هایپر تره بار | آفات گیاهان زینتی
31 مرداد 1397

آفات و بیماری های رایج گیاهی

بهترین روش کنترل آفات و بیماری های گیاهی، پیشگیری است:

برای این کار باید باغ خود را حتی الامکان تمیز و مرتب نگه دارید و در مرغوبیت خاک آن اقدام کنید. شرایط رشد ایده آل را برای گیاه فراهم سازید و به قدر نیازشان به آنها آب و کود دهید. در صورت بروز آفات، جهت ریشه کن کردن آنها سریعاً اقدام کنید. در صورت بروز بیماری، به سرعت آن را درمان کرده و کل گیاه یا بخشهای مبتلا به بیماری را از بین ببرید. در زیر اسامی آفات و بیماری های رایجی که

ممکن است برخی از گیاهان یک ساله و چندساله را مبتلا سازند همراه با بعضی از راه های پیشگیری و کنترل با آنها را به صورت فهرست وار توضیح داده ایم. در وهله اول از مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی استفاده کنید. اگر کارساز نبود از مبارزه شیمیایی استفاده نمائید.

آفات

شته : حشراتی هستند با بدنی نرم و گرد کوچک و به اندازه سرسوزن تا سرچوب کبریت که به صورت کولونی و گروهی زندگی و تغذیه می کنند و باعث اختلال در رشد گیاه می شوند. آنها معمولاً به رنگ سبز یا سیاه مایل به قرمز و گاهی اوقات بالدار هستند.

کنترل فیزیکی: از فشار آب استفاده کنید یا با محلول صابون، گیاه را بشوئید.

کنترل بیولوژیکی : با لارو شیرشته.

کنترل شیمیایی : با دیازینون، مالاتیون، پیرترین.

کرم گل شمعدانی : لارو شب پره ها به گلهای شمعدانی، ابری، اطلسی آسیب می رسانند، کرمهای کوچک قهوه ای متمایل به قرمز یا سبز راه راه، با خوردن جوانه ها و برگ های تازه روئیده، حفره هایی در آنها ایجاد می کنند.

کنترل فیزیکی: گل های سوراخ شده را با دست بچینید و آنها را نابود کنید.

کنترل بیولوژیکی: نظیر زنبورهای تریکوگراما (دقیقاً پس از یک ماه، هنگامی که شب پره ها جفت گیری کردند و تخم گذاشتند، برای نابود کردن تخمها، آنها را رها کنید).

لارو شیرشته (یک هفته پس از خروج لاروهای جوان آنها را رها کنید).

کنترل شیمیایی : نظیر باسیل تارین جنسیس و دیازینون.

کنه : جانوران بسیار کوچک با خال های قرمز، زرد یا سبز کمرنگ هستند و در زیر برگ ها، تارهای نقره ای رنگی را می تنند.

کنترل فیزیکی : زیر برگ ها را با فشار آب و یا محلول  صابون، سه روز ژشت سر هم  یا یک روز در میان به مدت یک هفته بشوئید.

کنترل بیولوژیکی : لار و شیرشته (بالتوری) که از کنه ها تغذیه می کند و کنه های شکاری که آنها را شکار می کنند.

کنترل شیمیایی : باکلتان و آفت کشهای سیستمیک.

حلزون های صدف دار و بدون صدف : به عنوان معمولی ترین آفات مخرب باغ محسوب می شوند. آنها در شب و در روزهای خنک و ابری از مکان خود بیرون آمده و تغذیه می کنند و در روزهای گرم آفتابی پنهان می شوند. هردو آنها (صدف دار و بی صدف ) از برگها تغذیه می کنند.

کنترل فیزیکی : حلزون ها را شبانه با دست جمع آوری کنید یا در یک محل غذای مورد علاقه آنها را به عنوان تله میزبانی قرار دهید و سپس آنها را له کرده و از بین ببرید.

کنترل شیمیایی: استفاده از طعمه آغشته به متالدئید. (طعمه مسموم)

آلرود گلخانه (سفید بالک): از جمله آفات کوچک سفید بالداری هستند که به زیر برگها چسبیده و از آنها تغذیه می کنند. حشرات نابالغ شیره گیاه را می مکند.

کنترل فیزیکی: از کارت های رنگی (بهترین آنها کارت های زرد مایل به سبز است) که روی  آن آغشته به ماده چسبناک مخصوص گرفتن حشرات است، استفاده نمائید یا با آب صابون، گیاهان را شستشو دهید.

کنترل بیولوژیکی : از زنبورهای آنکارسیانور موزا علیه این آفت استفاده نمائید. بدین ترتیب که این زنبورها داخل پوره های این حشره تخم می گذارند. آنها را پارازیته می کنند، از بین می برند.

کنترل شیمیایی : نظیر دیازینون، مالاتیون، متوکسی کلر، سولفات نیک و آتن در حشره کش های سیستمیک.

سوسک : حشرات متفاوتی با پوسته سخت هستند (بالهای جلویی سخت برروی بال های عقبی نرم قرار گرفته اند) که از برگها و گلها تغذیه کرده و در آنها ایجاد حفره می کنند. در مرحله لاروی به صورت کرم هایی هستند که در خاک زندگی می کنند.

سوسک های ژاپنی (که اندازه آنها ۱٫۲۷ سانتیمتر است و رنگ قهوه ای مایل به قرمز و براق هستند ) و سوسک های خیار یا بروتیکا ( به اندازه ۵ میلی متر که بدنی زرد با خال هایی سیاه دارند ) بسیار مخرب هستند.

کنترل فیزیکی : سوسک ها را با دست بگیرید و آنها را از بین ببرید.

کنترل شیمیایی : سوین، متوکسی کلر، مالاتیون و استفاده از قارچ های بیماری زا علیه لاروهای این آفت که آن را از بین می برد.

بیماری ها: آنتراکنوز : زمانی که برگ ها و جوانه های نورسته گیاه به وجود می آیند به این بیماری قارچی مبتلا می شوند. در هوای مرطوب بهاری خطر ابتلای گیاهان به این بیماری بیشتر است. در برگ های قدیمی تر این بیماری به صورت لکه های قرمز بر روی آنها ظاهر می شود.

کنترل فیزیکی : قسمت های مبتلا به بیماری را جمع آوری کرده و بسوزانید.

کنترل شیمیایی: نظیر بنو میل، بردو، فر بام، ترکیبات مس، فولپت، ترکیبات گوگردی، تیرام، زینب.

اقدامات پیشگیرانه : برگ ها و ساقه های پژمرده ای را که روی شاخه های سال قبل رشد کرده اند را در طول زمستان جمع کرده و گیاه را تمیز کنید.

بوتری تیس : این قارچ خاکستری رنگ در نواحی سرد و مرطوب گسترش می یابد. علایم بیماری بدین صورت است که به دنبال ایجاد لکه های زبر خاکستری رنگ، لکه های قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره بر روی برگها و گل ها نمایان می شود.

کنترل فیزیکی: کل گیاه یا بخش هایی از آن را که مبتلا به بیماری شده اند را جدا کرده و بسوزانید.

کنترل شیمیایی: نظیر بنو میل، فولپت، زینب.

اقدامانت پیشگیرانه : از کاشت زیاد گیاهان در مکان های انبوه ، مرطوب و سایه دار خودداری کنید. در زمستان گیاه را هرس کرده و مکان آن را تمیز نمائید.

سفیدک سطحی : پوشش نازک و پودر مانند سفید یا خاکستری رنگی است که روی برگ ها و غنچه های گل پدید می آید.

کنترل فیزیکی: گیاهان یک ساله ای را که به شدت مبتلا به بیماری شده اند را نابود کنید قسمتهای بیمار

گیاه چند ساله را جدا هرس نمائید.

کنترل شیمیایی : نظیر آکتی دیون، بنو میل، فولپت، کاراتان، سولفور.

اقدامات پیشگیرانه : از کاشت زیاد گیاهان در مکانهای انبوه، مرطوب و سایه دار پرهیز نمائید و همچنین از آبیاری گیاهان در اواخر عصر و اوایل شب خودداری نمائید.

زنگ گیاه : زنگ. معمولاً در وهله اول در زیر برگ ها به صورت جوش های زرد مایل به نارنجی، نمایان می شود. اندام های زایشی قارچ پس از بلوغ می تر کند. اسپورهای آن ها نوسط باد و یا آب منتشر می شوند و موجبات آلودگی را فراهم می سازند.

کنترل فیزیکی : برگ های مبتلا به بیماری را کنده و جدا سازید.

کنترل شیمیایی : نظیر فولپت، زینب، فربام و سولفور

اقدامات پیشگیرانه : با هرس کردن و تمیز نمودن مکان گیاهان در زمستان، مانع از آلودگی آنها به زنگ شوید.