آسیب پوست، می توانید آن را به طور روزانه روی پوست بمالید.

چای سیاه برای اصلاح و بازسازی پوست :

چگونه پوست بازسازی می شود در این مورد، محققان مالزی پی برده اند که استفاده از عصاره چای سیاه روی پوست زخمی موش آزمایشگاهی به تسریع التیام زخم ها کمک می کند. به علاوه، التهاب کم تر و کلاژن بیشتری ایجاد می کند . لطفا به طور مستقیم چای سیاه را روی پوست نمالید چون هیچ مدرک علمی اثر خود را بر روی زخم های پوست انسان تایید نمی کند. نوشیدن چای سیاه به جای استفاده از آن به طور روزانه بر روی زخم بهتر است.

کاهش لک های پوستی با چای سیاه :

لک های پوستی می تواند اعتماد به نفس شما را بطور جدی کاهش دهد. بهتر است از گیاهان برای درمان لک ها به جای استفاده از مواد شیمیایی سخت و داروهای قوی استفاده کنید. دانشمندان دریافته اند که چای سیاه ، تاثیر سفید کننده ای بر روی گراز آزمایشگاهی دارد. علاوه بر این ، چای سیاه خواص آنتی اکسیدانی دارد که می تواند به از بین بردن سموم که باعث لکه ها می شوند کمک کند. می توانید یک فنجان چای سیاه را بنوشید یا با پنبه تمیز روی لکه ها بزنید تا نتایج مورد نظر را در عرض چند هفته ببینید.

فواید چای سیاه برای مو:

مقدار بسیار زیاد آنتی اکسیدان ها و کافئین در چای سیاه به نفع سلامتی مو است. چای سیاه رشد مو را بهبود می بخشد و ایجاد رنگ طبیعی و درخشان می کند.

چای سیاه برای جلوگیری از ریزش مو :

نوشیدن چای سیاه می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. چای سیاه غنی از آنتی اکسیدان ها است که به کاهش ریزش کمک می کند

چای سیاه برای تحریک رشد مو :

دانشمندان ژاپنی تایید کرده اند که چای سیاه چینی می تواند رشد مو را بعد از ۲ هفته استفاده موضعی تحریک کند . بنابراین، برای بهبود رشد مو ، چای سیاه خنک را روی پوست سر بمالید.

چای سیاه برای درخشندگی مو :

چای سیاه می تواند به موهای مات وکدر درخشندگی بدهد . بعد از شامپو زدن موهایتان با شامپو ملایم از چای سیاه ( دمای اتاق ) برای شست و شوی موی خود استفاده کنید. این کار را چند هفته انجام دهید تا مویتان ملایم تر از قبل شود.