هایپر تره بار | خواص نعناع
13 شهریور 1397

نعناع، پونه

خانواده: نعناعیان، لبدیسان Lamiaceae

اسم علمی:  .Mentha arvensis Linn

: اسم انگلیسی:  Spearmint,Mint

خصوصیات گیاهی و پراکنش: جنس Mentha در ایران شش گونه گیاه علفی چندساله و معطر دارد. M. mozaffarianii انحصاری ایران است. نعناع به صورت یک گیاه کوچک جثه یکساله می باشد.

اندام مورد استفاده: همه اندامهای گیاه به ویژه برگها و خواص درمانی و مصارف: نعناع سمبل نیرو بخشی در بین گیاهان می باشد. دم کرده برگهای گیاه نعناع برای درمان روماتیسم استفاده می شود. گیاه خشک شده نعناع دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد نفخ، اشتها آور، محرک، مدر، خنک کننده، ضد تشنج و قاعدگی آور می باشد. اسانس استخراج شده از گیاه نعناع دارای خواص تقویت کننده، ضدعفونی کننده، محرک و ضد نفخ است و برای معالجه اسهال و دل پیچه در کودکان کاربرد فراوان دارد. اسانس نعناع یا به زبان ساده تر عرق نعناع را نباید به مقدار زیاد در کودکان استفاده نمود زیرا روی حرکات تنفسی و قلب تاثیرگذار است و ممکن است خطر آفرین باشد. مصرف بیش از حد عرق نعناع موجب افزایش فشار خون و ایجاد حالت تهوع، استفراغ و معده درد می شود. از قدیم از نعناع برای درمان سرماخوردگی و داروی تقویت کننده برای نوزادان استفاده می شده است، علت این است که روغن نعناع دارای خواص ضد ویروسی قوی است که می تواند با ویروسهای عامل آنفلونزا، سرماخوردگی و تبخال مقابله کند. نعناع انقباض عضلات صاف بدن را از بین می برد به همین دلیل برای تسکین دل درد موثر می باشد. انواع کپسولهای پوشش دار نعناع از توانایی تسکین عضلات روده برخوردار هستند، مصرف این کپسول ها سبب بهبود سندرم روده می شود. استعمال نعناع به صورت موضعی (جلدی) روی التهابات پوستی، حساسیتها و کهیر اثرات تسکین بخش دارد. ذکر این نکته الزامی است که استعمال موضعی منتول یا روغن نعناع به صورت خالص سبب بروز التهاب یا بثورات پوستی می شود. این ماده حتما باید رقیق شود و میزان مصرف آن کنترل شده باشد. جهت تهیه پماد نعناع مقدار ۲ گرم اسانس نعناع را در ۵۰ گرم وازلین مخلوط کرده خوب با هم مخلوط نموده و در محل خارش بمالید. نعناع همچنین درهای ناشی از آرتروز را کاهش میدهد، برای این منظور دو قطره روغن نعناع را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و محل دردناک را با آن ماساژ دهید. نعناع در آرام کردن عضلات موثر می باشد به همین دلیل در تسکین دردهای ناشی از قاعدگی موثر می باشد.

ترکیبات شیمیایی: اسانس استخراج شده از گیاه نعناع بیشتر حاوی پالگون و د- آیزومنتون می باشد. اسانس ESE استخراج شده از برگ های گیاه نعناع حاوی سیترونلول، د- سیلوسترن، کارنه و د- کاروون می باشد. گیاه نعناع حاوی گلیکوزیدهای لوتئولین، آپیژنین، دیوسمتین، آکاستین، هسپریتین و اریودیکتیول میباشد. بررسیهای کلینیکی نشان داده است که اسانس استخراج شده از برگ های گیاه نعناع مانع از تخمک گذاری و استقرار تخمک در حیوانات آزمایشگاهی می شود.