هایپر تره بار | انواع گیاهان در طراحی فضای سبز
1 شهریور 1397

جذابیت حاشیه ها در مقیاس وسیع : ایجاد حاشیه های وسیع با گیاهان یک ساله و چندساله باعث جذابیت بسیار، می شود. حتی اگر شما مکان و وقت کافی برای پرورش گیاهانی با چنین مقیاس بزرگی را ندارید، باز هم می توانید گیاهانی با اندازه و شکل و رنگ های مختلف را برای ایجاد جذابیت بیشتر با یکدیگر تلفیق کنید.

گیاهان یک ساله یا چند ساله : (مکمل هم در تلفیق) کاشت یک گیاه یک ساله و یک گیاه چندساله با رنگ های متنوع به همراه نامه های گلدار (که در دو باغچه به  طور مجزا کاشته شده اند) باعث تاثیر جذابیت رنگ باغ می شود. گیاهان دائمی (درختچه ها) ستون اصلی باغ و سبب می شوند و گیاهان یک ساله در طول فصل رشد با تنوع رنگی که ایجاد می کنند، توده رنگها را کامل می کنند.

عطر گل: زیبایی یک گل تنها در رنگ و شکل آن نیست. در بسیاری از گلها، بوی خوش نیز بخشی از جذابیت آنها به حساب می آید. عطر بعضی از گلها آنقدر زیاد است که سراسر باغ را معطر می سازند. ولیکن عطر اغلب گل ها را تنها از فاصله نزدیک و با بوییدن آنها می توان فهمید. به خاطر رایحه خوش و مطبوع که این گلها به فضای اتاق می افزایند. بسیاری از مردم تمایل به چیدن آنها دارند..

گلهای مناسب برای چیدن : اگر مردم بیشتر وقت خود را در باغ سپری می کردند، دیگر چیدن گل ها برای آنها لذتی نداشت. اما وقتی که رفتن به باغ به خاطر مسایل اولیه و ضروری زندگی محدود می شود، چیدن گل ها و گذاردن آنها در گلدان لذت بخش می شود.

گلهای مناسب برای گلدان و گل آرائی :

دسته گل های همیشگی : شما میتوانید با پرورش گیاهان یک ساله و چند سالها ی که پس از چیدن و خشک کردن گل شان، شکل و رنگ خود را حفظ می کنند به طور همیشگی تصویر بهار را مجسم نمائید. چنین دسته گلی می تواند خاطره خوشی از فراوانی و گرمای فصل رشد را در طول سال به وجود آورد.

پرورش دانمی گلهای مورد علاقه در مناطقی با زمستان های سرد: در جهان، گروهی از گیاهان از سرمای زمستان لذت می برند در حالی که گروهی دیگر، از آن متنفرند. تمام گیاهان زمستانی به سرمای خیلی شدید برای تولید گل های خود نیاز ندارند. بلکه آنان به دمای زیر صفر درجه زمستانی نیازمندند تا گلهای زیبا و درشت تولید کنند.

گیاهانی که با حداقل آب رشد می کنند : دلایلی که باعث می شود در بسیاری از مواقع از کمبود آب رنج ببرند شامل : شرایط بیابانی، عدم بارش باران در طول فصل رشد، خاکی که به سرعت خشک می شود، باغبانی که تمایلی به آبیاری نداشته باشد یا توانایی آن را نداشته باشد، همگی از این موارد هستند. در چنین مواردی بهتر است گیاهانی را انتخاب نمائیم که در مقابل خشکی مقاوم باشند و در صورت کمبود آب رشد کنند.

گیاهانی که به آب بیشتری جهت رشد، نیاز دارند : تعداد معدودی از گیاهان یک ساله و چند ساله هستند که در محیطی با آب فراوان قادر به رشد هستند. این گیاهان در خاک باتلاقی که برای اغلب گیاهان گلدار بیش از حد خیس است رشد می کنند. سایر گیاهان به خاکی نیاز دارند که همیشه مرطوب باشد و بیش از حد خیس یا خشک نباشد.

گیاهان آفتاب دوست بسیار جذاب : نور برای رشد تمام گیاهان امری حیاتی است. برای بسیاری از گیاهان یک ساله و چندساله نورپسند (این اصطلاح به معنای نیاز گیاه به نور مستقیم و فراوان خورشید است ) با مهیا ساختن خاک مورد نیاز هر گیاه و آب لازم و همچنین میزان مناسب نور مستقیم خورشید، این گیاهان در ازای نوری که دریافت می کنند، گل های فراوان با رنگ های درخشان تولید می کنند

به باغ های پر سایه خود درخشندگی و نشاط ببخشید : ممکن است گیاهان سایه پسند، خاموشی و سکونت را القاء نمایند. اما بسیاری از گیاهان سایه پسند به خاطر، رنگ های روشنی که ایجاد می کنند سکوت و خاموشی را از بین می برند. در گیاهان سایه دوست، هوای خنک همیشه از نیازهای اساسی آنها بشمار می آید، اما بعضی از آنها در شرایطی با نور کامل خورشید و مکانی با تابستان های خنک و شدت گرمای کم هم رشد می کنند.

گیاهانی کوتاه اما دوست داشتنی : تعدادی از گیاهان یک ساله و چند ساله وقتی اندکی بالاتر از سطح زمین رشد می کنند جلوه زیبائی را ارائه می دهند. این گونه گیاهان معمولاً برای کنار پیاده روهای شنی به کار می روند. همچنین می توان آنها را مانند فرش به صورت گسترده پرورش داد، این گستردگی با جمع شدن گیاهان از یک نوع برای ایجاد یک رنگ یکپارچه یا ترکیب چندین نوع گیاه با هم، برای ایجاد چند رنگ (همانند طرح های زیبا در فرش های شرقی) به وجود می آید.

گیاهان دوست داشتنی برای ردیف جلو: گیاهان حاشیه ای، از کاربردی ترین گیاهان یک ساله و چند ساله می باشند. البته آنها به عنوان پیش زمینه ای برای گیاهان بلند قامت تر به کار می روند. این گیاهان را تنها باید در مکان هایی به کاربرد که آن قدر کوچکند که فضای کافی برای کاشت گیاهان عقب تر وجود ندارد. بسیاری از آنها به عنوان گیاهان گلدانی بسیار معروف هستند.

رنگ گل در گیاهان بلند قامت : گیاهان بلند قامت حالت تأکید در باغ به وجود می آورند. آنها درست مانند آسمان خراش هایی می باشند که در خط افق یک شهر قرار گرفته اند. برخی از این گل ها بی هیچ تردیدی شگرف و عده ای کاملاً جالب می باشند. حتی با کنار گذاشتن این تفاوت ها تمام آنها مورد توجه هستند.

گیاهان یک ساله و چند ساله 

در این فصل شما با گیاهان یک ساله و چند ساله معروف و همچنین تعدادی از گیاهان کوچکی که از ارزش و اهمیت بیشتر برخوردارند آشنا می شوید. برای هر گیاه در این کتاب نام علمی و نام متعارف انگلیسی و فارسی گیاه (اگر نام متعارف داشته باشد) و سپس میزان مقاومت آن در مقابل دمای پایین زمستان و محدودیت آب و هوایی و فصلی هر گیاه ارائه شده و شرح حالی از گیاه پس از مقدمه آن ذکر شده است. این شرح حال شامل توصیفی از شاخ و برگ، گل ها و عادات رشد گیاه، ذکر نقاط ضعف و قوت گیاه و توصیه های کاشت شامل نوع خاکی است که گیاه ترجیح می دهد و میزان نیاز آن به نور خورشید، نیازهای آبی، توصیه هایی در مورد تکثیر و تولید مثل (برای گیاهان چند ساله) و هر نوع آگاهی در مورد آفت های خاص یا بیماری می باشد.

با چنین شرح حال مختصر شما قادر خواهید بود که قابلیت کاربردی هر گیاه را در باغ خود ارزیابی نمائید.

زیبایی طبیعی با گلهای وحشی : کشت گل های وحشی می تواند به باغ شما جذابیت خاصی را بدهد. در خارج بذر گل های وحشی در بسته های خاصی در بسیاری از گلخانه ها به فروش می رسند. همچنین شما می توانید آنها را از طریق سفارش به شرکت های ارسال دانه های کشاورزی تهیه کنید.( در کشورهای پیشرفانه نظیر امریکا و اروپا.)

اگر شما می خواهید دانه ها را دقیقاً قبل از فصل عادی بارندگی بکارید، به طوری که این بارش طبیعی بسیاری از نیازهای آبی گیاهان را برآورده سازد، باید در مناطقی از کشور که زمین در زمستان یخ می بندد یا پوشیده از برف می شود، تخم گل های وحشی را به محض از بین رفتن یخ بندان سخت بکارید. این گل های وحشی اغلب در بهار و تابستان به گل می نشینند.

در مناطقی که دارای بارش زمستانی هستند و زمین در طول زمستان یخ نمی زند، برای ایجاد گلدهی در اواخر زمستان و بهار تا اوایل تابستان، دانه ها را در فصل پاییز بکارید.

زمان آماده سازی خاک و کاشتن دانه ها به آب و هوای محلی منطقه بستگی دارد. اما در هر کجا که زندگی کنید روش کاشت، یکسان است. ابتدا، خاک محلی که قصد شت در آن را دارید صاف کرده و شخم بزنید. از تیلر دوار برای آماده ساختن زمین های خاکی بزرگ استفاده کنید و خاک نواحی کوچک را به طریقه دستی زیرو رو کنید. پس از زیر و رو کردن خاک از شنکش برای جداکردن سنگ ها، شکستن کلوخ های بزرگ و هموار و صاف کردن خاک استفاده کنید. پس از این کارها خاک آماده کاشت می شود.

بذر را از بسته بیرون آورده و آنها را با دقت و با دست بر روی خاک بپاشید. برای کاشت آسانتر و حتی توزیع یکنواخت تر بذرها، شما می توانید بذرها را با چهار قسمت شن مخلوط و آن را روی خاک بپاشید.

اگر می خواهید زمین وسیعی را زیر کشت ببرید و به راحتی بذرها را پخش کنید، مخلوط بذر و شن را در کاسه ای بریزید و همان طور که به عقب می روید، یک مشت پر از این مخلوط را به شکل منحنی باز بر روی خاک آماده کشت بپاشید. برای ایجاد توزیع یکنواخت تر، مخلوط بذر و شن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را در دل زمین بپاشید اما از سمت راست و به همین حالت، مسیر قبلی خود را بر گردید. اگر شما فکر می کنید که این نوع پاشیدن بذر خیلی شانسی به نظر می رسد، می توانید از بذرپاش های موتوری که به گردنتان آویزان می شود استفاده کنید و همانطور که راه می روید با سرعت بذرها را بیرون بریزید. ممکن است زمین های کوچک تر را نیز بتوانید با روش ساده پاشیدن، بذر افشانی کنید اما این کار را باید با دقت بیشتری انجام دهید. پس از کاشتن بذرها در زمین، آنها را به طور کامل با آب پاشی که قطر دهانه آن ریز است آب دهید. آب پاش با قطر دهانه ریز برای ایجاد تماس درست بذر با خاک بدون شسته شدن دانه ها از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند خاک را مرطوب نگه دارید.